Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Grattis Polarlantis!!! Jättekul! Det är en fantasisk känsla att se det lilla hjärtat slå. 

Jojjo, jag förstår din oro. Undrar själv hur jag ska kunna hålla koll på sprutor, nässprayar och annat. Men har som tur en bra kalender där man kan skriva in det.

Här är en till med lågt blodtryck. Jag har hört att man ofta är morgontrött och fryser lätt om man har lågt blodtryck. Det stämmer bra på mig, stämmer det på er?

Millan 

• Kattflickan

Ceke: Jag frös faktiskt mindre när jag var gravid också! En välsignelse! 

• Kattflickan

Jag börjar tro att det ligger något i det där med lågt blodtryck, morgontrött och frusen. Det var en kompis som är sjuksköterska som sa det. 

Innebär det att om jag krökar och stressar så jag ökar blodtrycket så kommer jag att vakna tidigare och vi kommer kunna sänka värmen hemma?  

Millan 

• Kattflickan

Hejsan,

Känner mig lite deppig. Fick brev från sjukhuset att jag har aningens förhöjt sköldkörtelproducerande hormon vilket innebär att jag kan ha sköldkörtelbrist! Men de vill kolla upp det igen om en månad. Antar att det inte var så farligt då han skrev aningens förhöjt. Tänkte ändå ringa och höra vad analysvärdet var imorgon.

Har läst på lite och hoppas på att det bara beror på efterverkningar av mina graviditeter. Då kan tydligen sköldkörtelhormonet vara i olag. 

Jag vill ju bara att alla prover ska vara bra nu.

Jag har inte sett på drömmen om ett barn, är den serien bättre än 1ans?

Millan 

• Kattflickan

NICU: Hur allvarligt är det att ha ett aningens förhöjt värde? Måste jag äta medicin för att få det att bli bättre? Jag har läst lite på nätet och om jag tolkar infon rätt så kan det bero på mina graviditeter och att det är tillfälligt, men annars så måste jag troligen äta medicin? Borde jag inte ha haft svårt att bli gravid eller fått missfall om det hade varit allvarligt? 

Millan 

• Kattflickan

NICU tack för infon. Visst hade du fått ner ditt värde nu? Hoppas då verkligen det går vägen för dig snart! Jättejobbigt med missfall. Jag har haft ett, men två foster har ju överlevt trots att de rent statistiskt borde ha blivit missfall då de hade DS. 4/5 barn med DS blir missfall. Jag har haft två som åtminstone i vecka 13 inte blivit missfall. Det är osannolikt egentligen. 

Fick en fundering när jag läste att det är relativt vanligt med sköldkörtelhormonrubbningar hos människor med DS. Jag har ju åtminstone DS i en kroppsdel, äggstockarna, tänk om feldelningen i min kropp inträffade tidigare så att flera organ har DS? Skulle det då kunna innebära att jag min sköldkörtelhormonrubbning kan bero på att den också har DS. Hmmm..vet inte hur väl jag lyckades uttrycka detta.

Jag hoppas jag inom några månader kan få stå på "försöker" listan igen. Hoppas mina andra prover som de tog ser bra ut.

Jojjo och dubbelA: Hur lång tid tog det innan era hormonanalyser och AMH var klara? De tog hormonanalyser, AMH och infektionsprover på mig. 

Millan 

• Kattflickan

Blir så irriterad. Ringde sjukhuset och frågade om mitt tsh värde. Sköterskan sa bara att så vitt hon kunde se var det normalt. Ja var envis och ville veta hur högt det var. Det var 3,97. Enligt vad jag läst ska det helst underskrida 2,5. Ska ta nytt prov i slutet av månaden.

• Kattflickan

Maria: Tydligen är tecken på rubbningar av sköldkörtelhormonet: Trötthet och dålig ork, deppighet, koncentrationssvårigheter och frusenhet. Jag har iofs känt alla dessa men tänkt att det beror på det som hänt med aborterna. Det är ju enkelt att testa, så be din läkare göra det.

NICU: Jag ska prata med läkaren. Jag tror de har riktvärdet 4, tycker ändå att det är märkligt att sköterskan sa att det var helt normalt när jag ligger 0,03 enheter under riktvärdet. Det måste ju vara inom mätosäkerhetsgränsen. Då är det bättre att säga att jag ligger nära gränsen. Men de vill ju ta ett prov till på mig rätt snart och är det också förhöjt så måste jag få levaxin. Får man äta levaxin under graviditet också? 

Hur mådde du när du hade högt TSH? Jag har ju varit trött och frusen och haft lite svårt att koncentrera mig. Men frusen har jag iofs varit jämt.

Ni som väntar länge på spermaproverna, vad är det som de kollar?

Jag tror att de gjorde ett ganska enkelt test  på min sambos spermier. Det gick på 2 timmar. De kollade bara totala mängden och mängden rörliga. Vi gav provet vid kl 8 på morgonen och de hade analyserat det kl 10 när vi hade läkartiden.

Kaprifolen, jag får mina äl-flytningar 3-4 dagar innan ÄL.

Millan 

• Kattflickan

NICU: Man ska äta folsyran några månader innan man blir gravid och i början av graviditeten för att få fullgott skydd. Så börja ät direkt. De flesta allvitaminerna för kvinnor innehåller tillräcklig mängd folsyra. 

• Kattflickan

Jag håller tummarna för er allihopa nu! Plötsligt händer det! 

Jag har inte så mycket att rapportera, nu kommer det att bli en väntan fram tills vi får kallelse. Om de inte hittar något som remissen måste kompletteras med.

Millan 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet