MrsTM skrev 2011-07-13 14:08:05 följande:
Tack snälla, det är så härligt att veta att man inte är ensam! Detta verkar vara en väldigt trevlig tråd. Önskar er alla varmt lycka till med försöken!
Förresten, har ni också fått stå ut med syrliga kommentarer om att ni borde försökt före 30? När jag glädjestrålande berättade för vännerna att vi skulle gifta oss fick jag höra "jaha, vänta inte för länge med barn bara, man vet ju aldrig om man kan få några!"
Klumpigt uttryckt eller vad? Av flera orsaker:
1. De kunde ju inte veta ifall vi redan försökte. (Vilket vi inte gjorde, men ändå.)
2. SÅ himla lastgamla är vi inte, och vi träffades relativt sent i livet.
3. Om vi får problem, kommer vi inte få något stöd då? Ska dessa personer bara stå där med armarna i kors och säga "vad var det vi sa"?
Vilka idioter (ursäkta om jag talar illa om dina vänner).
De kanske tyckte du var "präktig" som gifte dig först och egentligen är lite avis och rädd att du ser ner på dem eller nåt. De vill hävda sig och försvara sitt eget beslut. Brukar betyda att de känner sig otillräckliga själva.
Min kusin som är lika gammal som jag hoppade av skolan och fick barn tidigt. När jag tog min examen från universitetet fick jag ett jättekonstigt grattiskort från henne och min morbror. "Grattis till examen, nu hoppas vi att du snart även ska få uppleva det alltr största i livet, att bli en lycklig mamma" Var inte det skumt??
Som om hon var tvungen att försvara sina egna val, jag har ALDRIG någonsin kritiserat eller kommenterat dem!
Och lite liknande när jag sa upp mig från förra jobbet. Två av de kollegor som jobbat där väldigt länge och aldrig haft ett annat jobb svarade ung såhär när jag berättade att jag skulle sluta: "men jag har ju alltid trivts med mitt jobb här" som om min uppsägning var en kommentar till dem varför de inte också rörde på sig någon gång!
Kanske tog dina vänner ditt giftermål som kritik att de inte också gift sig och ville försvara sig och sina val. Folk kan tolka saker så himla skumt beroende på om de själva är nöjda eller inte.
Hur som, tänk inte på dem. Alla måste få göra egna val utan att någon dömer!
Lycka till med verkstaden :)