Inlägg från: Mrs Statham |Visa alla inlägg
  • Mrs Statham

Bostadsbidrag till studenter

Anonym (stark) skrev 2010-09-05 22:33:13 följande:
    nä?
    Ja om försäkringskassan ser att man tjänat för mycket genom deklarationen som de kollar varje år så blir man återbetalningsskyldig.
    Så de som behöver bidraget får det.
    Du trodde väl inte på fullaste allvar att de delade ut bidrag bara om man säger att man tjänar för lite utan att de kollar upp det????
  • Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-05 22:39:30 följande:
    Får man 8000 i lön varje månad anser försäkringskassan uppenbarligen inte att man behöver något. Men om man får in 8000 i form av studeimedel behöver man tydligen. Hm.

Men de över 29 då? Tycker du inte att dom diskrimineras? Hur motiverat åldersgränsen?
    Studiemedlet är bara på typ drygt 3000, om ens det..
    Resten är lån som inte är någon inkomst. Trodde vi hade blivit överens om att lån inte räknas som varken förvärvs -eller kapitalinkomst.
  • Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-05 22:59:04 följande:
    Studimedel består av en lånedel och en bidragsdel. Och jag vi är överens att lånedelen inte räknas som inkomst. Vilket får till följd att massa människor har rätt till bostadsbidrag fast dom inte behöver det.
    Och varför skulle de inte behöva det?? De som tar studielån tvingas ju leva över sina tillgångar i vissa fall i upp till sex år.
    Varför ska man straffas bara för att man studerar så man kan tillföra ännu mer till tillväxten??
  • Mrs Statham

Varför anser du att de som egentligen bara har 2500 (okej det är 2600 som är bidragsdelen) att röra sig med inte har något behov av bostadsbidrag????

• Mrs Statham

Nu kommer du antagligen gå i taket, men detär bara 80% av bidragsdelen som räknas med och man kan tjäna lite mer än 20.000 under året som student innan bidraget sänks. Man kan tjäna ungefär 57000 innan man inte blir beviljad någonting som student Cool

• Mrs Statham

Men det visste du säkert redan om, du som är så insatt i det här Flört

• Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-06 00:00:26 följande:
    Nä jag hänger inte riktigt med. Är vist inte så insatt.

Vist får man studiemedel 9 månader på ett år ( om man läser normalt. Inte sommarkurser och så). Då jobbar man väl rimligtvis så mycket så att man får 8000 de andra månaderna med. Så normalinkomsten är 9 * 2700 + 3*8000 = 48300. Det ger bidrag på ca 500/mån.

Ganska mycket pengar men ändå så att man kan känna att det lönar sig att jobba extra (och därmed mista rätten till bidrag) för att slippa studielån.
    Det är 10mån (40 veckor) man får csn. 80% av bidragsdelen (10*2700*0,8) => 21.600
    Om man sommarjobbar 200 timmar under hela sommaren och ponera att man får 100kr/tim => 20000
    Efter att man tjänat typ 44.000/år börjar bidragsdelen sänkas så för denna student kommer bostadsbidraget vara orört.
    Det är först när studenten tjänat totalt 77.000 (alltså 52.000 under sommaren) som denne blir av med bidraget helt.
    Och ja, jag kan hålla med om att det lönar sig att jobba medans man pluggar så man slipper ta lån. Men nu är det ju inte alla som har möjlighet till det. Och då är det ju jättebra att de har rätt till att få bostadsbidrag.
  • Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-06 00:21:30 följande:
    Som jag skrev innan, studenter behöver väl bostadsbidrag då. Eftersom man, som du säger, lever över sina tillgångar när man lever på lån.

Jag är fortfarande lite chockad eftersom jag alltid sett det som att socialbidrag och bostadsbidrag är till för fattiga. Dom som hamnat lite snett i livet. Inte haft samma förutsättningar som jag (som kommer från en stabil familj utan några ekonomiska eller sociala bekymmer). Inte till för normala studenter.

Bortsett fårn det är det inga problem :)
    Så studenter (som inte jobbar extra) är inte fattiga då eller??
    Varför inte ta emot bidrag som man är berättigad till? Man har ju inte alla hemma om man vägrar bara för att man "valt" att sätta sig i situationen "helt frivilligt" och "får skylla sig själv". Bostadsbidraget är ju till för att det ska användas liksom
  • Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-06 15:44:29 följande:
    Ja, kan du svara på varför det är så? Varför är inte hela bidraget en inkomst?
    Det får du nog fråga försäkringskassan om.
    Jag kan tänka mig att det är något i linje med att man vill att fler ska studera på högre nivåer och genom att bara räkna med 80% så kanske någon som funderar på att börja studera men tycker att boendekostnaderna är för stora sätter sig vid skolbänken iaf. Eller något, eller så...

Varför väljer staten att subventionera vissa varor????
  • Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-06 18:18:29 följande:
    De flesta varor är det ganska lätt att förstå varför dom subventioneras tycker jag. Typ böcker. Men varför man vill främja att man bor dyrare än vad man har råd med har jag svårt att se. Höj studiemedel lika för alla i stället om det är studier man vill främja. Flerabarnstillägg är jag också högst tveksam till med tanke på dom problem vi har med överbefolkning i världen. Man borde ha lite moral och känsla för rättvisa när man stiftar lagar.
    Ja som sagt, det var bara en egen fundering...
  • Mrs Statham
    Anonym (stark) skrev 2010-09-06 18:45:28 följande:
    Du får bo och jobbar precis hur du vill. Men borde inte alla studenter få lika mycket bidrag, oavsett hur dom väljer att bo?

Men jag tycker fortfarande att om du går i skolan alla veckor på året utom en borde du få studiemedel alla veckor utom en.
    Men igen, det finns typ ingen student som VÄLJER boende. Vet inte vart du pluggat men här i storstan stockholm får en del studenter tälta eftersom det inte finns bostäder till alla
  • Mrs Statham

Personligen skulle jag aldrig kunna bosätta mig i vare sig korridor eller delad lägenhet (om det inte är med en partner förstås). Jag behöver för mycket "egen plats" för att kunna funka normalt överhuvudtaget.
    Jag skulle helt enkelt inte kunnat plugga alls om jag inte bodde själv. Men det är ju bara jag det, dessutom är jag ganska krävande och kräsen.
    Dessutom är varken korridorer eller studentlägenheter speciellt billiga (de har nästan alltid samma eller högre hyra än om man skulle lyckas få tag på en genom vanliga bostadskön), inte här i sthlm iaf..

Svar på tråden Bostadsbidrag till studenter