Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Marsflickan: Anledningen till att vi testade oss var för att jag blev gravid förra året, barnet hade DS och i ca 5 % av fallen beror det på att en av föräldrarna har en balanserad translokation. Därför undersöktes detta genom att blodprov togs på oss. Hade vi haft det hade sannolikheten varit rätt stor för att även nästa barn skulle ha DS.

Gällande symptom så är det väl vanligt att man inte känner nåt alls innan BIM. Jag började känna 3 dagar innan bim att jag var hård i magen och hade lite håll. Men brösten började ömma först några dar efter bim. Så tidigt som några dar efter ÄL kan man inte känna nåt, ägget har inte hunnit fästa.

Gällande alkohol så har jag pratat med sambon om att ta det måttligt, men jag har inte fått honom att undvika helt. Själv tar jag det betydligt lugnare. Har läst att kvinnans ägglossning kan störas av större mängder alkohol och jag har även hört att det skulle kunna vara så att alkohol påverkar även i början av en graviditet. Därför tar jag det försiktigt med alkohol. Ikväll drack vi varsitt glas vin, förr skulle vi nog ha delat på hela flaskan en fredag, känns lite trist ibland att vara så måttlig.

Sophy: Hoppas ni lyckas få till det även fast ni bor i olika delar av europa snart.

Millan

• Kattflickan

Åååå Kiyona, vad tråkigt! Vet själv hur jobbigt det är att först bli glad över sitt plus för att sen bli besviken över mf! Ta hand om dig! Hoppas att missfallet snart går ur kroppen om det är det, hoppas verkligen inte det är ett X.

Astrogirl: Jag brukar också låta bli alkoholen mellan äl och bim.

Marsflickan: Det finns väl egentligen ingen anledning för dig att tro att du har något kromosomfel? När du blir gravid kan du göra kub för att se om barnet har kromosomfel men tycker du ska utgå ifrån att det går bra. Det är ju rätt rejält ovanligt med kromosomfel. Blodprovet som togs på mig och sambon för att undersöka om vi hade en balanserad translokation var negativt, vi hade normal kromosomuppsättning och som sagt det är ovanligt och har man det märker man inte av det alls själv. 

Ceke: Spännande att det snart är dags för KUB för dig. Jag tror det kommer gå bra! Ett tillfälle att få se barnet också. För min del, om jag blir gravid igen så blir det tyvärr moderkaksprov direkt. Min risk för barn med DS är högre nu när det hänt en gång och därför är risken troligen redan högre än 1/200 så då går man direkt på moderkaksprov eller fostervattensprov. Det finns en ny metod att kolla om barnet har kromosomförändring som innebär att man tar ett blodprov på mamman, extraherar ut fosterceller och analyserar. Men, jag frågade min läkare på Akademiska för några månader sen och de har inte börjat med den metoden än, tror inte någon i Sverige har det, tyvärr.  Den ska ge ett exakt svar också.

EGO: Har inte fått några äl-flytningar än och det kan kanske innebära att äl är lite senare än förra månaden vilket jag tror är bra. Mina äl-flytningar brukar komma minst 3-4 dagar innan ÄL. Ska börja äl-testa i eftermiddag, på dag 11. 

Millan

• Kattflickan

Började ÄL-testa nyss. Fick absolut inget utslag, bra! Vill hellre ha en lite senare äl än förra månade då jag fick utslag på dag 12. Idag är det dag 11 och det var verkligen helt blankt, tycker jag har börjat få lite mer flytningar, men inga riktiga ÄL-flytningar. Man börjar lära känna sin kropp rätt bra vid det här laget! 

Nej, nu kötfärslimpa med hasselbackare och rabarberpaj till efterrätt, ska bli skönt med en lördagskväll hemma ensamma för en gångs skull! Sen ska vi inviga Stockholmsveckan också

Fina era djur är! Min katt kan beskådas i min profilbild! Hon är 14 år, siames och räcker ut tungan på bilden! Ser faktiskt allmänt dum ut på den bilden, det var därför jag valde den.  Hon är innekatt då hon är döv, får bara vara ute i trädgården under vår uppsikt.

Har tillbringat dagen i trädgården med att klippa gräs, rensa ogräs och så gräs! Det är en ständig kamp mot ogräsen i trädgården!

Millan 

• Kattflickan

Vad hemskt Kiyona! Ska du ta ett nytt hcg prov för att utesluta X? Jag hoppas det funkar för er nästa gång! Ta hand om dig nu och låt dig vara ledsen, vet hur jobbigt det är!

Kram!

Millan 

• Kattflickan

Välkommen mammaplaner och beklagar ditt missfall. Jag är också 36 år och vi har försökt sen mars 2010.  Lyckades på försök 4, men barnet visade sig ha DS och vi valde att avbryta graviditeten. Sen blev jag gravid igen i februari men fick missfall i vecka 7. 

Eftersom jag har så snabb stegring vid ÄL så har jag beslutat mig för att ta två äl-tester per dag den här omgången. Tog ett i morse som var lika blankt som det igår kväll. Är idag på dag 12 och hoppas att äl-stegringen väntar tills dag 14 iallafall.  Köper billiga äl-tester så det känns ok att göra av med en del.

Jezza: Hoppas det är tecken på att du är gravid!

Marsflickan: Man börjar ju oroa sig över det mesta när man ska skaffa barn och när man väl blir med barn. När jag var 18 så fick jag antingen urinvägsinfektion eller äggledarinflammation. Läkaren som kom på hembesök var rätt ung och hade ingen termometer med sig och kunde inte säkert säga vad det var (jag tror själv det var urinvägsinfektion, har haft det efter och det kändes på samma sätt). Fick penicillin som skulle funka oavsett. Då var jag inte orolig över att det skulle vara äggledarinflammation, hade inga tankar på barn alls, ville mest bara bli frisk tills jag skulle ut och tågluffa. Först när jag vill börja få barn började jag fundera över om jag haft äggledarinflammation och om det skulle göra det svårt för mig att få barn. Men det verkar ju funka att bli gravid iallafall.  

Förresten, förra våren ville jag inte köpa några vår/sommarkläder, för jag skulle ju bli gravid och efter graviditeten vet man inte hur lätt det är att komma tillbaka till samma storlek. Nu tänker jag skita i det och åka och köpa några vårbyxor idag! Måste ha varit flera år sen jag köpte sommarkläder (jag shoppar inte ofta) och nu vill jag verkligen ha nåt nytt, blir jag gravid så kan jag förhoppningsvis ha dem ett tag till iallafall. Kan inte sätta hela livet åt sidan för att jag kanske blir gravid.

Millan 

• Kattflickan

Kiona: Det är så lätt att man klandrar sig själv, men självklart är det inget du gjort! Det var något fel med fostret och det är vanligare än man tror att det är så. Finns inget du hade kunnat göra för att förhindra det, viktigt att tänka på det. Sannolikt så kommer det gå  bra för er nästa gång. Gällande blödningarna tror jag det kan variera massor. Många har bara blött som en vanlig mens, några dagar. Jag blödde mycket i ca 4 dagar och sen lite i ytterligare 10 dagar, så totalt 14 dagar, men det är tydligen länge. Pratade med en barnmorska som sa att jag borde undersöka mig om inte blödningen upphörde. Jag fick dock ÄL på dag 16, två dagar efter att jag slutat blöda och mitt gravtest var blankt på typ dag 10 om jag minns rätt. 

Ta hand om dig och tänk på att ni vet att ni kan bli gravida och nästa gång ska det gå bra!

Millan 

• Kattflickan

Helt otroligt! Jag och sambon åkte upp till en köpcentra för att shoppa vårkläder. Han kommer därifrån med 3 välfyllda påsar med shortor, vårbyxor etc. Jag hittade efter mycket möda ett par vårbyxor! Omvända förhållandet! 

Tack mammaplaner! Jag hoppas vi ska lyckas snart!  Vi har inte bara sex när jag får utslag på testet utan vi kör varannan dag och börjar några dar innan jag som tidigast fått ägglossning och kör till en dag efter utslaget. Så även om vi skulle bli lurade av testerna så borde det funka ändå. Jag har lärt mig en del om min ägglossning med  hjälp av testerna. Jag känner inte av min ägglossning så väl och ser bara ibland äl-flytningar. Har också kunnat räkna ut lutealfasen.  Hittills har vi lyckats bli gravida om ägglossningen varit lite sen, vet inte om det är en slump eller ej. Tror att jag vill ha koll på min ägglossning med hjälp av testerna just för att jag är ett kontrollfreak! 

Gjorde nyss kvällens äl-test, tyckte mig ana aningens streck, men absolut inget positivt utslag.

Millan

• Kattflickan

Shelby: Jag tittar också på bebisar, bebiskläder och mammakläder, kan inte rå för det. Man vill ju så gärna! Idag satt vi och fikade på köpcentrat och då gick en tjej förbi med en liten bebis i vagnen ( i bilbarnkorgen), då sa min sambo "nästa år kommer det där vara du", då började jag nästan grina för jag hoppas verkligen det är så. 

Millan 

• Kattflickan

Shelby, jag har också knappt använda graviditetskläder från förra graviditeten i mina lådor. Hoppas de kommer till användning snart. Min syster födde sitt barn samma dag som jag fick mitt missfall bekräftat. Det var verkligen skitjobbigt, för jag var ju glad för hennes skull, men låg i sängen hela dan och grät för min skull. Några dar efter det försökte jag gå på stan och leta bebiskläder men det funkade inte, blev bara ledsen så det dröjde lite innan jag skickade henne lite kläder. 

Kiyona: Det ska tillomed vara så att man kan vara mer fertil efter ett missfall! Vissa läkare säger att man ska vänta och andra inte innan man försöker igen, vi väntade inte men lyckades inte på första försöket. Hoppas du blöder klart snart!  

Millan 

• Kattflickan

Acinna och Kiyona, ett X är verkligen min värsta mardröm, förstår att ni är rädda för att få det igen! Hoppas Kiyona att det inte är X, när ska du tillbaka och kolla dig?

Nu till äckliga detaljer, blunda de som vill. De senaste månaderna  har lagt märke till Äl-flytningarna mer, särskilt så  har det nån dag innan ÄL kommit en rätt stor "geléklump" i trosorna, har nån fler varit med om detta?

Fortfarande inget utslag på äl-testet men såg aningens antydan idag så imorgon blir de troligen positivt.  

Kaprifolen: Förstår hur ni resonerar med missen, man vill ju inte att nåt ska hända de små sötnosarna! Vår siameshona är så kelig och go, hon brukar gilla att hoppa upp i sängen på morgonen, lägga sig på min mage och kurra så mycket att hon frustar mig i ansiktet

Millan     

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet