Håll i er! Jag tror jag ska bli religiös eller nåt sånt. Haha.. kan inte tro att denna dag är sann! Månaden som varit måste ha varit en mardröm som jag vaknat upp ur, eller idag en önskedröm...
Jag har ju varit så jäkla nervös och spänd och tja.. rädd.. Och en hel månad har gått åt till grubblerier, oro och väntan på en enda sak.. operationen och få en massa svar..
Och så kom nu denna dag. Jag sov piss, hade världens svacka igår och inatt.. gick till jobbet på morgonen för att få tiden att gå.. och så åkte vi till sjukan till 10.45. Skrevs in, fick sätta på mig de otroligt sexiga operatonskläderna, de satt dropp (vilket gjorde skitont att röra sig med då de satt den i armvecket) och sen kom läkaren in. Hon ville göra ett till vaginalt ultraljud innan operationen skulle sätta igång.
Då hände miraklet. Den 8-9 cm stora cystan som de trott va en dermoidcysta (tvillingcysta) var puts väck. Det enda hon såg va helt normala, fina slemhinnor, friska äggstockar utan några som helst cystor, inga vätskeansamlingar runtomkring livmodern etc... Så med andra ord var det en funktionell cysta som försvunnit av sig själv och ingen dermoidcysta som de trott! Öhh.. jaha.., så var allt klart, de tog bort droppen och vi fick åka hem!
Endometrios kan det va ändå, men de ser inget på ultraljudet och allt ser bra ut. Inga vätskeansamlingar bakom/under/på/i livmodern/äggstockarna eller äggledarna, det kan inte ha varit en chokladcysta då den försvunnit av sig själv på det här sättet, etc. Hon (och även vi då hon pedagogiskt nog visade och berättade allt det hon såg på skärmen) såg även de äggblåsor som är på väg att mogna inför ägglossning nästa vecka. I den äggstock som cystan tidigare satt på! Däremot sa hon att p-ringar och hormonella preventivmedel kan ge sådana här komplikationer för vissa personer och att det kan ta upp till ett år innan allt återställts. Hon avrådde från allt vad hormonella preventivmedel heter för min del även i framtiden, utan om jag senare vill skydda mig, är det kopparspiral eller pessar som gäller för min del (allergisk mot kondomer).
Jag frågade hur länge vi måste försöka bli gravida innan vi kan söka hjälp. Då sa hon att de brukar säga 2 år, men att vi kan få hjälp efter ett år om det inte skulle ta sig. Så med andra ord i juli om vi inte blivit med barn innan dess.
Ojojoj vilken dag. Vilken pärs och vilket underbart antiklimax. Helt otroligt. Känns nästan som att jag blivit snuvad på en sjukskrivning. Hahaha.. Så jag gick till jobbet 40 min senare igen! Konstigt nog funkar ju det psykiska ganska konstigt.. För jag kan nästan känna mig besviken på att det blev som det blev. Fattar ni hur knäppt det låter???? Nu, när jag enbart borde tacka min lyckliga stjärna, så kan jag tänka "men, hur blir det nu då? jag har ju ont i magen, eller? och jaha, endometrios kan det ju va ändå som satt sig på tarmarna.. men, vad innebär det då? Får väl tänka att vore det inte för att de upptäckt cystan, så hade jag aldrig vetat nånting! Självklart är jag glad, lättad etc, men andra konstiga tankar smyger sig också in. Men det får de väl göra antar jag... Jag har nog ännu inte fattat vad som hänt idag...
Som kuriosa kan jag berätta att när vi precis efter sjukhuset skulle parkera bilen för att äta en efterlängtad lunch, så måste p-automaten varit paj. Jag stoppade i 11 kr och när inget hände tröck jag på myntreturen. Då fick jag tillbaka 51 kr. haha. Jag har köpt 4 trisslotter efter det, men så mycket tur hade jag inte. Känns dock som om jag redan vunnit en stor vinst idag
Nu är jag HELT slut i huvudet och kommer förhoppningsvis sova som en stock inatt. Men glad. Nu jäklar kör vi så det ryker nästa vecka vid ÄL!!
Tusen tack för alla tummar som hållit och alla tankar som sänts av er och även alla mina vänner. De verkar ha hjälpt

Kroppen är en underligt, härligt mirakel. Nu ska här bakas bebis!!!