• Annica P

4 missfall.. Finns det hopp?

lilla M: tusen tack för info! Jätteintressant! Detta har jag inte hört talas om tidigare. Vet du hur de som haft upprepade missfall doserar? När är risken akut? Blödning? Undrar om jag ska be min chef som kommer från Danmark ca varannan vecka att köpa med sig. Han vet om alla missfall, men jobb och graviditeter hör ju inte riktigt ihop.

marieh: vet inte hur lätt det är att få pergotime. Jag fick det då jag kunde påvisa väldigt långa menscykler (>40 dagar) som tydde på utebliven ÄL. Första gången testas man för att se att ÄL kommer. Men efter detta verkade de generösa med fortsättning. Jag har väl tagit 6-7 kurer över några år. Det känns ju som en hjälpande hand när tiden börjar rinna ut.   

Kärt barn: Undersökningen görs under narkos och ja det är "den vanliga vägen in" Skrattande. Det är enda sättet att få reda på sammanväxningar (såvitt jag vet). Magi-dam låter spännade, berätta när du varit där. Alla medel är tillåtna. Trombylen tog jag hela tiden, har hört andra som gjort uppehåll vid mens. Nej, min mens har varit väldigt sparsam både med och utan trombyl, vilket inte känns helt bra. Jag hade hormonspiral innan, med nästan inga blödningar. Bekvämt då, men nu kan man ju undra om det inte är nyttigt. Trombylen skrevs ut till mig främst för att de hittade kardiolipinantikroppar i mitt blod och jag fick besked om att jag hade en reumatisk sjukdom som skulle angripa muskler och vävnader samt innebära livslång medicinering. Det var inte riktigt sanning och vid senare tester fanns inga antikroppar. Men jag fick aldrig träffa någon läkare som kunde detta, blev bara runtremitterad, borttappad och avvisad. Mitt förtroende för sjukvården har minskat rätt drastiskt de senaste åren som kort sammanfattning...

• Annica P

Kärt barn: Jo, jag tycker att det är mer regel än undantag att remisser försvinner, tider är fel, hänvisningar på kallelser är fel. Har så många exempel själv och från släkt och arbetskamrater dessutom.

Inga symptom på sammanväxningar, men en sådan undersökning ska ingå vid en missfallsutredning (vilket det inte gjorde i mitt fall  förrän jag läst på och krävde det). Sedan kanske det inte är jättevanligt, men skrapningar och även vanliga graviditeter kan orsaka det, och det kan i sin tur orsaka missfall. Tyvärr finns det ju tusen och en olika förklaringar til missfall, som en nål i en höstack känns det som. Hoppas att din kropp kommit tillbaka i fas igen.

• Annica P
    Vilaa skrev 2011-09-16 13:35:52 följande:
    Usch idag blev det bara pannkaka känner jag. Var på återbesök på sjukhuset och träffade läkaren som hjälpt oss med missfallsutredningen och sen nu genom 2 missfall, men blev bara 0 av allting.
    Han kännde att han tömmt ut sina resurser och inte visste vad han skulle göra längre.
    Jag vill intrycket av att han tyckte vi skulle ge upp bara.

Så nu känner jag bara att jag vill lägga mig ner och gråta, nu har jag ingen gyn heller och ingen jäkla aning om vad jag ska göra. Vill ha en gyn som bara tar tag i en och säger "vi testar med det här och det här, vi gör vad som helst" liksom. Men nada. Nu står jag helt jäkla tomhämt och har ingen aning om vad jag ska göra.
    Att försöka själva är ingen idé är övertygad om att det bara blir missfall igen.

Fan.
    Kram Vilaa Hjärta! Jag vet, det är supertungt när de skakar på huvudet och inte har mer att erbjuda, varken i lösningar eller engagemang. Been there, done that. Vet inte vad jag kan skriva som gör det lättare för dig (skulle så gärna vilja), men du vet att du inte är ensam.
  • Annica P

Välkommen Together! Beklagar att du "kvalificerat" dig till oss med upprepade missfall. Jag har också en son, nu på 6 år, och därefter 5 MA under 3 års tid. Samma känsla här, min kropp gör processen kort med de befruktade äggen, MA mellan v 8-11.

Det finns så oändligt många möjliga orsaker. De flesta får aldrig någon förklaring, dock är det även många som lyckas få barn efter många missfall. Förutom denna trevliga tråd brukar jag rekommendera www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html där det finns en särskild tråd med olika behandlingar och exempel på vägar från missfall till barn. Kram!

• Annica P

Ego: har förresten fått mens också. Det positiva är att cykeln är normal. Jag hann precis ta ett test 2 timmar innan det startade. Hur går det med er andra som var i närheten av BIM, marieh och Ninnin t ex?

• Annica P

Kära Ninnin, INTE IGEN!!! Vilken mardröm! Önskar så att jag kunde skriva något som lindrar, men det finns liksom inget... Förstår att det känns helt hopplöst och ovissheten om orsaken är grym. Kommer inte ihåg om ni varit hos någon kurator eller liknande, men det låter som att ni kan behöva hjälp att reda ut känslorna. Dels ska man klara av att hantera sina egna känslor, dels komma igenom skiten som ett par. Största kramarna från mig! Hjärta

• Annica P

Ninnin: Håller verkligen tummarna för dig, för visst finns det graviditeter som gått hela vägen trots en massa blödningar. Fruktansvärt dåligt att ingen ringt upp dig! Dels för att det var ytterligare mediciner utlovade vid plus (varför har du inte redan fått recept som du kunde plocka ut direkt vid plus?), dels pga alla dina tidigare missfall. Jag är ingen bra förebild eftersom jag också tappat hoppet om min kropp och sjukvården dessutom. Kram!

Kärt barn: intressant med diagnosen på brister. Jag har också haft en kur med zink vid ett tillfälle, det ska väl vara viktigt i sammanhanget. Känner inte till GLA/efamol. Lycka till!  

• Annica P

Kram Vilaa! Det är inte trevligt att bli påmind om att det som går så lätt för andra verkar omöjligt för en själv...

• Annica P

kärt barn: jag har tidigare ätit trombyl under "tre missfalls tid". Just nu äter jag inga mediciner. Trombylen tog jag konstant, inga uppehåll för mens.

Ninnin: lider med dig, men håller fortfarande tummarna!   

• Annica P

timoa: nu är det verkligen nära! För mig som varit på avstånd känns det som att det har gått fort, men jag är rätt säker på att du inte håller med Glad. Hoppas att förlossningen startar snart och går lätt som en plätt. Du kan ju det här.

Najje: håller fortfarande tummarna för din fortsätta graviditet.

marieh: skönt med ett bra läkarbesök och en ny plan. Håller tummarna! 

Ninnin: Ni verkar samlade igen. Har det kroppsliga gått över? Jag var inte ordinerad progesteron förrän vid plus, men när det blir missfall så tidigt känns det som att man skulle medicinerat tidigare med det mesta.

Kärt barn: prog krämen ska smörjas in på olika ställen där huden är tunn, enl "schema". Jag kan skicka instruktion som medföljer krämen, inboxa mailadress i så fall.

Ego: vet inte om det blev någon ägglossning den här månaden, har sett en "tråd" en gång och t o m gjort ett äl-test som dock inte var positivt. Knappt sex heller, så det var inte mycket att hoppas på.

Kram alla! 

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?