• Annica P

4 missfall.. Finns det hopp?

Flawless: har sökt på de två lokala tidningarna, men hittar inte den färskaste artikeln de hade i papperstidningen. Det fanns dock några äldre i samma anda. Låter hoppingivande tycker jag.

http://www.nwt.se/karlskoga/article840124.ece
    http://www.nwt.se/filipstad/article872095.ece
    http://www.vf.se/node/64383

Vi har fått ganska mycket hjälp med våra MA om man jämför med många andra här på FL. Redan efter andra missfallet fick vi en del av utredningen och sedan resten efter tredje. Det som visade sig var kardiolipidantikroppar, som är blodpropps- och missfallsframkallande. Därför har jag under flera år ätit Trombyl och vid tre graviditeter tagit Fragminsprutor för att förtunna blodet. Dock har jag "tvingat" vården att göra om testet och de två andra gångerna har det varit negativt, så det är kanske inte anledningen. Jag var helt sjukskriven graviditet nr 4. Efter den fick jag reda på att en utredning skulle innehålla hysteroskopi, vilket min inte gjort. När jag krävde det upptäcktes sammanväxningar, troligtvis efter skrapningar de två första gångerna, och de togs bort med två operationer. Har även fått progesteron och prednisolon flera gånger.

Min läkare tror att det är immunförsvaret som spökar, eftersom det är samma sak varje gång. När vi träffade landstinget högste man skyllde han däremot allt på otur. Jag funderar på om inte något hände vi första graviditeten. Jag mådde så fruktansvärt, onaturligt dåligt större delen. Sedan tror jag att det slog slint i kroppen. "Inte en gång till." En annan fundering är hur en hormonspiral påverkar, vilket jag hade emellan sonen och försöken nu. Tyvärr är teorierna många och svaren noll.

Hoppas också för oss alla, men är tyvärr inte speciellt hoppfull för egen del.  Får vara nöjd med resten av livet, vilket jag verkligen är.

Tack och kram till timoa! Vi får alla hänga med på din graviditet i väntan på flera.

• Annica P
    marieh (TS) - 39 år, 1 barn född -01, 5 MF (Ofostrig, MA, MF, MF, MA).
    "Förbereder mig för en ny graviditet bla med hjälp av TCM, traditionell kinesisk medicin.
    Har använt fragmin & progesteron, kommer att använda prednisolon vid nästa graviditet."

Flawless" 37år,
    ett barn född -94.
    Försökt få ett till i ca 5år men bara fått 3 mf, senaste i sep-10.
    Har inte mycket hopp men ger ändå inte upp det. 
    Najje: 31 år
    Inga barn
    försökt i 7 år, 1 MA (juli 2009), 2 MF (okt & dec 2010).
    Pågående missfallsutredning. Genomgår IVF och hoppas komma igen i början på juni.

Annica P: 38 år 1 barn 2004, sedan 5 MA i v 8-11 2008-2011 (2 skrapningar inkl 1cytotec, 3 naturliga)
    Utredning har visat/inte visat kardiolipinantikroppar och sammanväxningar i livmodern (opererade). Ordinerad Trombyl, TrioBe, Progesteron, Fragmin  och Prednisolon. Även Pergotime för att bli gravid.
  • Annica P

Hej Mimmie, blev så förvånad när jag kom till din gamla blogg och kände igen dig. Vi hade en kort mailkontakt ang missfallorsaker precis innan du fick din dotter. Har några gånger sedan dess tittat efter den blogg som skulle komma, men den har varit tom och gett mig funderingar på hur det egentligen gick för er. Jätteskönt att höra att det gick bra! Det är så skönt för alla som det löser sig för. Kul att din älskade är värmlänning eftersom jag själv är det. Ha det bra!

marieh: jag har tyvärr inget att bidra med när det gäller dina cykelproblem. Vad säger din pensionerade kontakt resp dr Yang?

Hoppas att alla har haft en skön påsk med nära och kära. Har haft konstant sol och mycket trevlig samvaro. Väntar bara på att jag ska bli helt blödningsfri efter över två veckor...

• Annica P

marieh: Kul att sjukvården har koll som alltid Flört. I en annan tråd har det nyligen diskuterats rosenrot och bidrottninggele, där båda ska vara bra för äl, men kan som bieffekt förlänga cykeln. För dig som önskar just detta kanske det kan vara ett tips. När jag frågade en läkare om förebyggande behandling från äl med progesteron nämnde han också risk för förlängd cykel. Kan dock inte säga alls om det är något för just dig. Finns ju även progesteronkräm. Menar du att du kan få akupunktur på sjukvårdens bekostnad?

Ninnin: Kan tyvärr inte skillnaden på trombyl och fragmin, men har för mig att jag läst att de fungerar olika och därmed kompletterar varandra i blodförtunnandet. Fick du kontakt med Blomkvist igen? Vad sa han? Annars vet du ju vilka mediciner jag provat, utan framgång tyvärr...

timoa: hur går det med vår gravida trådmedlem?

• Annica P

Hej alla,

Har befunnit mig i ingenmansland ett tag och bara kollat FL ibland. Nu glädjer jag mig åt att du fått en bra läkarkontakt Ninnin och att timoa har sin graviditet som utvecklas som den ska!

För mig har första mensen efter missfallet infunnit sig. Väldigt sparsam och kort. Jag hade inga spår av ÄL innan. Vet inte om det betyder något, men missfallet var ju desto häftigare.

Förstår precis hur du känner marieh. Det är så hopplöst att veta att man inte vet vilken pusselbit som saknas. Det finns ju ändlöst mycket behandlingar, hälsokost, tillskott och mediciner att välja mellan. Jag har ännu inte haft kontakt med dr Yang efter örtmedicinerna och vet inte hur jag ska göra. Har inget hopp om att vi skulle hitta den felande länken. Ändå kan vi ju lika gärna åtminstone försöka bli gravida. Har hämtat ut mina sista pergotime, men tar nog inget den här cykeln.

Sonen och jag ska ta en rätt spontan tur till Barcelona, en vecka from måndag. Det ska bli så skönt. Har bokat två olika hotell vid kusten i helt olika prisklasser, har ingen aning hur det blir. I alla fall ska vi bara vara och förhoppnigsvis hitta på lite kul under tiden. 

Kramar! 

• Annica P

På tal om mens, så var jag helt blödningsfri 1,5 dagar efter min korta mens och sedan kom det helt plötsligt en "omgång" till. Det kändes märkligt och inget jag varit med om förut.

Ninnin: tråkigt att du måste vänta så länge. Jag tycker absolut du kan be om sjukskrivning. Mf 4 var jag sjukskriven helt. Blev gravid på semestern och började inte jobba förrän missfallet var klart, vilket innebar 5 v sjukskrivning. Hade det gått bättre hade det blivit åtminstone 12 v då jag har ett stressigt jobb. Ska man försöka använda väntan till något positivt så tänk att tiden kan användas till att ladda kroppen med så mycket positivt som möjligt, äta bra, träna, göra saker som man tycker om.

Kramar

• Annica P

Tack mlain,

Jag uppskattar bevis på att det kan gå bra! Stort grattis till din dotter! Underbart. Tittade tillbaka på tidigare inlägg att du inte gjort några speciella behandlingar eller ätit mediciner. Intressant att du mått så illa, då min första graviditet (enda som gått vägen) var fruktansvärd vad gäller illamående. Tror att jag blev allergisk mot graviditeter då, nu gör kroppen processen kort och jag mår heller inte speciellt de få veckor det går framåt.

Skulle jag mot förmodan få en lyckad graviditet skulle jag säkert kunna se något positivt med allt vi gått igenom, men med en trolig negativ utgång är det inte lika lätt.

• Annica P

Hej alla gamla och ni nya som kommit in!

Grattis Najje och stort lycka till! När kan du testa och få reda på hur det går? Jag kan inget om ivf, vilket man väl ska vara glad för.

Lägger in vår lista nedan för nytillkomna att läsa och lägga till sig på om så önskas. Själv har jag kommit tillbaka från Spanien efter en skön ledig vecka i värmen. Kroppen är dock inte i fas, ingen ÄL, men väl konstiga mellanblödningar. Suck.

timoa: så glad att du har någon som sparkar inom dig!
    marieh: ledsen att du inte mår så bra som du förtjänar, hoppas att en semester gör dig gott och att du kan släppa stressen.

Hoppas på trevliga helgdagar för alla! Kram

• Annica P
    marieh (TS) - 39 år, 1 barn född -01, 5 MF (Ofostrig, MA, MF, MF, MA).
    "Förbereder mig för en ny graviditet bla med hjälp av TCM, traditionell kinesisk medicin.
    Har använt fragmin & progesteron, kommer att använda prednisolon vid nästa graviditet."

Flawless" 37år,
    ett barn född -94.
    Försökt få ett till i ca 5år men bara fått 3 mf, senaste i sep-10.
    Har inte mycket hopp men ger ändå inte upp det. 
    Najje: 31 år
    Inga barn
    försökt i 7 år, 1 MA (juli 2009), 2 MF (okt & dec 2010).
    Pågående missfallsutredning. Genomgår IVF och hoppas komma igen i början på juni.

Annica P: 38 år 1 barn 2004, sedan 5 MA i v 8-11 2008-2011 (2 skrapningar inkl 1cytotec, 3 naturliga)
    Utredning har visat/inte visat kardiolipinantikroppar och sammanväxningar i livmodern (opererade). Ordinerad Trombyl, TrioBe, Progesteron, Fragmin  och Prednisolon. Även Pergotime för att bli gravid.

Görling: 36 år
    1 barn född 2009, 5 Mf (1 ofostrig + 3 MA före sonens födelse, sedan sent MFi vecka 18 i okt 2010). Utredning visade inget fel. Har egnomgått missfallsutredning som inte visade ngt fel. Åt Trombyl i den lyckade graviditeten. Försöker nu med Prog kräm + kontakt med MF - läkare  Lennart Blomqvist.

Ninnin82: 28 år
    Inga barn, har försökt i 2,5 år men de har slutat med 5 MA första i v. 17 och dom andra i v. 8-10. Samma här utredningarna visar inget fel. Har också kontakt med Lennart Blomqvist. Nästa graviditet kommer jag ta Progesteron och Trombyl.

Timoa, 41år
    1 barn född 2009 (gm IVF), under 2010 gjorde 3st IVF:er, samtliga blev graviditet men slutade i MA/MF
    (v8,v8 samt v5). Samtliga ggr fått progesteron. Ny IVF jan2011 blev lyckad graviditet, som jag hoppas ska gå hela vägen. har varit enormt orolig för MF och tacksam för varje vecka som går.... BF 6okt2011.
    denna gång fick jag trombyl som jag ätit sedan ET (isättning av embryo)

Vilaa, 26 år:
    1 barn född 08. Försökt få ett syskon sedan 09, 4 missfall.  MA vecka 11 - Okt 2009, MA vecka 8  - Maj 2010, Spontant missfall v 5  - Juli -2010, MA vecka 15 decmber 2010. (3 skrapningar)
    Utredningen visade inga fel, åt trombyl i senaste graviditeten som gick rätt så långt, men tyvärr inte hela vägen. Gjorde en operation i livmodern och tog bort sammanväxningar efter senaste missfallet, ev kan sammanväxningarna komma från alla skrapningar jag gjort efter MA:na. Vid pluss igen ska jag testa trombyl och progestron. Äter levaxin sedan tidigare.
  • Annica P

Ninnin: tänk att det alltid kan krångla mer... Man kan inte ta något för givet, hoppas att det löser sig.

Najje: Hoppas så för dig och förstår din väntan, det låter precis som när jag varit gravid de senaste gångerna. Det går upp och ner samtidigt som man vet att det inte tjänar något till att fundera. Tummarna hålls stenhårt!

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?