Irmelie: Beklagar verkligen! Måste vara jättetungt att ha förlorat båda föräldrarna! Du är absolut för ung för det! Jag har förlorat min mamma till cancer men har min pappa kvar iallafall.
EGO: Idag ringde jag gynmottagningen på Ackis då jag fortfarande inte slutat blöda efter aborten. Snarare så har det börjat komma mycket mer blod de senaste dagarna och det är 3,5 veckor sen aborten, så det borde minska nu.
Jag fick faktiskt en "akuttid" idag. Läkaren gjorde ultraljud och tryckte på nedre delen av min mage. Min slemhinna var lite förtjockad och det innebär bara att jag måste blöda ut lite till. Några rester från moderkaka såg läkaren inte. Det var ju goda besked.
Däremot sa han att ena äggstocken var lite förstorad. Inte så mycket att jag skulle oroa mig, men de kommer kalla mig på ett nytt besök om några veckor. Han sa att det kan innebära ofarliga äggblåsor/cystor som gör att den är lite förstorad. Inget att oroa sig över. Men de skulle ta ett blodprov på mig, för att ha något att jämföra mot nästa gång. Jag fick det inte riktigt att gå ihop, vilket värde skulle man jämföra mot? Så jag frågade sjuksköterskan som tog provet vad det var för analys egentligen. Hon sa då att det var en vanlig/standardanalys för cellförändringar!
Det som oroar mig mest är att läkaren inte sa detta, att det skulle kunna vara cancer och att han flera gånger påpekade att den bara var måttligt förstorad. Såg han något mer som han inte sa? Han skrev ut en bild och gick ut ur rummet och visade för en kollega.
Kände mig helt knäckt efteråt. Jaha, är det cancer nu då? Eftersom min mamma och sambons mamma har dött i cancer så känns det som en diagnos som man inte kan överleva. Min sambo är också helt sänkt, tror han tänker på sin mamma just nu.
Jag har ju varit gravid 3 gånger på lite mer än ett år, är det nån som vet om det skulle kunna orsaka en uppsvälld äggstock?
Nej, nu får jag sluta skriva här, jag sänker tråden totalt!
Millan