• blåklint65

    Vi över 40 som försöker bli gravida

    Hej! Söker er som liksom jag försöker bli gravida. Jag är 45 år och har varit gravid 2 ggr under detta året men tyvärr har det slutat med tidiga missfall båda gångerna, 19-21 dagar efter befruktning. Jag har två barn på 18 och 20 år från ett tidigare förhållande. Jag har varit på utredning, allt ser bra ut efter ålder. Men naturligtvis sjunger jag på sista versen vad gäller äggkvalite. AMH på 0.5.

    På utredningen tyckte man inte att det var någon ide med IVF eftersom jag lyckats bli gravid. Efter mycket läsning här så mer eller mindre tvingade jag en gynekolog att skriva ut progesteron mic. Känns ledsamt att de jag varit hos inte varken gett tips eller förslag om vad som kan göras. Känns mest som att de tycker att jag är för gammal.

    Har börjat med akupunktur, det känns bra!

    Undrar mest vilken väg jag ska gå. Ska jag prova äggstimulering trots avrådan? Äggdonation? Hur gör/har ni gjort?

  • Svar på tråden Vi över 40 som försöker bli gravida
  • MPson

    Jag tror på akupunkturen! Rosenrot åt jag bara från första dagen jag fick mens och över ÄL, inte längre.

  • Bobelin

    Jag tog också Rosenrot från mens till ÄL (när jag trodde den var i allafall, har aldrig lyckats få positivt på ÄL-test) och blev gravid i nov (slutade i MA i mars) och i april igen (slutade med mf i maj) efter endast en mens emellan. Tar fortfarande Rosenrot mellan mens och ÄL och är på väg mot 3:e mensen efter senaste mf, eller ny graviditet för all del. Återstår att se. Men efter senaste mf har kroppen förändrats något. Extrakilon som inte vill ge sig, större bröst som ömmar från ÄL till mens utan att vara gravid. Kanske inte ens har ÄL just nu.

  • oceanney
    Tuvalina skrev 2011-08-10 19:12:18 följande:
    Nej, hade inte börjat ta pergo, den mensen just den cykeln var väldigt sparsam dessutom, varade bara i tre dagar. Grejen med samtalet var det också att det bröts p.g.a för dålig täckning så jag fick aldrig svar på mina frågor. Han ringde aldrig upp igen ... ansvarslöst tycker jag. Vet inte om det har FSH värdet kan vara förändrat efter en förlossning ... Jag tycker det känns som om hoppet är ute... Fertilitetsläkaren har kontakt med IVF I falun. Jag antar han har en plan för mig. Men jag har läst att de inte gör IVF om FSH värdet är förhöjt ...
    Oroa dig inte. Gränsen för IVF är ett FSH över 25. Du har långt kvar dit. Du ska bara se ökningen som ett tecken på att inte vänta för länge. Bättre att snabbt börja med en IVF än att harva för länge med Pergo tyckte vår läkare. Jag tror att det var det din läkare försökte säga också. 
  • Tuvalina
    oceanney skrev 2011-08-11 12:58:36 följande:
    Oroa dig inte. Gränsen för IVF är ett FSH över 25. Du har långt kvar dit. Du ska bara se ökningen som ett tecken på att inte vänta för länge. Bättre att snabbt börja med en IVF än att harva för länge med Pergo tyckte vår läkare. Jag tror att det var det din läkare försökte säga också. 
    Läkaren som jag har kontakt med lät skeptisk redan vid fsh på 15 men jag ska få ta AMH nu så får vi väl se, men jag vill inte vänta. Precis som du skriver så finns ingen idé att hålla på med Pergo osv... jag vet inte ens om det hjälper vid förhöjt FSH, jag hade tusen frågor och fick inte svar på en enda. Nu har jag ätit Pergo denna månad, vet du om jag då måste vänta en cykel innan jag kan påbörja IVF? Jag vill börja nu och funderar på att kontakta en annan läkare nu istället ... Allt är ju extra sorgligt i och med att vår son dog i magen i v. 39. Allt känns så overkligt just nu att det skulle bli så här med. Läkaren jag pratar med ger mig inga hopp direkt och han är svår att prata med.
  • oceanney
    Tuvalina skrev 2011-08-11 13:32:57 följande:
    Läkaren som jag har kontakt med lät skeptisk redan vid fsh på 15 men jag ska få ta AMH nu så får vi väl se, men jag vill inte vänta. Precis som du skriver så finns ingen idé att hålla på med Pergo osv... jag vet inte ens om det hjälper vid förhöjt FSH, jag hade tusen frågor och fick inte svar på en enda. Nu har jag ätit Pergo denna månad, vet du om jag då måste vänta en cykel innan jag kan påbörja IVF? Jag vill börja nu och funderar på att kontakta en annan läkare nu istället ... Allt är ju extra sorgligt i och med att vår son dog i magen i v. 39. Allt känns så overkligt just nu att det skulle bli så här med. Läkaren jag pratar med ger mig inga hopp direkt och han är svår att prata med.
    Kontakta en IVF-klinik också på en gång! Det gäller att ha flera parallella spår, om det ska gå undan. Jag vill inte förvirra dig ytterligare men jag är skeptisk till AMH. Det är ett nytt ganska oprövat mått som alla svenska läkare nu verkar lita bilnt på. Flera i den andra 40+ tråden har blivit gravida trots uselt AMH-värde. Jag tog AMH men provresultaten slarvades bort men men min franska IVF-klinik var inte ens intresserade av värdet trots att jag var över 40.
  • myran6801

    Oceanny, skönt att höra att man inte bryr sig om amh i Frankrike! Jag var helt förkrossad när jag fick mitt resultat innan sommaren. Värdet hade sjunkit drastiskt sedan jag tog det för några år sedan. Hoppas hoppas så att det ska bli något trots ålder o dåliga värden.

    Har fått tid hos Gyn på onsdag för rutinkontroll o sedan hoppas jag kunna sätta igång vid nästa mens i slutet av denna månad. CFC mailade idag o sa att det är ok med en annan läkare än deras samarbetsläkare.

  • Tuvalina
    oceanney skrev 2011-08-11 14:07:50 följande:
    Kontakta en IVF-klinik också på en gång! Det gäller att ha flera parallella spår, om det ska gå undan. Jag vill inte förvirra dig ytterligare men jag är skeptisk till AMH. Det är ett nytt ganska oprövat mått som alla svenska läkare nu verkar lita bilnt på. Flera i den andra 40+ tråden har blivit gravida trots uselt AMH-värde. Jag tog AMH men provresultaten slarvades bort men men min franska IVF-klinik var inte ens intresserade av värdet trots att jag var över 40.
    Tack för ditt engagemang! Jag har kontaktat Linnékliniken i Uppsala. VI ska dit för besök den 30/8. Tills dess har jag väl fler provsvar i min hand. Sköterskan jag pratade med där tyckte också det var konstigt att mitt FSH stegrat så snabbt. Jag hoppas proven är felaktiga eller att det har med ett förhöjt prolaktinvärde att göra. Är det något särskilt att tänka på inför ett första IVF besök, har ni några tips ni som varit med ett tag?
  • oceanney
    Tuvalina skrev 2011-08-11 18:12:10 följande:
    Tack för ditt engagemang! Jag har kontaktat Linnékliniken i Uppsala. VI ska dit för besök den 30/8. Tills dess har jag väl fler provsvar i min hand. Sköterskan jag pratade med där tyckte också det var konstigt att mitt FSH stegrat så snabbt. Jag hoppas proven är felaktiga eller att det har med ett förhöjt prolaktinvärde att göra. Är det något särskilt att tänka på inför ett första IVF besök, har ni några tips ni som varit med ett tag?
    Vad kul att du redan tagit kontakt med Linné!! Vad glad jag blir! SoligSolig

    Enligt vad de skriver på sin hemsida är det för övrigt en av de få svenska kliniker som har en nyanserad bild av AMH-värdet.

    Ju mer man tänker på det, desto mer är det troligt att det finns någon annan förklaring till det högre FSH-värdet. Hormonerna existerar ju inte för sig, de är ju ett delikat samspel. Tex kan ett högt östrogenvärde "trycka ner" FSH så att man kan ha ett bra FSH-värde även om äggreserven inte alls är bra.

    När jag gjorde IVF fick jag tex under ruvningsperioden extra HCG (gravidhormon) därför att mina östrogenvärden var så låga , vilket kan göra det svårt att bibehålla en graviditet. De gav altlså inte östrogen för att motverka den låga östrogenhalten.

    Bara några exempel på hur samspelet fungerar. Tyvärr är detta en långt ifrån exakt vetenskap och gynekologers kunskaper i ämnet kan många vara ganska ytliga. Men som du skriver så tror jag att du är någonting på spåren. Hög prolaktinhalt kan ju antligen bero på prolaktinom (ofarlig tumör på hypofysen) eller helt enkelt på att du nyligen har varit gravid. Bra att kolla upp och få ordning på generellt men går du vidare med IVF så slipper du tillfälligtvis bekymra dig över sånt eftersom nedregleringen stoppar upp din hormonproduktionen och låter sprutorna ta vid istället.

    Håller alla tummar och tår för dig den 30/8. Mitt viktigaste tips är att skulle det av någon anledning inte klicka med läkaren så tveka inte att omedelbart kontakta någon annan klinik. Själv höll jag på och harvade med en läkare/klinik i över sex månader och väntade på att få komma till skott. Sen bytte jag och då tog allt fart. Det är så lätt att man låser sig vid en lösning. Har man väl kontakt med en läkare hänger man sig lätt fast även om det inte är bra. 
  • oceanney
    myran6801 skrev 2011-08-11 17:03:26 följande:
    Oceanny, skönt att höra att man inte bryr sig om amh i Frankrike! Jag var helt förkrossad när jag fick mitt resultat innan sommaren. Värdet hade sjunkit drastiskt sedan jag tog det för några år sedan. Hoppas hoppas så att det ska bli något trots ålder o dåliga värden.

    Har fått tid hos Gyn på onsdag för rutinkontroll o sedan hoppas jag kunna sätta igång vid nästa mens i slutet av denna månad. CFC mailade idag o sa att det är ok med en annan läkare än deras samarbetsläkare.
    Hej Myran!

    Så är skriver CvL på sin hemsida:

    www.linne.se/nyheter/


    (...) Naturligtvis har ett par där kvinnan är drygt 30 år bättre chanser än genomsnittet. Det bör kunna mätas före behandlingen. På samma sätt bör en kvinna på 40 år få en ärlig prognosbedömning. 

    Inget enskilt test klarar en sådan bedömning. AMH är ett sådant blodprov. Det mäter chansen att äggstockarna fortfarande har bra ägg kvar. Men studier visar att AMH ensamt är sämre än noggrann mätning av äggstockarna med ultraljud i kombination med analyser av andra hormoner. Nivåer på AMH ska alltså tolkas med stor försiktighet. Det bör ses som ett komplement till andra mätningar, och fortfarande på utprovningsstadiet. Ett lågt AMH ensamt ska alltså inte vara skäl att vägra ett par behandling. Det ska ses som en antydan att chanserna att lyckas troligen är läg genomsnittet re än, men andra tester behövs för att ge en säkrare bedömning. De nya data som kommer fram vid själva IVF-behandlingen är också starkare än ett enskilt AMH-värde. 


    Lycka till! med behandlingen! {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
  • Tuvalina
    oceanney skrev 2011-08-12 09:39:33 följande:
    Vad kul att du redan tagit kontakt med Linné!! Vad glad jag blir! SoligSolig

    Enligt vad de skriver på sin hemsida är det för övrigt en av de få svenska kliniker som har en nyanserad bild av AMH-värdet.

    Ju mer man tänker på det, desto mer är det troligt att det finns någon annan förklaring till det högre FSH-värdet. Hormonerna existerar ju inte för sig, de är ju ett delikat samspel. Tex kan ett högt östrogenvärde "trycka ner" FSH så att man kan ha ett bra FSH-värde även om äggreserven inte alls är bra.

    När jag gjorde IVF fick jag tex under ruvningsperioden extra HCG (gravidhormon) därför att mina östrogenvärden var så låga , vilket kan göra det svårt att bibehålla en graviditet. De gav altlså inte östrogen för att motverka den låga östrogenhalten.

    Bara några exempel på hur samspelet fungerar. Tyvärr är detta en långt ifrån exakt vetenskap och gynekologers kunskaper i ämnet kan många vara ganska ytliga. Men som du skriver så tror jag att du är någonting på spåren. Hög prolaktinhalt kan ju antligen bero på prolaktinom (ofarlig tumör på hypofysen) eller helt enkelt på att du nyligen har varit gravid. Bra att kolla upp och få ordning på generellt men går du vidare med IVF så slipper du tillfälligtvis bekymra dig över sånt eftersom nedregleringen stoppar upp din hormonproduktionen och låter sprutorna ta vid istället.

    Håller alla tummar och tår för dig den 30/8. Mitt viktigaste tips är att skulle det av någon anledning inte klicka med läkaren så tveka inte att omedelbart kontakta någon annan klinik. Själv höll jag på och harvade med en läkare/klinik i över sex månader och väntade på att få komma till skott. Sen bytte jag och då tog allt fart. Det är så lätt att man låser sig vid en lösning. Har man väl kontakt med en läkare hänger man sig lätt fast även om det inte är bra. 
    Tack Tack Tack! Jag vill nu ha norprolac helst idag för att påbörja behandlingen, men det är ju som du säger att vid IVF så slås ju alla normala hormoner ut ändå. Men tror inte du att man helst ska vara i normal hormonbalans innan man börjar? Någonstans hopps jag ju att vi ska kunna bli gravid naturligt, vi blev ju det för ett år sedan! Ja, jag hoppas remissen för provtagning kommer i brevlådan i dag... det är så svårt att ha kontakt med den läkare jag har nu. Han är säkert duktig på sin sak, men det är hopplöst när hans sköterska aldrig hör vad jag säger när jag ringer.

    Men Oceanney, hur har det gått för dig? Vet ju att du var med i IVF tråden för oss runt 40 där jag också var med. Jag har skrivit lite där nu och Turlid som startade den kände igen mig från förra året. Som sagt, har inte läst hela tråden och undrar hur det gått för dig?

    Ja, det ska bli skönt att träffa en annan läkare!

    Ha en bra dag!
Svar på tråden Vi över 40 som försöker bli gravida