Inlägg från: Jojjo77 |Visa alla inlägg
  • Jojjo77

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Råttentottan skrev 2011-06-01 12:52:41 följande:
    Han hade 344 miljoner när undre gränsen är 40 miljoner så jag antar att det är bra resutlat. Mellan 100-500 miljoner är visst normalt om jag förstår rätt. Nu bord edet väl ändå ta sig i sommar med fri passage i bägge äggledarna, fin livmoder utan polyper eller veck och bra spermier. Annars blir det 3 seminationer i sensommar/höst och sedan IVF senar ei höst. Håller tummarna för ert kromosomtest Jojjo!
    Oj, det var högt, då har min man väldigt få, endast en halv miljon, på test 2, inga dugliga test 1. Av den halva miljonen var endast 20 000 bra efter den s k rengöringen som görs av spermierna. Så då kan ni ju förstå att vi har rätt taskiga odds Rynkar på näsan
  • Jojjo77

ceke- grattis, vad skönt!

Tack Råttentottan, önskar er detsamma. Om inga fel hittats på ngn av er så är det klart att ni blir med barn under sommaren!

Trots att min man bara har 20 000 ordentliga så ger jag inte upp hoppet. Har en kompis som har två på naturlig väg, med bara 8 000 dugliga simmare 20 000 är ju bättre än inga alls! När det gäller kromosomprov så handlar det bara om att man i Sverige har det som rutinkoll på alla som ska genomgår IVF och om det är fel på mannen. Det är väldigt ovanligt och jag har svårt att tro att det ska vara ngt sånt som också är fel, får väl ändå räcka med för få simmare. Japp, dethar jag bestämt, så nu blir det så

• Jojjo77
    hoppas på plus skrev 2011-06-01 14:02:18 följande:
    Hur länge har ni försökt få barn innan ni kollar spermakvaliten? Vad är "normalt" att försöka innan man kontaktar läkare för rådgivning å hjälp?
    Vi hade haft oskyddat sex i ett år och då bestämde vi att börja försöka. När vi försökt aktivt i 3 månader så ringde jag vår fertilitetsenhet och vi fick 2 månader efter det vår första kallelse och sen var allt igång. De frågar hur länge man kört oskyddat, i vårt fall betydde ju inte det att vi försökt i ett år, men det sa jag aldrig, för det var inte det de frågade... Så jag var lite ful, men det är jag glad för nu, när det faktiskt visade sig att det var fel på en av oss.

Chansen att det ska ta sig för oss naturligt är inte stor, så vi får ta och förbereda oss på en menalt jobbig resa efter sommaren. Men, men vad gör man inte för en bebis
  • Jojjo77
    hoppas på plus skrev 2011-06-01 15:24:47 följande:

Ok, tack för info! Vi har snart försökt ett år och jag har hyfsat regelbunden mens och ÄL... Då kanske vi söker hjälp efter sommaren...

Jag hoppas verkligen att ni kommer få er efterlängtade bebis Tänk på att ni har varann och alla fantastiska människor här på forumet! Jag kommer hålla tummarna för er! Lycka till kram från mig

Tack vad söt du är! Ja, man får tänka på den fina man man har och allt annat bra i livet Håller tummarna för er också! Kram
  • Jojjo77
    Sophy80 skrev 2011-06-01 15:49:19 följande:
    Råttentottan
    Det låter ju fantastiskt med 344 miljoner! Då spelar det ju knappt någon roll hur stor andel som är rörlig, dör tidigt, et c. Vad tror de att problemet ligger då? Endometrios? Om de inte har någon bra förklaring - håll koll på immunologiska orsaker.

Jojjo
    Ojojoj, nu skäms jag lite över att jag är så pessimistisk. Jag som tyckte att min hade taskig kvalitet. Fast hans problem är inte mängden, hade 85 miljoner på senaste. Sen var typ en tredjedel bra. MEN de dör inom 9 timmar. Härnere kollar de nämligen hur länge simmarna överlever. Och det ska vara minst 24 timmar för att det ska vara stor chans för graviditet. Verkar som att han har en infektion som vägrar att ge med sig. Vartenda prov har visat på vita blodkroppar bland simmarna och det ska det inte vara. Så nu ska jag bara släpa iväg slashasen till urologen. Nu har det gåt t-r-e veckor sedan testet och han har fortfarande inte kommit iväg. Suckopust.
    Låter underbart att din vän har två ungar med en make med så ledsna simmare! Det skänker hopp.
    Jag tycker förresten att du ska propsa på att de gör en bättre utredning av orsaken till din killes dåliga simmare. Så hinner ni fixa det i tid till att ni börjar fundera på syskon. Det kan ju vara allt från pungåderbråck till prostataproblem, kontakt med gifter, kromosomfel... Om de inte vill gå vidare med det, kontakta helt enkelt en urolog separat. De är ju experter på manlig virilitet.

DubbelA
    Tack, så snäll du är som peppar!

Ceke
    Grattis! Så skönt!

Kaprifolen
    Man ska nog bara pröva acetylsalicylsyra om man haft upprepade mf, egentligen. Kan nog vara riskabelt att börja ta det innan graviditeten är konstaterad och då bara i mycket låga doser. Däremot så kan man minska risken för mf även om man inte har en påvisad benägenhet för blodproppar. Här står det mer, de håller på att göra en större studie om saken: gt.expressen.se/nyheter/1.930136/ny-behandlin...
    De kollar livslängd här också och den var bra, de är som sagt bara för få. Hoppas du får i väg mannen snart. Kromosomsvar inväntas.
  • Jojjo77
    Sophy80 skrev 2011-06-02 11:55:26 följande:
    Saftochbulle och Millan
    Grattis bägge två! Så roligt. Våga inte få mf igen nu. Käka massor av Omega 3, ta extremt låga doser acetylsalicylsyra och gå till husläkaren för att få progesteronvagitorier utskrivet. Och fortsätt så fram till v 12 utan uppehåll. Kolla i upprepade-mf-trådarna för fler tips.

Pingla
    Då är vi i samma sits. Vi har ju kört lika många aktiva försök också. Efter ett tag orkar man bara inte bry sig så enormt mycket utan annat måste få ta plats i livet. Men visst får man rutin efter ett tag? Jag planerar in sthlmsveckor månader i förväg nu. Räknar inte med att det ska hända något på ett bra tag.

Jojjo
    De gör det? Vet du vad de använder för gränsvärden? Så att jag kan jämföra. Min gyn tycker att åtminstone några ska vara rörliga efter 24 timmar, om än diskret framåtskridande.
    Nej det vet jag tyvärr inte, men kan fråga när vi får komma på besök nästa gång. Det de förklarade för oss när vi var där om hur allt går till, så sa de att när testet kommer in så kollas det regelbundet ett par dygn framåt för att se hur många som överlever och kvaliteten på dem som orkar längst. De "tvättas" också på ngt sätt, fråga mig inte hur... Men det var det de sa till mannen efter andra omgången. Av hans halva miljon så klarade sig alltså 20 000 genom "tvätten".

Det är ju allt sånt här som är så jobbigt, frågor man inte får svar på. Man får besked, eller som det är för oss just nu, mannen får besked. Jag har inte fått prata med en enda människa, bara haft mailkontakt. Och i vårt förhållande så är det jag som står för frågor och analyserande, alltså, fel person som de lämnade beskedet till kan jag tycka. Även om det nu är hans spermier, så berör det ju mig också, i nästan ännu högre utsträckning...

Hoppas som sagt att vi får komma i början av augusti och att min frågetecken då kan rätas ut. Lovar att meddela allt matnyttigt som kan tänkas uppkomma då
  • Jojjo77
    Polarlantis skrev 2011-06-03 10:08:19 följande:
    Fick veta mängden hcg i blodet jag mätte i måndags...941!!! Vilket enkligt tabeller på nätet ska vara mellan v 4 och 5 vilket är HELT rätt enligt vad jag själv tror! Dessutom sa BM att jag är gravid på nytt, inte en chans att detta är ngt gamalt...så nu täcker jag gå runt och vara glad iaf till på tisdag när det är dags för nytt VUL och blodprov...HURRA!!!
    GRATTIS!!!
  • Jojjo77

Härliga besked kom idag! Mannens kromosomprov var helt normalt Nu står vi officiellt i kö för att komma på information om IVF och behandlingen påbörjas i höst stog det i brevet    Jättskönt att veta att vi förhoppningsvis får plus på stickan ngn gång under hösten!!!

Nu ska vi iväg och grilla med kompisar. Ha en skön hleg alla goa människor i tråden! Hjärta

• Jojjo77
    Önskan78 - Varmt välkommen

Polarlantis - Stor kram! Hjärta

Nemi76 - KÖP!!! Du lever bara en gång!

Ni som försökt länge och inte kollat upp er, gå och kolla så att allt är okej! Bara ett tips!

EGO: Har BIM imorgon. Fast jag vet att chansen är såååå minimal att jag är gravid, trots att vi sexat loss runt ÄL som galningar, så gnager det i bakhuvudet ett litet, litet, litet hopp om att mensen ska utebli. Det skulle innebära ett mirakel och att vi skulle slippa IVF i höst. PANG! Vakna och sluta inbilla mig! Gör mindre ont att ramla då. Men... hoppet är verkligen det sista som sviker...

Kram till er alla!Solig
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet