• Annica P

4 missfall.. Finns det hopp?

Välkommen Cissan! Hoppas ni får en bra utredning.

lilla M: jag har haft både trombyl och fragmin, senaste gången samma doser som marieh ( 75 mg trombyl & 5000 ie fragmin). Har även haft 25 mg resp 10 mg under två graviditeter (utan lyckat resultat).

Heja marieh! Hur går det? 

Ego: äntligen kom mensen idag och nu är pergotime inköpt.  

• Annica P

Välkommen SamhainSally! Tråkigt att ännu en behöver ansluta sig till oss, men det är ett oerhört stöd att titta in och veta att man inte är ensam. Icke-drabbade kan inte förstå vad det innebär. Gravida kompisar blir en extra börda när det blir missfall.

Förra veckan gjorde en kollega jämförelse med hur mycket värre det var att få reda på att det var något fel på barnet sent i graviditeten (vilket en annan kollega just råkade ut för) än att få missfall (vilket alla veta att jag haft). Länge höll jag nog med om det, men ser man mer långsiktigt är effekten kanske densamma, dvs inget barn. Det är lätt att se tidiga missfall som en händelse som snabbt går över. Är den misslyckade graviditeten en slump kan de lyckas nästa gång, medan min kropp vägrar helt enkelt (5 MA på raken).

marieh: hoppas verkligen att det är falskt alarm! Lycka till på vul!! Hjärta  

Najje: går allt bra? Vilken vecka nu? 

• Annica P

Härligt Najje, nu har du verkligen kommit långt! Hoppas att du får denna dubbla utdelning på all väntan.

marieh: jag blir så glad att det gått bra så långt! Jag sa ju att vi skulle ta bebisarna i turordning åldersmässigt. Efter timoa är det väl din tur Glad.

Välkommen mia! Kul att fler vill vara med, beklagar dock att du behöver och dessutom är mitt i ett missfall nu. Men vi vet hur det kan vara och det är ett himla gott stöd att ha kontakt med andra i samma situation.

Kram till alla!  Hjärta

• Annica P

Gott att höra att du har så bra läkare marieh! Det gör en hel del att känna det stödet. Jag var sjukskriven vid fjärde missfallet och skulle varit det i 12 v, om det nu hade gått så långt. Mitt jobb är stressande och krävande, då tror jag det är värt att prova. I den vevan tränade jag inte heller, men när man inte vet vad orsaken är det omöjligt att veta vad som är rätt eller fel. Som lilla M säger är det i andra länder vanligt med rekommenderad stillhet. Stort lycka till!

Fint att du involverat din dotter. Min son (snart 7) har bara vetat om den fjärde gången, när jag var sjukskriven, har inte vilat belasta honom med det och jag tror inte att han märkt värst mycket, även om jag legat på sjukhus någon gång. Han berättade förstås för grannen att mamma är hemma för att hon vill ha en bebis. Hon visste om att vi haft missfall tidigare, men det kan ju bli för mycket barnprat.

Saftochbulle, ok du är före mig i kön Flört  

• Annica P

Hej alla gamla och nya! Det börjar bli en fantastiskt välbesökt tråd. Jag har begravt mig i en flytt från lägenhet till hus i ett antal veckor. Här kan man snacka om att tänka på annat, men nog blev det mens den här månaden också Rynkar på näsan. Har någon tagit pergotime och fått katastrofont vid ÄL? Lite smärtor har jag känt förut, men en kväll vid ÄL hade jag så ont i magen i en halvtimme att jag var nära att dra till akuten. Sedan gick det gradvis över. Brukar ju säga att jag inte känner av varken progesteron, prednisolon eller annat, men det här var inte att leka med.

Hejar på gravida och peppar er som väntar! Kramar!  

• Annica P

Oj, vad det händer saker när man inte är inne på ett tag!

marieh: Grattis! Så fantastiskt att du gått så långt och fått så bra besked. Härligt att läsa.

Saftochbulle: Grattis till plus! Hemskt, jag vet, men det går ju inte utan detta första steg.

Grattis även till Najje! Skönt att du är sjukskriven nu.

Kramar till er som fått uppleva fler missfall, det är verkligen grymt.

Ego: Har ju egentligen gett upp efter 5 MA, men ändå inte riktigt... Tyckte jag hade lite känningar, men nej, det var ett snövitt gravtest i förrgår. Bara att vänta. Tog rosenrot två veckor för att stimulera ÅL och tror att det var bra. Mitt substitut får bli en liten Evelina som jag idag blivit gudmor till. Hon är fyra månader och jättefin! 

• Annica P

God jul Saftochbulle! Hoppas att du har goda nyheter med tillbaka och har mycket annat positivt att tänka på när du väntar på att tiden ska gå.

God jul alla andra också! Tittar väl in någon mer gång, men ska också bort över jul. Hoppas att 2012 kan bli ett positivt år för oss alla!  

• Annica P

Oj marieh, v 14!! När får du nästa koll, inte förrän RUL, eller? Det låter i alla fall väldigt positivt att du kommit så långt!

Kram mia A, lilla M och alla andra! Det är tufft att vänta och alltid undra. Jag har trott att mensen skulle kommit nu och testade ju neg förra veckan, men inget händer och brösten är ömma osv. Detta är verkligen ett sätt att skaffa spänning i tillvaron Obestämd  

• Annica P

Nyheter! Gjorde ju ett grav test för att kunna sätta in örter om det skulle vara pos, men det var neg. Dock ingen mens och ömma bröst, fick köpa nytt test - och i morse: positivt på 10 sekunder! Har inte 100% koll på sista mensen, men tror att jag är i v 6. Känns inte helt bra, då man med helger och annat kanske inte hinner göra något alls för att förebygga...

Försöker i alla fall komma i kontakt med Dr Yang, så får vi se vart det landar. Det var i alla fall trevligt att vi kunde bli gravida. Senaste MA var i april.

Håll mig handen nu alla goa! Det behövs oavsett om det blir samma utgång som vanligt eller inte.  

• Annica P

Tack marieh och Saftochbulle! Har fått ett dyrt förslag på örter, men jag kör på det och hoppas att det inte är för sent.

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?