-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen. -
Svar på tråden Vilket bokformat föredrar du?
-
Pocket. Små och billiga :)
-
Ljudbok. Helt klart. Jag har i princip slutat läsa böcker själv, jag gillar att bli läst för

-
pocket! lättare att ha i sängen! Men inbundna är snyggare på hyllan!
-
Köper bara pocket. Jag läser kopiösa mängder böcker, och för mig är det ungefär som veckotidningar.
Vill inte betala flera hundra spänn för EN bok när jag kan få flera för samma peng. Jag ger bort/slänger oftast när jag läst klart.
Nackdelen är ju såklart att man får vänta lääänge på nya böcker som man gärna vill läsa. Just nu väntar jag otåligt på att John Ajvide Lindqvists Lilla stjärna ska komma i pocket... -
Den lånade jag på biblioteket samma vecka som den kom ut - helt gratis!ajmaj skrev 2010-09-25 22:00:02 följande:Köper bara pocket. Jag läser kopiösa mängder böcker, och för mig är det ungefär som veckotidningar.
Vill inte betala flera hundra spänn för EN bok när jag kan få flera för samma peng. Jag ger bort/slänger oftast när jag läst klart.
Nackdelen är ju såklart att man får vänta lääänge på nya böcker som man gärna vill läsa. Just nu väntar jag otåligt på att John Ajvide Lindqvists Lilla stjärna ska komma i pocket...
Iallafall, så föredrar jag inbundna böcker. Med inbundna menar jag då trådbundna, inte limhäftade bokrea-utgåvor med poröst papper...
Jag är dock inte den som är den; om jag köper böcker köper jag i princip uteslutande pocket (eller begagnat).
Som flera andra här inne är jag allergisk mot brutna ryggar så sådana undviker jag, och jag läser alltid mina böcker väldigt försiktigt.
-
Älskar pocket! De får plats i handväskan, kostar inte så mycket och är supersnygga i min platsbyggda hylla eftersom de alla har exakt samma höjd. Om man använder bokmärke eller viker hörn istället för att lägga de uppslagna så upplever jag inte att man får fula ryggar om man inte befinner sig i ett väldigt fuktigt klimat.
-
Jag föredrar pocket.
-
Spelar ingen roll, men jag köper mest pocket för att jag de är mindre och får plats i handväskan och är lättare att läsa i badkaret osv. Sen är pocket ofta billigare.
-
Åh vad jag hade önskat att jag kunde svara e-bok här.
Men det fick bli pocket.
-
Pocket.
Lättast att hålla när man sitter/ligger och läser, och så får man plats med fler böcker i bokhyllan...
Undantaget är vissa böcker som jag redan har i storpocket, fler böcker i samma serie/av samma författare vill jag ha i samma format. Det är enklast så eftersom jag har stora böcker längst ned och skulle jag ha dem i två format skulle dessa böckerna hamna på två helt skilda hyllor. Och det går ju inte!
Liksom några andra vill jag helst ha så oförstörda böcker som möjligt. Det har hänt, när en favoritbok blivit väldigt sliten, att jag köpt en ny.
-
Ibland är det faktiskt bra när en bok blir uppdelad i flera delar.CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-09-08 10:58:23 följande:Spelar ingen som helst roll. Pocket som närmar sig 700 sidor tenderar dock att bli lite osmidiga så det undviker jag helst men jag har några av den sorten ändå.
C. J. Cherry skrev en bok som finns i två utgåvor, en tjock bok på ca 700 sidor eller tre smala böcker. Författaren själv anser att den korrekta versionen är den sammansatta boken, men jag vill inte köpa tegelstenen när jag har tre smidiga och lättransporterade böcker tillgängliga.
-
Jag gillar pocket eftersom den väger mindre och är lättare att ta med sig. Dessutom är de billigare. Bra böcker läser jag ut på 1-2 dagar och jag läser sällan om dem, då är det ju trist om man betalat över 100 spänn för dem
-
Storpocket är bäst tycker jag. Jag gillar mjuka pärmar, och tycker storpockets upplägg oftast är snyggare och mer lättlästa än vanliga pocket. Jag har dessutom alltid stora väskor, så att de är lite större gör inget.
-
Jag älskar böcker och tycker att inbundna är så fina. Trevligare än pocket att läsa också tycker jag eftersom de har lite större text. Och så tycker jag att inbundna böcker ser finare ut i bokhyllan. Bättre kvalitet också jämfört med andra tryckta format. Jag är alltid väldigt försiktig med böcker och tycker att det ska hanteras varsamt. Är allergisk mot klotter och vikta hörn. Så får man bara inte behandla en så vacker sak som en bok

-
Jag säger som Oprah, man ska se på en bok att den blivit älskadGonson skrev 2010-10-16 22:13:27 följande:Jag älskar böcker och tycker att inbundna är så fina. Trevligare än pocket att läsa också tycker jag eftersom de har lite större text. Och så tycker jag att inbundna böcker ser finare ut i bokhyllan. Bättre kvalitet också jämfört med andra tryckta format. Jag är alltid väldigt försiktig med böcker och tycker att det ska hanteras varsamt. Är allergisk mot klotter och vikta hörn. Så får man bara inte behandla en så vacker sak som en bok
Vikta hörn, brutna pocketryggar osv visar att boken fått en massa kärlek!
Men det där är en smaksak.