Vi över 30 som längtar efter första barnet
Ang. serien ofrivilligt barnlösa på svt, så fick även jag ont i magen när jag såg alla barnkläderna hon hade sytt till sitt framtida barn.. varför plågar man sig så
nu är jag i v.39 och jag har näst intill inte vågat köpa någonting.. förutom en barnvagn (som står i källaren) som man kan lämna tillbaka om ngt skulle gå fel, plus lite rea kläder från lindex i sommar..
vet att jag egentligen borde förbereda mig mkt mer, men jag klarar inte av att se sakerna, får ångest av det.
Ang. moderkaksprov, så var det en mkt intressant fråga du ställde Milla, vems celler de ser när de tar prov från moderkakan. Jag hittade följande:
"Celler (som ursprungligen kommer från fostret) tas då från fostervatten eller moderkaka". Från länk www.genteknik.nu/index.asp
Vilket borde innebära att man fastställer kromosomavvilkelsen på fostret från dess celler, dvs ej moderns.
.
Jag läste oxå att placenta mosaicism kan endast diagnosteras genom moderskapsprov (translate.google.se/translate&sl=en&u=en.wikipedia.org/wiki/Confined_placental_mosaicism&ei=EKyCTuGCJIfD0QWBvcylAQ&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CB0Q7gEwAA&prev=/search%3Fq%3Dplacenta%2Bmosaicism%26hl%3Dsv%26client%3Dopera%26hs%3DiOn%26rls%3Den%26channel%3Dsuggest%26prmd%3Dimvns)
Sen så kan jag ju oxå ha missuppfattat det jag läst, då jag är lite trött nu på morgonkvisten och har svårt att somna om.