Inlägg från: ifyouweremine |Visa alla inlägg
  • ifyouweremine

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Gris78 - Ca en vecka före mens brukar jag känna en hel del aktivitet där nere, det drar och värker lite smått och brösten blir mer fasta. Men dagen innan mens blir jag helt tvärsäker på att mensen är på väg. Dels är det en generell känsla men ffa känner jag att det som "rinner till" då och då i livmodern. Brukar du alltid ha bruna flytningar några dagar innan? Hur brukar du känna att mensen är på väg?

• ifyouweremine
    Saftochbulle - Bra inställning! Jag tycker att de av er här i tråden som har haft missfall verkar ha tacklat det ganska bra ändå. Såklart man blir ledsen och besviken, men det gäller ju att lite gräva ner sig i det. Kanske är det för att vi är 30-plussare och har lite mer erfarenhet av att hantera jobbiga situationer jämfört med yngre och att vi är lite tryggare i oss själva. Plus kanske att risken för missfall är lite mer närvarande i sinnet och man är lite mer beredd på det eftersom man vet att det är vanligare när man är äldre.

Gris78 - Håller verkligen med om att det dyker upp fler frågetecken hela tiden. Jag tycker jag börjar komma underfund med några saker, känns som jag har rätt bra koll på ägglossningen nu, för den verkar alltid vara likadan. Däremot veckan före bim verkar variera för varje månad. Hm, jag skulle nog ha börjat räkna det som mens från att det kommer en "riktig" mens, dvs rödare och lite mer riklig.
  • ifyouweremine
    Gris78 - Om inte mensen kommit på riktigt imorgon så skulle jag absolut ha testat om jag var du. Det låter mysko att ha bruna flytningar så många dagar före mens tycker jag. Kommer inte ihåg, hade du ätit p-piller eller nåt innan och slutade precis innan du började försöka? Enda jag kan tänka mig är väl om kroppen håller på och återställer sig efter det och mensen därför krånglar. Annars tycker jag graviditet låter ganska rimligt. ;)

Daniela01 - Får hoppas sista meningen jag skrev till Gris78 gäller även för dig. :) I ditt fall borde det ju inte vara några p-piller eller liknande som spökar i alla fall.

Ansi30 - "Hallegosingen", vilket spännande ordval! :) Får man fråga vilken dialekt? (Jag jobbar med att skriva, bland annat, så det är därför jag fastnade vid ordet.)

Saftochbulle - Tycker inte att det är ett dugg konstigt att du reagerar så. Man får ju komma ihåg också att man har en hel del hormoner kvar i kroppen en tid efter missfall, så att man är känsligare än normalt beror det säkert på det. Om inte annat har man nåt bra att skylla på! :)
  • ifyouweremine
    AnnJan - Jag tycker liksom Mallanis att man kan få lov att dricka om man vill innan man vet att det tagit sig. Man måste ju inte bli rännstensfull men lite tycker jag man kan få unna sig.
  • ifyouweremine

EGO: Själv är jag bim-2 nu och har fortfarande huvudbry över finnarna jag har på ryggen sen ca en vecka tillbaka. Idag pluppade det upp två nya. Har aldrig haft mer än kanske en finne per menscykel på ryggen, nu är jag uppe i kanske 25 på en vecka. Över huvudtaget har jag knappt haft några finnar de senaste 10 åren. Och om detta inte är pga graviditet utan istället pga pms så hoppas jag verkligen att det är en engångsföreteelse, för vackert är det då inte.

Men jag funderar lite på om det verkligen ÄR finnar. De ser ut som röda omogna finnar och ömmar som finnar gör, men de kommer aldrig till klämstadiet utan går ner efter några dagar. Kan det va nån skum hudsjukdom? Men de kliar inte och är inte vätskefyllda eller nåt sånt..

Är det någon som har stor erfarenhet eller kunskap inom finnar- resp. hudsjukdom-området så är ni hjärtligt välkomna att upplysa en dåligt insatt. :)

• ifyouweremine
    Gris78 - Det går absolut att kolla med äl-stickor om man är gravid. Det var en tjej i en annan tråd tidigare som fick positivt på äl-stickan 5-6 dagar i streck, blev förbryllad och testade med en graviditetssticka och den visade att hon var gravid. Om jag fattat rätt så ska man få positivt (alltså starkare än teststrecket) på äl-stickan om man får positivt på graviditetstestet.

Saxat:

"Ägglossningstest ger utslag på ett hormon som heter Luteiniserande hormon (LH). LH och hCG, som ett graviditetstest reagerar på, är två väldigt lika hormoner. Ett ägglossningstest kan inte se någon skillnad på de båda hormonerna och ger alltså utslag på både LH och hCG. Det är således sant att ett ägglossningstest rent tekniskt också kan användas som ett graviditetstest. Det är dock ingenting man ska göra eftersom testet inte kan se skillnad på ägglossning eller graviditet, vilket gör det mycket mindre pålitligt jämfört med ett graviditetstest som enbart ger utslag för graviditet och inte ägglossning."
  • ifyouweremine

Bim-1 idag. Fick ett infall och gjorde ett test, men det var negativt. Så tyvärr kommer nog "tomten" redan imorgon och jag inleder därmed december i juligt röda färger... Men jag har inga menskänningar alls ännu, ingen rinnande känsla, ingen mensvärk och inga spända bröst. Det brukar jag känna dagen innan i vanliga fall. Så det kanske blir på torsdag. Hur som helst så gör det faktiskt inte så mycket just den här månaden.. Nu får jag dricka lite glögg, äta vad jag vill på julbordet, slipper på illa under julen etc.. Så det känns rätt bra trots allt.

• ifyouweremine
    Maria79 - Inte p-piller, men jag slutade med hormonspiral i mitten av augusti. Kan ju mycket väl vara nån eftersläng av det även om det känns som hormonerna borde vara återställda vid det här laget. Men som sagt jag hoppas att det inte fortsätter så, för det är ju inte direkt snyggt.

Irmelie - Ha det så trevligt i London! Hoppas det blir mycket julklappsshopping och annat kul. London är en trevlig stad tycker jag.

Gris78 - Tyyyyypiskt med tant röd! Men då kanske det blir kulting i magen lagom till nyår istället? Trevligt sätt att inleda det nya året med ju..
  • ifyouweremine
    Gris78 skrev 2010-11-30 17:51:48 följande:
    Ja tant röd är verkligen här nu....tyvärr :/ Får glädja mig över att jag har sluppit en hel del mensvärk vilket är väldigt skönt. :)
    Det är ju attans att det aldrig kan bli något mönster man kan följa utan att det är olika från gång till gång. Idag fick JAG en brun flytning, dagen före bim. Det har jag inte fått förut. Finnarna på ryggen har jag inte heller haft förut. Och jag har inte fått varken mensvärk eller spända bröst, som jag brukar få dagen före mens. Däremot fick jag ju negativt på graviditetsstickan igår och DET brukar jag få varje månad! Hehe.. skönt att det är NÅT som fortsätter vara likadant! :)
  • ifyouweremine
    Saftochbulle - Ja precis som änglabitch säger så har vi ju ingen övre åldersgräns i den här tråden :)

Daniela01 - Vad synd! :( Julklapp får det bli istället som sagt..

EGO: Jag har en fundering. Min menscykel verkar vara ca 25-26 dagar. Enligt fysiska symtom (äl-flytningar, temphöjning, äl-värk) har jag 11-12 dagar follikelfas och 14 dagar lutealfas. Enligt älstickorna har jag 14 dagar follikelfas och 11-12 dagar lutealfas. Oavsett vilket som är rätt så har jag läst att kort menscykel innebär mindre chans att bli gravid. Särskilt dåligt är det om lutealfasen är för kort för då hinner inte ägget fästa. Men om follikelfasen är för kort, innebär det att äggen inte mognar klart innan de släpps? Hur långa menscyklar har ni andra?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet