Inlägg från: Mrs Statham |Visa alla inlägg
  • Mrs Statham

Bostadsbidrag till studenter

Hahahaha, det var den roligaste trollning jag hört den här veckan!

Varför är det fel att ta emot bostadsbidrag om man är berättigad till det?? Ser inga argument för det i tråden

• Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-05 18:26:56 följande:
    Då kunde man väl höja bidragen för alla studenter. Inte beroende på vilken bostad man väljer att bo i. Det skulle i så fall vara för att det är dyrare att bo i vissa delar av landet, så det är det man försöker jämna ut. Det argumentet köper jag. Men jag tycker fortfarande att det är orättvist att en student som väljer att jobba extra får mindre bidrag än en som inte gör det.
    Studenten som jobbar extra har säkerligen mycket mer att röra sig med än max 1100kr/mån
    Det är iofs inte speciellt mycket man får tjäna på ett år för att inte bli berättigad bostadsbidrag eftersom bidragsdelen från csn räknas som inkomst.

Den student som inte jobbar extra har med ganska stor sannorlikhet inte valt att enbart plugga. Det är inte så sjukt kul att bara leva på 8000/mån liksom.
    Tänkt på att det inte finns jobb för precis alla studenter, att alla inte har kapaciteten att plugga och jobba till 150%?? Sen väljerman ju sällan bostad som student, man tar det man får tag i liksom..
  • Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-05 19:41:45 följande:
    Mrs Statham skrev 2010-09-05 18:40:46 följande:
    Tänkt på att det inte finns jobb för precis alla studenter, att alla inte har kapaciteten att plugga och jobba till 150%?? Sen väljerman ju sällan bostad som student, man tar det man får tag i liksom..
    De flesta av mina kursare jobbade inte på terminerna. Men självklart på sommaren. Vet inte vad du menar med att man inte valt att plugga. Studenttiden är väl ganska kul?Nej det finna inte jobb till alla, men då har man möjlighet att ta studielån. Och lite möjlighet har man ju att välja bostad. Ofta är dyrare bostäder större och där har man möjlighet att bo fler i.
    Tror aldrig att jag skrev att man inte väljer att plugga, för det gör man ju definitivt. Typ, precis som att man väljer om man ska gå gymnasiet eller inte (ett ganska självklart val är det iaf för mig eftersom jag absolut inte kan se något annat alternativ)

Och nej, man har inte möjlighet att välja och vraka bland bostäder som student. Speciellt inte om man pluggar i en studentstad där det inte finns någon lägenhet ledig alls i princip.
  • Mrs Statham

Försäkringskassan har ju satt den gräns de tycker är lämplig av en anledning.
    Är man berättigad till bostadsbidrag så har man antagligen ett behov av det, oavsett om man är student eller inte.
    Jag säger som någon redan nämnt: om man ska utesluta studenter från bostadsbidrag så ska alla uteslutas. Varför ska just enbart studenter vara tvugna att "anpassa bostad och matsäck efter situationen"???

• Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-05 20:55:03 följande:
    Men varför inte räkna in studeilånet som inkomst? Det är ju dom pengar man har att röra sig med.
    För att de är just studieLÅN?? Pengar som man är tvungen att betala tillbaka.
    Fast du kanske räknar ditt eventuella hus/lägenhetslån, billån eller andra krediter som inkomst???
  • Mrs Statham

Skulle ju iofs vilja få svar på varför ska just enbart studenter vara tvugna att anpassa bostad och matsäck efter situationen, när du tydligen anser att alla andra som får bostadsbidrag inte ska behöva göra samma anpassning.

• Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-05 21:02:28 följande:
    Dom flesta är ju i 20 års åldern. Men ja, klart dom ska ha samma rätt till hjälp som alla andra. Men som det är nu verkar det finnas nån specialregel för de under 29. Märkligt tycker jag. Alla som behöver bidrag ska få. Dom som inte behöver bör inte få.
    Dem sominte behöver blir inte beviljade och således får de inte bostadsbidrag, så du behöver  inte bekymra dig för den delen Flört
  • Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-05 21:06:33 följande:
    Studielånet är väl till för att betala t.ex hyra. Det är ju inte billånet till för. Så jag tycker det är rimligt att räkna med det i bedömningen.
    Studielånet är till för att kunna överleva under studietiden, ja.
    Ingen skillnad på de som är tvugna att ta "vanliga" banklån för sådana utbildningar som inte är csn berättigade. Ska deras banklån också ses som inkomst också då eller??

Billånet är till för att betala bilen, så man kan ta sig till jobbet för att arbeta ihop en inkomst. Varför ska inte billånet räknas som inkomst då? Utan det skulle man ju inte ha något jobb ju.
  • Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-05 21:09:59 följande:
    En annan person dom får 8000 i månaden efter skatt har (väl) inte rätt till nåt bostadsbidrag?
    Och 5000 av de är LÅN. De som får 3000/mån efter skatt har rätt till bostadsbidrag, ja.
  • Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-05 22:03:49 följande:
    Det stämmer ju inte för en student kan tydligen bli beviljad trots att hon inte behöver.
    Som sagt, om försäkringskassan anser att man inte behöver bostadsbidrag så får man inget.
    Som tur är så diskriminerar de inte studenter..
Svar på tråden Bostadsbidrag till studenter