• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Jojjo77

Nu har jag suttit och kollat över mina anteckningar över min cykel de senaste månaderna. Jag har en cykel på 28 dagar, oftast. Förra månaden kom dock mensen 2 dagar för tidigt, ovanligt. Mitt BIM datum är uträknat på min 28 dagars cykel, vilket ju logiskt borde innebära att min BIM denna månad borde vara den 13/2 (inte den 15/2), alltså söndag, om man ska gå på antal dagar mellan ÄL och BIM. Eller tänker jag fel? Helt plötsligt hakade jag upp mig på detta... Har också denna månad haft enormt mycket flytningar, vita och luktfria så känns inte som något konstigt, dessa började 4 dagar efter ÄL och har hållt i sig och ökat, vilket jag inte haft tidigare cykler.

Vet inte vad jag vill ha sagt med detta, mer än att det inte är helt lätt att veta vad som är normalt/onormalt för ens kropp. Blir inte klok någonstans faktiskt.

• Frk Svår

Jojjo55: Nä, det är verkligen inte enkelt att veta vad som är normalt/onormalt! Det bästa hade ju varit om man kunde strunta i att leta tecken osv, men det är ju inte så lätt direkt... men jag håller tummarna för ett plus! Men jag håller med dig om att din BIM borde nog vara den 13e istället för den 15e...

• Polarlantis
    Jojjo77 skrev 2011-02-10 10:09:37 följande:
    Nu har jag suttit och kollat över mina anteckningar över min cykel de senaste månaderna. Jag har en cykel på 28 dagar, oftast. Förra månaden kom dock mensen 2 dagar för tidigt, ovanligt. Mitt BIM datum är uträknat på min 28 dagars cykel, vilket ju logiskt borde innebära att min BIM denna månad borde vara den 13/2 (inte den 15/2), alltså söndag, om man ska gå på antal dagar mellan ÄL och BIM. Eller tänker jag fel? Helt plötsligt hakade jag upp mig på detta... Har också denna månad haft enormt mycket flytningar, vita och luktfria så känns inte som något konstigt, dessa började 4 dagar efter ÄL och har hållt i sig och ökat, vilket jag inte haft tidigare cykler.

Vet inte vad jag vill ha sagt med detta, mer än att det inte är helt lätt att veta vad som är normalt/onormalt för ens kropp. Blir inte klok någonstans faktiskt.
    Onekligen lovande observation! Håller tummen för magiska + till helgen!!!

EGO: lite mindre flytningar här nu...tror inte mkt på + för mig inte...suck och pust! Men molvärken hänger i, verkar vara mer regel än undantag varje månad! Om jag bara slutade att gå upp i vikt nu så vore det på det hela taget rätt ok...p-piller är BOTTEN! MORR!
  • Squirrel Nutkin

Från å med idag blir det till å børja ta kontrollen øver barnverkstan! Eller førsøka iaf. Jag har ju inte hållt på med å rækna, kænna efter å hålla koll nær det gæller mens, ægglossning och nær vi har sex, utan vi har båda låtit sexet bli nær det blir. Førsøkt å ta det med ro liksom. Men nu tycker jag plusset låtit drøja før længe på sig før att fortsætta køra med den avslappnade tekniken. Nu vill jag ha koll å kontroll! Sen har ju det hær med utredning kommit på tal och då antar jag att de kommer førvænta sig att man ær ganska klar øver hur både mens- och ægglossningscykel sett ut under de senaste månaderna vad gæller antal dagar å så. Idag børjade mensen før februari så idag børjar jag å ha koll å skriva upp!

Life's a journey, not a destination!
  • Lavendia
    Squirrel Nutkin skrev 2011-02-10 11:33:00 följande:
    Från å med idag blir det till å børja ta kontrollen øver barnverkstan! Eller førsøka iaf. Jag har ju inte hållt på med å rækna, kænna efter å hålla koll nær det gæller mens, ægglossning och nær vi har sex, utan vi har båda låtit sexet bli nær det blir. Førsøkt å ta det med ro liksom. Men nu tycker jag plusset låtit drøja før længe på sig før att fortsætta køra med den avslappnade tekniken. Nu vill jag ha koll å kontroll! Sen har ju det hær med utredning kommit på tal och då antar jag att de kommer førvænta sig att man ær ganska klar øver hur både mens- och ægglossningscykel sett ut under de senaste månaderna vad gæller antal dagar å så. Idag børjade mensen før februari så idag børjar jag å ha koll å skriva upp!
    Välkommen och lycka till!! Det är skönt att ta kontroll över det hela samtidigt så lätt att fastna i det. Jag är helt hooked och försöker få en mer avslappnad inställningen men jättesvårt. Skönt att höra att den avslappnade strategin inte heller funkar alla gånger. Det är spännande att lära känna sin kropp och har du frågor så finns vi alla här!
  • Kekke

ceke är det underbaraste som finns. kan inte sluta älska en sådan underbar person.

• Pingla35

Längtan1980 grattis, grattis! Det är faktiskt kul när det blir en massa plus i tråden! Chanserna för oss andra ökar ju hela tiden...

Ceke- Skönt att kuratorbesöket kändes bra.

Här är det en vecka kvar till BIM och jag känner inga konstigheter alls. Har haft lite illamående de senaste två dagarna men det kan lika gärna vara min stukade fot som gör att jag mår sämre. JAvisst, jag stukade foten på träningen i tisdags och hoppar numera runt på kryckor.
    Har världens goaste sambo som fixar och trixar här hemma för att underlätta för mig. Har inte haft en endaste tanke på bebisverkstad det senaste dygnet förrän nu.Obestämd 

• ceke
    Kekke skrev 2011-02-10 13:52:55 följande:
    ceke är det underbaraste som finns. kan inte sluta älska en sådan underbar person.
    Och du är den underbaraste som finns för mig, älskling!

Nu har jag varit på läkarbesök. Ett bra besök blev det! Grundligt! Hon lyssnade, tog emot mina "journaler", noterade att jag är öm vid sex (!) och tja.. det märkte hon i gynstolen också, då hon gjorde den vanliga gynundersökningen och tröck upp emot livmodern. jag formligen hoppade uppåt i stolen, så det gick inte att undgå att det gjorde ont... Jag har tydligen lite vätska under livmodern, men inte mer än vad som kan räknas som normalt.

Trots att jag har mens, gjorde hon en grundlig undersökning som hade fokus på ultraljud och livmodertappen. Hon tog cellprov (trots att det bara var 1,5 år sen sist), infketions och inflammationsprov, klamydiaprov (trots att jag vet att det är neg).. sen tvättade hon tappen med ättika och jod och tittade på den med nåt mikroskop och tillslut klippte hon av en bit av tappen som skulle skickas till nåt lab. Hon sa att allt som hon såg, såg bra ut, men hon ville göra en grundlig undersökning som en början på utredningen varför det är som det är för mig.

Jag kommer få provsvaren senast vecka 9. tidigare om det är några icke bra provsvar. Om proverna är ok vill hon konferera med andra läkare innan de bestämmer sig för hur utredningen av mina blödningar och smärtor går vidare.

Känns på det hela väldigt bra att de gör det hela grundligt denna gång! Lyckades få fram att det är blödningarna jag vill ha hjälp med, inte att bli gravid, även om det är mitt slutmål.

Puuusssst. Är helt slut nu.
  • ceke
    Irmeline skrev 2011-02-10 11:58:47 följande:
    Ni som har FF, har ni köpt VIP medlemskap?
    Är det att rekommendera? 
    Japp, jag har köpt 3 månader... känns bra att registera vad kroppen har för sig. För att ta med till läkarna om inte annat.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet