Inlägg från: Daniela01 |Visa alla inlägg
  • Daniela01

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Ang. serien ofrivilligt barnlösa på svt, så fick även jag ont i magen när jag såg alla barnkläderna hon hade sytt till sitt framtida barn.. Rynkar på näsan varför plågar man sig så Gråter

nu är jag i v.39 och jag har näst intill inte vågat köpa någonting.. förutom en barnvagn (som står i källaren) som man kan lämna tillbaka om ngt skulle gå fel, plus lite rea kläder från lindex i sommar..

vet att jag egentligen borde förbereda mig mkt mer, men jag klarar inte av att se sakerna, får ångest av det.

Ang. moderkaksprov, så var det en mkt intressant fråga du ställde Milla, vems celler de ser när de tar prov från moderkakan. Jag hittade följande:

"Celler (som ursprungligen kommer från fostret) tas då från fostervatten eller moderkaka". Från länk www.genteknik.nu/index.asp

Vilket borde innebära att man fastställer kromosomavvilkelsen på fostret från dess celler, dvs ej moderns.
    .
    Jag läste oxå att placenta mosaicism kan endast diagnosteras genom moderskapsprov (translate.google.se/translate&sl=en&u=en.wikipedia.org/wiki/Confined_placental_mosaicism&ei=EKyCTuGCJIfD0QWBvcylAQ&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CB0Q7gEwAA&prev=/search%3Fq%3Dplacenta%2Bmosaicism%26hl%3Dsv%26client%3Dopera%26hs%3DiOn%26rls%3Den%26channel%3Dsuggest%26prmd%3Dimvns)

Sen så kan jag ju oxå ha missuppfattat det jag läst, då jag är lite trött nu på morgonkvisten och har svårt att somna om.

• Daniela01

sen så håller jag absolut med dig, att man gärna vill få det bekräftat av en läkare! Kan du inte maila ngt universitetssjukhus/sjukhus där de har speciallister inom kromosomavvikelser?

• Daniela01

hm, det är intressant, och precis som du skriver så finns det inte så mycket fakta på internet om det. Men om 1 :1667 till 1:106 (beroende på ålder) har risk att få barn med DS, och 1-2% av dessa så har modern gonadal mosaicism (har för mig att jag läste det någonstans, men nu kan jag inte hitta det, så jag kan ha fel), så borde det finnas mycket mer forskning kring detta (kan man tycka)

ska läsa länken du skickade!

• Daniela01

ibland kan det gå riktigt lång tid innan man plussar på stickan från det att man har blivit gravid, tänker på lite olika trådar jag har läst här i fl. Beror lite på hcg nivån. Vanligats brukar nog vara några dagar innan bim till ngn vecka efter.

• Daniela01

Marsflickan: Det kan vara så att det alltid finns en viss hcg i kroppen som reagerar på stickan (oavsett ma innan). 
    Eller så är det gamla rester kvar, vilket ioförsig jag inte tror, om det var svagt för 2v sedan så borde det vara borta nu.

Jag vet från den tiden jag var test-o-man, så fick jag ibland svaga (ytterst pyttelitet) streck på grav.testen ibland (vissa månader) utan att jag var gravid. (Och utan att jag hade varit gravid på några månader).

Testa med ett Äl-test oxå. Har för mig att jag läste någonstans att om det är positivt, så reagerar äl-testen oxå. Fast det stämde sådär på mig. Nu borde du vara äl+3, så det är iochförsig lite tidigt för ett nytt pluss. Men man vet aldrig? 

Håller tummarna för dig!

• Daniela01

hoppas att det nu blir massa pluss i tråden Glad

• Daniela01

Vad glad jag blir Skrattande
    {#emotions_dlg.flower}Stort Stort GRATTIS Polarantis till plusset {#emotions_dlg.flower}

• Daniela01

Glömde skriva:

Marsflickan: Hoppas det blir ett starkare plus om några dagar Skrattande

• Daniela01

Härligt med alla pluss som kommer nu!!Plus Stort GRATTIS SkålRåttentottan {#emotions_dlg.flower}

• Daniela01

Millan75: Skönt att höra att det inte har lett till ngn infektion! Skönt att skrapningen är gjord, nu är det bara att se frammåt mot ivf pdg och hoppas att det blir snart {#emotions_dlg.flower}

• Daniela01

jojjo55: Beklagar att du har mist din vän {#emotions_dlg.flower} Livet är så orättvist ibland!

• Daniela01

Råttentottan: Stort GRATTIS!!! WOW vad kul! Glad

• Daniela01
    L Maria skrev 2011-11-22 20:09:30 följande:
    Millan - eftersom du lyckats bli gravid så många gånger på egen hand för inte alls så länge sedan så tror jag att du har andra faktorer som talar till din fördel, även om just det här värdet är lite lågt - jag tror verkligen att det kommer att gå bra för er med IVF:en!!
    jag håller med Maria79! Det kommer att gå bra! Hjärta
  • Daniela01

Grattis Saftis :) det blir en liten September bebis :)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet