Kattflickan skrev 2011-09-17 10:20:52 följande:
Men varför kan man inte få säga som det är? Varför ska det vara skamligt att det är svårt att bli gravid? Jag tycker att min situation är jobbig, men skäms gör jag inte. Hade jag vetat om mitt genetiska problem så hade jag inte försökt få barn på egen hand. Jag skäms inte ens över aborterna, däremot sörjer jag barnen, jättemycket. Har många funderingar över hur det hade kunnat bli om jag inte gjort abort, hade det kunnat bli bra?
Jag träffade på ett par för några veckor sen som jag vet har haft svårt att få barn. Nu har de 3 barn via ivf. Men de var tvungna att injicera in spermien i ägget. Trots de problem som de har haft så kunde de inte hålla sig från att fråga " När ska ni skaffa barn då?". Jag sa som det va och de blev naturligtvis förskräckta. Men borde de inte ha varit med om att få frågan själva och känna hur jobbigt det är att antingen säga som det är eller hitta på en ursäkt? De har aldrig berättat för mig om sina problem, men jag har hört om det via deras syster. Inte ens när jag berättade om mina problem så sa de nåt.
Daniela: Håller med om att de som det går lätt för kanske har det jobbigare på andra fronter. Jag har ju ett bra liv i övrigt med en fantastisk sambo, bra jobb och bra vänner. Sen försöker jag tänka att jag har vissa fördelar. Jag blir lätt gravid och faktum är att 50 % av mina ägg borde vara bra, det är ju faktiskt hälften iallafall. Det hade kunnat vara värre.
Saftis: Hoppas det tar sig nu och att provsvaren antingen är bra, eller att det är något lättfixat fel. Ibland kan det kännas bättre att det är ett litet fel, så man får reda på vad det är och att det går att lösa. Så kan jag känna med min lilla rest moderkaka i livmodern. Det var superbra att jag gick till läkaren och fick det bekräftat innan jag hann få en infektion. Idag vid lunch tänker jag ta tabletterna, nu ska jag ut och jobba några timmar på huset. Återkommer säkert då, då jag blir sängliggande ett tag. Är det nån här som tagit cytotec? Gör det jätteont? Jag har fått mängder av smärtstillande, vilket gör mig lite orolig.
Millan
Jag har tagit cytotec. Det gjorde rätt ont på mig, men jag var ju helt stängd, ingen blödning alls innan, bara ett dött foster sedan några veckor. Var som värkar, kom och gick. Tog dem en fredagkväll och låg i soffan för att inte störa mannen. Han sov inte mycker då jag under flera timmar ömsom skrek ömsom pustade ut när värkarna lagt sig. Sen sent på natten somnade jag.
Hoppas det gör mindre ont på dig då du redan blödit ut det mesta. Jag fick ju ta extra många tabletter eftersom det inte satte igång av normalkuren.