4 missfall.. Finns det hopp?
lilla M: tusen tack för info! Jätteintressant! Detta har jag inte hört talas om tidigare. Vet du hur de som haft upprepade missfall doserar? När är risken akut? Blödning? Undrar om jag ska be min chef som kommer från Danmark ca varannan vecka att köpa med sig. Han vet om alla missfall, men jobb och graviditeter hör ju inte riktigt ihop.
marieh: vet inte hur lätt det är att få pergotime. Jag fick det då jag kunde påvisa väldigt långa menscykler (>40 dagar) som tydde på utebliven ÄL. Första gången testas man för att se att ÄL kommer. Men efter detta verkade de generösa med fortsättning. Jag har väl tagit 6-7 kurer över några år. Det känns ju som en hjälpande hand när tiden börjar rinna ut.
Kärt barn: Undersökningen görs under narkos och ja det är "den vanliga vägen in"
. Det är enda sättet att få reda på sammanväxningar (såvitt jag vet). Magi-dam låter spännade, berätta när du varit där. Alla medel är tillåtna. Trombylen tog jag hela tiden, har hört andra som gjort uppehåll vid mens. Nej, min mens har varit väldigt sparsam både med och utan trombyl, vilket inte känns helt bra. Jag hade hormonspiral innan, med nästan inga blödningar. Bekvämt då, men nu kan man ju undra om det inte är nyttigt. Trombylen skrevs ut till mig främst för att de hittade kardiolipinantikroppar i mitt blod och jag fick besked om att jag hade en reumatisk sjukdom som skulle angripa muskler och vävnader samt innebära livslång medicinering. Det var inte riktigt sanning och vid senare tester fanns inga antikroppar. Men jag fick aldrig träffa någon läkare som kunde detta, blev bara runtremitterad, borttappad och avvisad. Mitt förtroende för sjukvården har minskat rätt drastiskt de senaste åren som kort sammanfattning...
! Jag vet, det är supertungt när de skakar på huvudet och inte har mer att erbjuda, varken i lösningar eller engagemang. Been there, done that. Vet inte vad jag kan skriva som gör det lättare för dig (skulle så gärna vilja), men du vet att du inte är ensam.
. Hoppas att förlossningen startar snart och går lätt som en plätt. Du kan ju det här.