Vi över 30 som längtar efter första barnet
Smiley, hur lång tid tog det för dig att få ner TSH?
Hoppas det går bra för dig nu!
Millan
Smiley, hur lång tid tog det för dig att få ner TSH?
Hoppas det går bra för dig nu!
Millan
Jojjo: Hoppas verkligen att ägget fastnar och fortsätter växa!
Vet de varför bara ett ägg blev befruktat? Eller är det vanligt att det blir så?
Maria: Trist med tanten, även om det var väntat! Tycker att du gjorde rätt som försöker få utredning nu och får dina sköldkörtelvärden utredda!
Annelie: Hur ska man äta för att stabilisera sköldkörtelnivåerna då? Är det något särskilt man ska undvika? Jag äter väl hyfsat nyttigt. Men visst slinker det ner nån sötsak då och då och vi använder riktigt smör ibland när vi lagar mat. Men jag äter mycket frukt och grönsaker.
Marsflickan: Ett riktigt tidigt missfall är ungefär som en vanlig mens, du behöver inte vara orolig över att det ska bli rester kvar om det nu är så.
Millan
Råttentottan: Grattis! Superkul! Nu ska det gå bra!
Nej, nu orkar jag inte mer. Ringde sjukhuset idag för att höra om mitt AMH-värde. Sköterskan ville inte säga vad det var, mer än att det var lågt. Läkaren var inte där men ska prata med honom på måndag. Enligt henne så borde han ha kontaktat mig angående det.
Det innebär att min äggreserv är dålig. Snart orkar jag inte ta mig upp igen. Så fort jag börjar få upp hoppet om att kunna bli mamma så blir jag nerslagen i skoskaften igen!
Jag åkte hem från jobbet och har grinat sen dess. Sannolikheten att vi ska lyckas med ivf är ju betydligt lägre nu. Jag har försökt att börja tänka tanken på att jag troligen aldrig kommer att bli biologisk mamma.
Jojjo: Kan inte svullnaden bero på att du är gravid då? Jag blev uppsvälld i magen och hård i magen när jag var gravid första gången. När ska du testa?
Teatime: Det kan som sagt dröja lite med ägglossning efter ett missfall. Den kommer säkert igång snart!
Idag känns det lite bättre. Men jag tror nog att det är bra att jag har börjat tänka tanken att jag kanske inte kommer att bli biologisk mamma. Frågan är väl om det vore bra att ställa sig i kö för äggdonation redan nu om det visar sig att ivf går dåligt. Jag ska prata med läkaren om detta på måndag. Min syster är äldre än mig, annars skulle hon gärna donerat ägg säger hon.
Tanken på att inte få barn känns helt otroligt jobbig. Har försökt att analysera mig själv och varför det är så. Har insett att jag har ett uppdämt behov att att få ge villkorslös kärlek, på ett moderligt vis. Den "stackars" katten får ta emot allt just nu
Sen är det väl en ursprunglig drift som gör att man vill föröka sig. Jag undrar om det hade varit lika jobbigt om jag inte varit gravid innan. Nu vet jag hur det känns och vill så vansinnigt gärna blir gravid igen.
MariaF79: Låter ju bra att du inte fick Nej! Funderar på om du skulle kunna göra en utredning privat annars? De gör väl det så länge de får pengar?
Millan
Saftis: Tråkigt med tanten! Vi har ju hängt här nästan lika länge nu och försökt! Det borde snart vara din tur! Hoppas hydrosonografitestet går bra!
Jezza: Jag tror inte det är någon fara att äta en hög dos av folsyra. Jag gör det fortfarande. Fast jag har börjat med att halvera dosen, dvs. 2,5 mg/dag. Annars så åt jag dem under mina graviditeter (obs, det är inte därför barnen hade kromosomfel).
Råttentottan, vi håller tummarna den 14e!
Jag pratade med läkaren idag: 0,51 var mitt AMH. Det ska helst vara över 0,7. Jag kommer alltså troligen gå in i klimakteriet i förtid. Förhoppningsvis har jag dock några år till kvar. Det var alltså lågt, men inte superlågt. Men det kommer att bli svårare att få ut ägg vid ivf. Men AMH är inte allt, jag hoppas att annat väger upp. Men det har gått ifrån att jag kände att vi borde ha en bra chans vid ivf till att vi har en rätt dålig chans, känns inte kul alls.
Millan
Teatime: Tror att man kan få utslag på stickan utan att ha ÄL, men oftast har man väl ÄL om man får utslag på stickan. Såg gynekologen inga blåsor alls, eller såg han bara ingen som höll på att "vinna"?
Maria: Förstår dig helt och fullt! Jag hoppas verkligen att du plussar snart och att det då stannar kvar och att det inte är något bakomliggande fel utan att ni bara haft otur! Jag känner att jag kan skriva under på det du skriver! Jag vet dock inte vad du ska göra för att må bättre, kämpar själv med det. Kram!
Millan
Jojjo och DubbelA: En vecka innan BIM känner ytterst få några symptom.
Jag har bara hört att glutenintollerans kan påverka fertiliteten och inte laktos. Men sköter man sin glutenintollerans tror jag inte att den ska ge någon nedsatt fertilitet.
Den här helgen känns allt bättre än förra. Jag har redan sörjt att jag kanske inte kan bli biologisk mamma och att mina chanser vid ivf är nedsatta. Det enda jag kan göra nu är att försöka att inte tänka på det så mycket och försöka med ivf pgd, förutsättningslöst och se hur det går. Men det är nog bra att vara medveten om att mina chanser inte är så stora.
Millan
NICU: Låter jättejobbigt att må så dåligt av mens. Det är ju ingen garanti för att du skulle må dåligt som gravid, hoppas du blir det snart.
Min första graviditet mådde jag inte illa alls. Min tredje graviditet kände jag mig åksjuk till och från. Men det avhjälptes rätt bra av seaband. Jag hade helt olika symptom under graviditeterna, vet inte om det berodde på att det var olika kön på barnen eller helt enkelt att det var olika graviditeter.
Jojjo: Jag fick såna där vredesutbrott under min första graviditet. Slängde en full matlåda i golvet bl a, var inge kul att städa upp efter den kan jag intyga
Hoppas det blir ett plus snart för dig!
Jag har ju funderat över vår situation mycket de senaste veckorna och jag ångrar mig faktiskt lite att vi inte började försöka få barn ett par år tidigare, då kanske inte mitt AMH-värde var så dåligt. Nu verkar det ju som om jag kommer gå in i klimakteriet i förtid och inte alls har så många år på mig. Försöker dock hålla modet uppe.
Har precis ätit mysfrukost med ett tänt ljus, nu ska adventsstjärnor och ljusstakar fram!
Millan
Jojjo: Jag har läst i en annan tråd att på ruvardag 11 ska sprutans effekt vara borta. Du är nog gravid! Det ser lovande ut! Men ta om testet om några dagar. Det vore ju superkul om ditt enda ägg var en riktig fighter!!!!
Millan