• Anonym (stark)

Bostadsbidrag till studenter

Hur kommer det sig att vissa studenter får bostadsbidrag? Studentlivet är väl lika för alla? Man har sitt studiebidrag + lån (om man vill) och sommarjobbspengar att leva på. Man får anpassa bostad och matsäck efter det. Jag tycker det känns mycket märkligt och orättvist att vissa studenter dessutom får bostadsbidrag.

Är det nån som vet hur mycket pengar det handlar om och hur det kommer sig att systemet är så orättvist?

• Svar på tråden Bostadsbidrag till studenter
  • IsDimma
    Anonym (stark) skrev 2010-09-05 16:37:54 följande:
    Ja jag förstår att det är välkomna pengar. Det hade det varit för mig med när jag pluggade. Men vist är det väl orättvist att dom som väljer en dyrare bostad får mer bidrag än dom som väljer en billigare. Man borde väl anpassa bostad efter plånbok.
    Det beror ju på var man bor. Där jag pluggade så fanns det en del val men knappast något under 2200 i månaden. Om man inte delade lägenhet flera stycken då förstås. Då bodde jag ändå i en bra stad bostadsmässigt för studenter.
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Piratkatt
    IsDimma skrev 2010-09-05 16:47:36 följande:
    Det beror ju på var man bor. Där jag pluggade så fanns det en del val men knappast något under 2200 i månaden. Om man inte delade lägenhet flera stycken då förstås. Då bodde jag ändå i en bra stad bostadsmässigt för studenter.
    Det som är orättvist med bostadsbidrag är att:
    1. Det finns ingen information om det för studenter, eftersom det är socialkontoret/försäkringskassan som informerar och har hand om dessa ansökningar, och en student har ingen anledning att söka sig dit.
    Så endast de som är insatta i systemet kan ta vara på det.
    2. Jag är student och kan inte få bostadsbidrag bara föratt jag bor hos min sambo som går på a-kassa och då har "vi" för stor inkomst, och då har inte ens jag något lån. Ett bidrag borde vara lika för alla och borde baseras på individens ekonomi, sen att jag och min sambo ska klaras oss på 9000 i månaden inkulsive mitt studiebidrag som för mycket pengar är helt absurt. Men man får inte vara bitter
  • Anonym (stark)
    enlitenbitkaka skrev 2010-09-05 16:47:17 följande:
    Vadå inte rättvist? Om studenter inte ska få bostadsbidrag borde väl ingen få det? ALLA kan väl anpassa sig efter inkomst då.
    Ja i princip. Men att plugga är ju nåt man planerar själv. Om man plötsligt blir sjuk eller arbetslös är det kanke lite för hårt att man ska tvingas flytta med en gång.

Jag menar att låner borde räknas in i inkomst, för det är ju dom pengarna man kan leva på.
  • Anonym (stark)
    AnnaVe skrev 2010-09-04 16:23:43 följande:
    Fast bostadsbidrag är inte samma som att gå på soc! Tycker det är helt rätt att studenter kan få bostadsbidrag, inget fel med det.
    Vad är det för skillnad på soc och bostadsbidrag? Båda två är till för dom som har för låga inkomster för att försörja sig själva. Till skillnad från studiemedel (bidragsdel) som är till för att vi ska främja att folk studerar.
  • Anonym (stark)
    IsDimma skrev 2010-09-05 16:47:36 följande:
    2200 ser jag som billigt. Jag inser att många har svårt att komma under 3000 även om man delar bostad. Men det klarar man ju.
  • Mrs Statham

Hahahaha, det var den roligaste trollning jag hört den här veckan!

Varför är det fel att ta emot bostadsbidrag om man är berättigad till det?? Ser inga argument för det i tråden

• enlitenbitkaka
    Anonym (stark) skrev 2010-09-05 16:57:52 följande:
    Ja i princip. Men att plugga är ju nåt man planerar själv. Om man plötsligt blir sjuk eller arbetslös är det kanke lite för hårt att man ska tvingas flytta med en gång.

Jag menar att låner borde räknas in i inkomst, för det är ju dom pengarna man kan leva på.
    Man pluggar för att få ett jobb, en inkomst, för att betala skatt. Högutbildade är en tillgång för samhället och bör stöttas därefter. Vi ger så mycket bidrag till de som ligger ner, då kan man gott pusha de som försöker ta sig uppåt också.
  • Anonym (stark)
    enlitenbitkaka skrev 2010-09-05 17:23:30 följande:
    Man pluggar för att få ett jobb, en inkomst, för att betala skatt. Högutbildade är en tillgång för samhället och bör stöttas därefter. Vi ger så mycket bidrag till de som ligger ner, då kan man gott pusha de som försöker ta sig uppåt också.
    Då kunde man väl höja bidragen för alla studenter. Inte beroende på vilken bostad man väljer att bo i. Det skulle i så fall vara för att det är dyrare att bo i vissa delar av landet, så det är det man försöker jämna ut. Det argumentet köper jag. Men jag tycker fortfarande att det är orättvist att en student som väljer att jobba extra får mindre bidrag än en som inte gör det.
  • enlitenbitkaka
    Anonym (stark) skrev 2010-09-05 18:26:56 följande:
    Då kunde man väl höja bidragen för alla studenter. Inte beroende på vilken bostad man väljer att bo i. Det skulle i så fall vara för att det är dyrare att bo i vissa delar av landet, så det är det man försöker jämna ut. Det argumentet köper jag. Men jag tycker fortfarande att det är orättvist att en student som väljer att jobba extra får mindre bidrag än en som inte gör det.
    Jag kan inte se det Med tanke på alla andra orättvisor i världen är det här tämligen löjligt att ens fundera över
Svar på tråden Bostadsbidrag till studenter