• Anonym (stark)

Bostadsbidrag till studenter

Hur kommer det sig att vissa studenter får bostadsbidrag? Studentlivet är väl lika för alla? Man har sitt studiebidrag + lån (om man vill) och sommarjobbspengar att leva på. Man får anpassa bostad och matsäck efter det. Jag tycker det känns mycket märkligt och orättvist att vissa studenter dessutom får bostadsbidrag.

Är det nån som vet hur mycket pengar det handlar om och hur det kommer sig att systemet är så orättvist?

• Svar på tråden Bostadsbidrag till studenter
  • Rani
    Anonym (stark) skrev 2010-09-06 00:00:26 följande:
    Nä jag hänger inte riktigt med. Är vist inte så insatt.

Vist får man studiemedel 9 månader på ett år ( om man läser normalt. Inte sommarkurser och så). Då jobbar man väl rimligtvis så mycket så att man får 8000 de andra månaderna med. Så normalinkomsten är 9 * 2700 + 3*8000 = 48300. Det ger bidrag på ca 500/mån.

Ganska mycket pengar men ändå så att man kan känna att det lönar sig att jobba extra (och därmed mista rätten till bidrag) för att slippa studielån.
    Vad är då problemet?

De flesta studenter håller nog med dig om att det är lönsamt att jobba extra. De får därför inget bostadsbidrag.

Så vad är problemet?
  • Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-06 00:00:26 följande:
    Nä jag hänger inte riktigt med. Är vist inte så insatt.

Vist får man studiemedel 9 månader på ett år ( om man läser normalt. Inte sommarkurser och så). Då jobbar man väl rimligtvis så mycket så att man får 8000 de andra månaderna med. Så normalinkomsten är 9 * 2700 + 3*8000 = 48300. Det ger bidrag på ca 500/mån.

Ganska mycket pengar men ändå så att man kan känna att det lönar sig att jobba extra (och därmed mista rätten till bidrag) för att slippa studielån.
    Det är 10mån (40 veckor) man får csn. 80% av bidragsdelen (10*2700*0,8) => 21.600
    Om man sommarjobbar 200 timmar under hela sommaren och ponera att man får 100kr/tim => 20000
    Efter att man tjänat typ 44.000/år börjar bidragsdelen sänkas så för denna student kommer bostadsbidraget vara orört.
    Det är först när studenten tjänat totalt 77.000 (alltså 52.000 under sommaren) som denne blir av med bidraget helt.
    Och ja, jag kan hålla med om att det lönar sig att jobba medans man pluggar så man slipper ta lån. Men nu är det ju inte alla som har möjlighet till det. Och då är det ju jättebra att de har rätt till att få bostadsbidrag.
  • Anonym (stark)

Som jag skrev innan, studenter behöver väl bostadsbidrag då. Eftersom man, som du säger, lever över sina tillgångar när man lever på lån.

Jag är fortfarande lite chockad eftersom jag alltid sett det som att socialbidrag och bostadsbidrag är till för fattiga. Dom som hamnat lite snett i livet. Inte haft samma förutsättningar som jag (som kommer från en stabil familj utan några ekonomiska eller sociala bekymmer). Inte till för normala studenter.

Bortsett fårn det är det inga problem :)

• Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-06 00:21:30 följande:
    Som jag skrev innan, studenter behöver väl bostadsbidrag då. Eftersom man, som du säger, lever över sina tillgångar när man lever på lån.

Jag är fortfarande lite chockad eftersom jag alltid sett det som att socialbidrag och bostadsbidrag är till för fattiga. Dom som hamnat lite snett i livet. Inte haft samma förutsättningar som jag (som kommer från en stabil familj utan några ekonomiska eller sociala bekymmer). Inte till för normala studenter.

Bortsett fårn det är det inga problem :)
    Så studenter (som inte jobbar extra) är inte fattiga då eller??
    Varför inte ta emot bidrag som man är berättigad till? Man har ju inte alla hemma om man vägrar bara för att man "valt" att sätta sig i situationen "helt frivilligt" och "får skylla sig själv". Bostadsbidraget är ju till för att det ska användas liksom
  • Anonym (stark)

Jättekul att diskutera med dig. Jag gillar det som du märker. :) Du är saklig och verkar ha koll.

Hur motiveras det att bara 80% av bidraget räknas som inkomst?
    Och vet du varför man satt den där åldersgränsen på 29 år?

• Anonym (stark)
    Mrs Statham skrev 2010-09-06 00:27:50 följande:
    Så studenter (som inte jobbar extra) är inte fattiga då eller??
    Varför inte ta emot bidrag som man är berättigad till? Man har ju inte alla hemma om man vägrar bara för att man "valt" att sätta sig i situationen "helt frivilligt" och "får skylla sig själv". Bostadsbidraget är ju till för att det ska användas liksom
    Nä jag tycker inte att studenter är fattiga. Det finna ju inte plats för några utsvävningar, men 8000 räcker utmärkt för mat, bostad, busskort osv.

Bostadsbidrag borde vara till för dom som inte kan försörja sig själva. Jag ser det väl som att man kan försörja sig genom att ta studielån, men jag förstår din tanke att man lever över sina tillgångar när man lånar.

Dom flesta mår säkert bra av att känna att dom inte lever på bidrag utan försörjer sig själva, men ok, det är ju inte fel att ta ut bidrag man är berättigad till.
  • Skogsstjärna

Storleken på bostadsbidraget beror till stor del på hur hög hyra man har i förhållande till lägenhetens storlek, och i väldigt många studentstäder finns inte möjligheten att välja en lagom stor lägenhet, man får ta det man får. Visst kan man tycka att bostadsbidraget är ett onödigt bidrag, men det kan man ju lika gärna tycka om studiemedlet i så fall, varför ska just studenter få 2700 kr i månaden, vi kunde ju låna allt istället?
    Jag tycker att båda bidragen är bra motivation för att vidareutbilda sig. Det leder till att fler människor får bättre jobb, och i slutändan betalas mycket av bidragen tillbaka i form av ökade skatteintäkter från dessa personer.

• Anonym (stark)
    Skogsstjärna skrev 2010-09-06 07:54:40 följande:
    Storleken på bostadsbidraget beror till stor del på hur hög hyra man har i förhållande till lägenhetens storlek, och i väldigt många studentstäder finns inte möjligheten att välja en lagom stor lägenhet, man får ta det man får. Visst kan man tycka att bostadsbidraget är ett onödigt bidrag, men det kan man ju lika gärna tycka om studiemedlet i så fall, varför ska just studenter få 2700 kr i månaden, vi kunde ju låna allt istället?
    Jag tycker att båda bidragen är bra motivation för att vidareutbilda sig. Det leder till att fler människor får bättre jobb, och i slutändan betalas mycket av bidragen tillbaka i form av ökade skatteintäkter från dessa personer.
    Om man hittar en större lägenhet kan man ju bo fler personer i den. Om bara en person är skriven där och resten hos sina föräldrar får man väl enkelt bostadsbidrag ändå, men det är ju ett annat problem.

Men studiemedlet är ju till för att vi ska gynna dom som studerar. Där gör man inte skillnad på om man väjer att bo hemma medan man pluggar eller om man jobbar extra.
  • Rani
    Anonym (stark) skrev 2010-09-06 08:15:51 följande:
    Om man hittar en större lägenhet kan man ju bo fler personer i den. Om bara en person är skriven där och resten hos sina föräldrar får man väl enkelt bostadsbidrag ändå, men det är ju ett annat problem.

Men studiemedlet är ju till för att vi ska gynna dom som studerar. Där gör man inte skillnad på om man väjer att bo hemma medan man pluggar eller om man jobbar extra.
    Jag har en fråga:
    När du diskuterar så låter det som du föreställer dig att alla studenter är ensamstående och i 20-årsåldern. Är det så? I så fall förstår jag att du tycker att de inte behöver bostadsbidrag. Det tycker inte jag heller.

För har man barn med alla kostnader det tillför så är 8000 i månaden inte så mycket. Plus att det kan minska möjlighetern att jobba extra. Även om du lever billigt med barn så blir ju boendet dyrare. De exempel jag sett här på hyra, ca 2500, gäller ju i de flesta studentstäder korridorsrum eller pytte-ettor.
  • AnnaVe
    Anonym (stark) skrev 2010-09-05 21:06:33 följande:
    Studielånet är väl till för att betala t.ex hyra. Det är ju inte billånet till för. Så jag tycker det är rimligt att räkna med det i bedömningen.
    men lånedele av studiemedlet är ingen inkomst!
Svar på tråden Bostadsbidrag till studenter