• Anonym (stark)

Bostadsbidrag till studenter

Hur kommer det sig att vissa studenter får bostadsbidrag? Studentlivet är väl lika för alla? Man har sitt studiebidrag + lån (om man vill) och sommarjobbspengar att leva på. Man får anpassa bostad och matsäck efter det. Jag tycker det känns mycket märkligt och orättvist att vissa studenter dessutom får bostadsbidrag.

Är det nån som vet hur mycket pengar det handlar om och hur det kommer sig att systemet är så orättvist?

• Svar på tråden Bostadsbidrag till studenter
  • AnnaVe
    Anonym (stark) skrev 2010-09-05 22:39:30 följande:
    Får man 8000 i lön varje månad anser försäkringskassan uppenbarligen inte att man behöver något. Men om man får in 8000 i form av studeimedel behöver man tydligen. Hm.

Men de över 29 då? Tycker du inte att dom diskrimineras? Hur motiverat åldersgränsen?
    Men det är ju bara 80% av BIDRAGSDELEN som räknas som inkomst!
  • Anonym (stark)
    Rani skrev 2010-09-06 08:44:29 följande:
    Jag har en fråga:
    När du diskuterar så låter det som du föreställer dig att alla studenter är ensamstående och i 20-årsåldern. Är det så? I så fall förstår jag att du tycker att de inte behöver bostadsbidrag. Det tycker inte jag heller.

För har man barn med alla kostnader det tillför så är 8000 i månaden inte så mycket. Plus att det kan minska möjlighetern att jobba extra. Även om du lever billigt med barn så blir ju boendet dyrare. De exempel jag sett här på hyra, ca 2500, gäller ju i de flesta studentstäder korridorsrum eller pytte-ettor.
    Dom flesta är väl i 20 års åldern när man börjar studera. Många säkert inte singel, vad det nu har med saken att göra. Alla borde ha samma villkor.

Har man barn finns det ju extra bidrag för det. Om dom är tillräckliga eller inte har jag ingen åsikt om. Det är självklart tuffare att studera med barn, men det tycker jag helt klart man ska kunna göra. Att medelåldern för att få första barnet är upp emot 30 år tycker jag inte vi ska stödja.

Jag räknar med att hyran är runt 3000 för en student. Det är väl rimligt.
  • Anonym (stark)
    AnnaVe skrev 2010-09-06 11:15:14 följande:
    Men det är ju bara 80% av BIDRAGSDELEN som räknas som inkomst!
    Ja, kan du svara på varför det är så? Varför är inte hela bidraget en inkomst?
  • Rani
    Anonym (stark) skrev 2010-09-06 15:41:16 följande:
    Dom flesta är väl i 20 års åldern när man börjar studera. Många säkert inte singel, vad det nu har med saken att göra. Alla borde ha samma villkor.

Har man barn finns det ju extra bidrag för det. Om dom är tillräckliga eller inte har jag ingen åsikt om. Det är självklart tuffare att studera med barn, men det tycker jag helt klart man ska kunna göra. Att medelåldern för att få första barnet är upp emot 30 år tycker jag inte vi ska stödja.

Jag räknar med att hyran är runt 3000 för en student. Det är väl rimligt.
    Hälften av alla studenter är i åldern 20-25 år. Men den andra hälften är det inte. Det är 150 000 personer.

http://www.hsv.se/download/18.6d5fe98611d3f068f148000150048/0833R.pdf
  • Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-06 15:44:29 följande:
    Ja, kan du svara på varför det är så? Varför är inte hela bidraget en inkomst?
    Det får du nog fråga försäkringskassan om.
    Jag kan tänka mig att det är något i linje med att man vill att fler ska studera på högre nivåer och genom att bara räkna med 80% så kanske någon som funderar på att börja studera men tycker att boendekostnaderna är för stora sätter sig vid skolbänken iaf. Eller något, eller så...

Varför väljer staten att subventionera vissa varor????
  • Anonym (stark)

De flesta varor är det ganska lätt att förstå varför dom subventioneras tycker jag. Typ böcker. Men varför man vill främja att man bor dyrare än vad man har råd med har jag svårt att se. Höj studiemedel lika för alla i stället om det är studier man vill främja. Flerabarnstillägg är jag också högst tveksam till med tanke på dom problem vi har med överbefolkning i världen. Man borde ha lite moral och känsla för rättvisa när man stiftar lagar.

• Anonym (m)

Jag då? Jag ansökte om bostadsbidrag och fick det.

Var singel och flyttade till en annan stad för utbildningen. Vem skulle jag dela lägenhet med? Jag kände ingen där.

Vi hade en vecka sommarlov. En. Det var dessutom inte sommarlov utan självstudier men det kändes som sommarlov eftersom vi inte behövde vara i skolan utan fick göra ett arbete hemma.
    När skulle jag tjäna pengar att leva på?

• Anonym (stark)
    Anonym (m) skrev 2010-09-06 18:26:34 följande:
    Jag då? Jag ansökte om bostadsbidrag och fick det.

Var singel och flyttade till en annan stad för utbildningen. Vem skulle jag dela lägenhet med? Jag kände ingen där.

Vi hade en vecka sommarlov. En. Det var dessutom inte sommarlov utan självstudier men det kändes som sommarlov eftersom vi inte behövde vara i skolan utan fick göra ett arbete hemma.
    När skulle jag tjäna pengar att leva på?
    Men snälla nån det är väl inte några problem att hitta nån inneboede via internet om du inte har råd med din bostad själv. Hur dyr var den? Korridorrum finns ju också studentstäderna.

Menar du att du fick studiemedel 10 månader och bara en veckas sommarlov? Där låter som nåt är snett, men det har ju inte med bostadsbidraget att göra.

Jag hade mest kvällsjobb här jag var student, men finns ju även helgjobb.
  • Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-06 18:18:29 följande:
    De flesta varor är det ganska lätt att förstå varför dom subventioneras tycker jag. Typ böcker. Men varför man vill främja att man bor dyrare än vad man har råd med har jag svårt att se. Höj studiemedel lika för alla i stället om det är studier man vill främja. Flerabarnstillägg är jag också högst tveksam till med tanke på dom problem vi har med överbefolkning i världen. Man borde ha lite moral och känsla för rättvisa när man stiftar lagar.
    Ja som sagt, det var bara en egen fundering...
  • Anonym (m)
    Anonym (stark) skrev 2010-09-06 18:32:09 följande:
    Men snälla nån det är väl inte några problem att hitta nån inneboede via internet om du inte har råd med din bostad själv. Hur dyr var den? Korridorrum finns ju också studentstäderna.

Menar du att du fick studiemedel 10 månader och bara en veckas sommarlov? Där låter som nåt är snett, men det har ju inte med bostadsbidraget att göra.

Jag hade mest kvällsjobb här jag var student, men finns ju även helgjobb.
    Jag bodde i korridorsrum och jag vill inte dela boende med någon som jag inte har en aning om vem det är. Det skulle jag inte utsätta mig för.

Jag hade råd med hyran men jag hade samtidigt rätt till bostadsbidrag. Eftersom jag hade rätt till det så ansökte jag naturligtvis om det. Varför skulle jag inte?

Det var inte ett dugg snett. Alla utbildningar är inte indelade i terminer som på universitetet.
    Men när skulle jag ha tjänat pengar? På min vecka när jag hade självstudier?

Vi gick i skolan varje dag. 8-16 måndag till fredag. Det räknas som ett heltidsarbete. Utöver det skulle jag alltså både plugga (för det krävdes mycket läsning utanför klassrummet) och jobba extra?
  • Anonym (stark)
    Anonym (m) skrev 2010-09-06 18:39:44 följande:
    Jag bodde i korridorsrum och jag vill inte dela boende med någon som jag inte har en aning om vem det är. Det skulle jag inte utsätta mig för.

Jag hade råd med hyran men jag hade samtidigt rätt till bostadsbidrag. Eftersom jag hade rätt till det så ansökte jag naturligtvis om det. Varför skulle jag inte?

Det var inte ett dugg snett. Alla utbildningar är inte indelade i terminer som på universitetet.
    Men när skulle jag ha tjänat pengar? På min vecka när jag hade självstudier?

Vi gick i skolan varje dag. 8-16 måndag till fredag. Det räknas som ett heltidsarbete. Utöver det skulle jag alltså både plugga (för det krävdes mycket läsning utanför klassrummet) och jobba extra?
    Du får bo och jobbar precis hur du vill. Men borde inte alla studenter få lika mycket bidrag, oavsett hur dom väljer att bo?

Men jag tycker fortfarande att om du går i skolan alla veckor på året utom en borde du få studiemedel alla veckor utom en.
  • Anonym

Den här diskussionen är knäpp. Bostadsbidraget borde utgå till ALLA fattiga människor, oavsett ålder eller om de har barn. Antingen säger man att alla får rätta munnen efter matsäcken (och då gäller det även barnfamiljer) eller så säger man att de som har låga inkomster ska få bostadsbidrag.

Jag är ensamstående, 34 år, och är arbetslös. Jag har motsvarande studiemedlet i inkomst men jag får inte ett öre i bostadsbidrag.

• Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-06 18:45:28 följande:
    Du får bo och jobbar precis hur du vill. Men borde inte alla studenter få lika mycket bidrag, oavsett hur dom väljer att bo?

Men jag tycker fortfarande att om du går i skolan alla veckor på året utom en borde du få studiemedel alla veckor utom en.
    Men igen, det finns typ ingen student som VÄLJER boende. Vet inte vart du pluggat men här i storstan stockholm får en del studenter tälta eftersom det inte finns bostäder till alla
  • Anonym (m)
    Anonym (stark) skrev 2010-09-06 18:45:28 följande:

Det tycker jag inte. Jag tycker det är helt rätt att man får bostadsbidrag efter hyra och inkomst. Precis som alla andra får.
    Har man fått mera än man har rätt till blir man återbetalningsskyldig. Det tycker jag också är helt rätt.
    Jag blev det. Jag fick jobb mycket snabbare än jag räknat med och därmed hade jag tjänat mer det året än jag angett att jag skulle göra. Så då fick jag betala tillbaka.

Jag fick studiemedel för all tid som jag gick i skolan.
  • Anonym (stark)
    Anonym skrev 2010-09-06 18:48:44 följande:
    Den här diskussionen är knäpp. Bostadsbidraget borde utgå till ALLA fattiga människor, oavsett ålder eller om de har barn. Antingen säger man att alla får rätta munnen efter matsäcken (och då gäller det även barnfamiljer) eller så säger man att de som har låga inkomster ska få bostadsbidrag.

Jag är ensamstående, 34 år, och är arbetslös. Jag har motsvarande studiemedlet i inkomst men jag får inte ett öre i bostadsbidrag.
    Exakt. Åh vad jag håller med dig!
  • Anonym (stark)
    Mrs Statham skrev 2010-09-06 18:49:06 följande:
    Men igen, det finns typ ingen student som VÄLJER boende. Vet inte vart du pluggat men här i storstan stockholm får en del studenter tälta eftersom det inte finns bostäder till alla
    I Lund (där en del också tältar) valde jag korridor. Och senare att dela lägenhet i en förort. Var även inneboende en period. Jag hade även kunnat välja att bo hos mina föräldrar och pendla 10 mil. Så jag hade många val. Inte första terminen kanske, men efter hand. 

Men absolut, stockholm är säkert svårt.
  • Mrs Statham

Personligen skulle jag aldrig kunna bosätta mig i vare sig korridor eller delad lägenhet (om det inte är med en partner förstås). Jag behöver för mycket "egen plats" för att kunna funka normalt överhuvudtaget.
    Jag skulle helt enkelt inte kunnat plugga alls om jag inte bodde själv. Men det är ju bara jag det, dessutom är jag ganska krävande och kräsen.
    Dessutom är varken korridorer eller studentlägenheter speciellt billiga (de har nästan alltid samma eller högre hyra än om man skulle lyckas få tag på en genom vanliga bostadskön), inte här i sthlm iaf..

• sassus

När jag flyttade till Malmö (som var en helt ny stad för mig) för att plugga sökte jag bostadsbidrag och fick det. Försäkringskassan gjorde bedömningen att jag hade rätt till det, och då ser jag inget fel i att få det. Jag lovar dig, försäkringskassan ger inte bidrag till personer som egentligen inte behöver det Min kompis (som fick ut ca 5000 efter skatt i lön) fick bostadsbidrag, men då hon vissa månader tjänade lite mer än så (och missade att informera fk om det) blev hon sedan återbetalningsskyldig. Så självklart kollar de upp att ens inkomstuppgifter man lämnat stämmer. Sen tycker jag det är skillnad mellan bostadsbidrag och soc. Bara en sån sak som attför att få socpengar går du till socialkontoret och bostadsbidrag betalas ut av försäkringskassan. Där även barnbidrag, sjukpenning och föräldrapenning betalas ut... När jag jobbade inom hemtjänsten var det många gamla som fick bostadsbidrag, eftersom de hade så låg pension att fk bedömde att de även behövde bostadsbidrag.. Inget konstigt med det. Och nej, det är inte lätt att hitta billigt boende i storstäderna.. Jag pluggade i Malmö för 8 år sen, och då hade jag en hyra på 3500 kr. Och ja, jag letade annat billigare boende... Dock flyttade jag därifrån efter ett år..

• sassus
    sassus skrev 2010-09-06 19:23:44 följande:
    När jag flyttade till Malmö (som var en helt ny stad för mig) för att plugga sökte jag bostadsbidrag och fick det. Försäkringskassan gjorde bedömningen att jag hade rätt till det, och då ser jag inget fel i att få det. Jag lovar dig, försäkringskassan ger inte bidrag till personer som egentligen inte behöver det Min kompis (som fick ut ca 5000 efter skatt i lön) fick bostadsbidrag, men då hon vissa månader tjänade lite mer än så (och missade att informera fk om det) blev hon sedan återbetalningsskyldig. Så självklart kollar de upp att ens inkomstuppgifter man lämnat stämmer. Sen tycker jag det är skillnad mellan bostadsbidrag och soc. Bara en sån sak som attför att få socpengar går du till socialkontoret och bostadsbidrag betalas ut av försäkringskassan. Där även barnbidrag, sjukpenning och föräldrapenning betalas ut... När jag jobbade inom hemtjänsten var det många gamla som fick bostadsbidrag, eftersom de hade så låg pension att fk bedömde att de även behövde bostadsbidrag.. Inget konstigt med det. Och nej, det är inte lätt att hitta billigt boende i storstäderna.. Jag pluggade i Malmö för 8 år sen, och då hade jag en hyra på 3500 kr. Och ja, jag letade annat billigare boende... Dock flyttade jag därifrån efter ett år..
    Från Malmö alltså...
Svar på tråden Bostadsbidrag till studenter