Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Hejsan, tack för ert stöd! 

Det jobbiga är att blödningarna aldrig helt gått över, vissa dagar har jag bara blött lite men sen har det alltid kommit tillbaka i full styrka. Det skulle kunna vara mensen nu, men det hade det kunnat vara för 2-3 veckor sen också, så jag vet inte. Samtidigt har jag varit hos gynmottagningen så många gånger nu att jag inte vill gå dit igen, i onödan därför vill jag vänta lite till. Har ju inte visat några tecken på infektion alls.

Teatime: Kanske är svårt för dig att ta in att du är gravid när du är så stressad på jobbet? Jag hoppas plusset är starkare imorgon!

Maria: Ett par dar före ÄL kan ju lugnt räcka för att bli gravid! Klart det känns jobbigt nu när ni försökt ett tag, svårt att hålla uppe samma entusiasm!

Marsflickan: Det är på tok för tidigt för att testa! De flesta testar minus på BIM-7! Mina plus har varit tydliga men inte superstarka på BIM, så testa längre fram!

Millan 

• Kattflickan

Hej villnu, jag vill också nu

Marsflickan: Problemet är att jag blött hela tiden nu i 9 veckor. Men, idag har jag inte blödit nåt sen lunch! Hoppas det fortsätter så. Anledningen till att jag inte vill ringa gynmottagningen igen är för att jag inte tror de kan göra så mycket mer. Har redan varit där så många gånger och nu säger de att de inte ser några rester som borde ge upphov till blödning. Men efter helgen ringer jag om blödningen inte upphör.

NICU: Låter jobbigt att blöda så mycket, hoppas ditt Hb inte går ner nu!

Teatime: Hoppas verkligen det blir starkare! I början så är nivåerna så låga att det kan vara svårt att se skillnad på testen med nån dag emellan. Det räcker med om du druckit lite mycket vatten så att urinen är lite utspädd för att koncentrationen ska bli lägre.

Millan 

• Kattflickan

Hur är det Finlandssvenska? Är du inne på 13 försöket nu? Usch vad tiden går fort. Hoppas det tar sig snart för er. 

Millan 

• Kattflickan

Tea Time: Beklagar verkligen! Jättejobbigt att få reda på att man är gravid men att det blir ett tidigt missfall. Ägget har helt klart fäst hos dig, annars skulle du inte få utslag på graviditetstestet. Men sen slutar det att utvecklas av någon anledning. Ta hand om dig idag! Två missfall på raken är inte så ovanligt och behöver inte betyda något. Efter tre ska man söka hjälp har jag hört.

Jag tog också ett gravtest nu på morgonen. Tanken var att göra det när blödningen upphört, men eftersom den inte gör det så tog jag ett ändå och det var verkligen helt blankt! Så gravhormoner verkar inte finnas kvar. Igår kom en störtflod igen så idag ska jag ringa till gynmottagningen, kanske kan jag få en tid på måndag.  

Marsflickan: Jag har inte haft några perioder då jag varit blödningsfri, vissa perioder har det blödit mindre och jag har trott att det är på väg att upphöra, men jag har blött varje dag i över 9 veckor nu.

NICU: Vi ska jobba på huset i helgen. Snickra innertak i carporten, plocka äpplen, klippa häcken och umgås lite med kompisar imorgon. Själv då?

Något positivt är att det nu bara är 2 veckor kvar tills vi ska till läkaren och förhoppningsvis få reda på om vi får göra ivf pgd.

Millan 

• Kattflickan

Maria: Det du skriver om immunologiska problem är jätteintressant. Jag antar att du vet att det finns en tråd om detta på familjeliv? Jag tror inte jag har de problemen, ingen sån släkthistorik och jag har ju behållt barn som enligt naturen borde ha aborterat sig själva men jag tycker att det är intressant. Hoppas läkaren i Helsingborg kan hjälpa dig om du har de problemen.

I Sverige är det rätt strikt med vilka som får göra ivf pgd. Men sen några år tillbaka har de lättat lite på reglerna. Innan dess fick man enbart göra det om man hade en ärftlig, dödlig sjukdom. Det ska vara en konstaterad, ärftlig, allvarlig sjukdom med hög risk att föra sjukdomen vidare till barnen. För vår del så är inte felet konstaterat och det är svårt att konstatera det. Genetikern sa att det var den troligaste diagnosen. Det gör att jag känner mig osäker på om vi kommer att få en remiss. Om några veckor så vet vi mer.

Millan

• Kattflickan

Polarlantis: Grattis! Äntligen lite pluss i tråden! Fortsätt testa, hoppas det blir starkare och gör ett tidigt vul så du slipper oroa dig.

Prodigy: Hoppas du blir gravid efter att ha spolat äggledarna, har läst om många som blivit det.

Marsflickan: Ja, det är en avgörande skillnad med ivf pgd. PGD betyder PREIMPLANTATORISK GENETISK DIAGNOSTIK. Det innebär att efter att ägget plockats ut så befruktas det, som vid vanlig ivf. Sen får det växa tills embryot består av 8 celler. Då görs en biopsi, där en cell plockas ut som analyseras med avseende på den genetiska sjukdom som föräldrarna är bärare av. PGD är lite kontroversiellt då det i vissa länder används för att avgöra kön på barnet. Det finns tillomed en hel tråd här på FL om kvinnor som åker utomlands för att göra PGD för att välja kön på barnet. Därför är det förbjudet i Sverige att göra PGD privat. Etiska rådet har satt upp riktlinjer om vem som får göra PGD. 

Själv skiter jag helt i kön på mitt barn, helst ska det ha ett förståss Om jag åker utomlands och gör PGD så kommer jag säga till läkaren att välja, för jag vill inte själv sitta i den sitsen att välja kön på mitt barn.  

MariaF79: Det som gör det svårt att testa för gonadal mosaik är att troligen är min "downs syndrom" lokaliserad enbart till äggstockarna. Det skulle krävas en biopsi för att bekräfta att jag har diagnosen och då kan de bli förstörda. Jag är lite osäker på om de kan undersöka de "dåliga" äggen vi får fram vid en PGD och avgöra om jag verkligen har gonadal mosaik. Vi ska fråga läkaren om det. Men kanske diagnosen blir mer säker om de ser att ca 50 % av äggen har DS?

Det här med att slappna av för att bli gravid har de väl konstaterat att det inte stämmer? Men däremot så skadar det ju inte att man själv mår bra medans man försöker bli gravid? Många är ju stressade i sin vardag idag (jag med) och då kan yoga och avslappning vara bra för själen.

Millan 

• Kattflickan

Grattis Råttentottan!!! Kul att insemineringen funkade! Det är en liten plusvåg här i tråden nu!

EGO: Jag var till sjukhuset idag. Det är fjärde gången jag är där pga mina blödningar. NU såg de en rest som inte går bort av sig själv, utan som måste skrapas bort! Den har de inte sett innan. Den förklarar att jag fortfarande blöder. Jag blöder så stötivis och konstigt. En normal dag för mig så blöder jag halva dagen, rätt mycket och andra halvan inte alls. 

Så nu har jag fått en tid för skrapning. Hoppas det här tar slut efter det, jag orkar inte blöda längre! Har tur som inte fått infektion. De tog infektionsprov från livmodertappen för säkerhets skull, men jag har ju inte haft feber eller att det märkts på sänkan. 

Kan jag inte få byta liv med någon. Vill inte blöda, vill inte ha ett skumt genetiskt fel! 

Millan 

• Kattflickan

Tack Ceke, Irmelie och Prodigy! 

Jo, det är bra att jag gick tillbaka till sjukhuset så att de äntligen såg vad som var fel. Jag hoppas verkligen jag slutar blöda efter skrapningen! De gjorde en skrapning efter aborten men den verkar inte ha varit tillräcklig. 

Mitt blodvärde har dock gått upp ytterligare, är nu på 138? Jättemärkligt då jag blödigt så mycket! Måste vara all persilja jag äter som håller värdet uppe.

Är så skönt att ni finns och orkar läsa det här! 

Millan 

• Kattflickan

Jag drog ner kaffet till 1 liten kopp per dag när vi försökte bli med barn. Tänkte att när jag väl blev gravid så skulle jag ändå få sluta med kaffet för att jag blev illamående av det och det stämde faktiskt, så när jag blev gravid var jag glad att jag dragit ner på kaffet. Nu är jag tyvärr tillbaka i gamla vanor, 3 koppar om dan! Men jag vet att jag utan problem kan dra ner på det! 

• Kattflickan

Tack Maria och Acinna! Jo, jag hoppas verkligen att det efter skrapningen på måndag ska bli bra. Nu blöder jag jättemycket, det är rätt jobbigt. Känner mig trött också.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet