• Annica P

4 missfall.. Finns det hopp?

Tack för grattis! Ja, det är helt underbart.

annojb: Grattis till ny graviditet! Håller tummarna hårt för att det går hela vägen.

Åtgärderna denna gång var alltså enbart de tre nämnda ovan. ProgesterAll smörjde jag från ägglossning den månaden vi blev gravida sjunde gången och fram till två veckor innan beräknad förlossning.

Tidigare historia inkl medicinering och operationer efter hysteroskopi (kopierad från annan tråd):

*AnnicaP: 1 barn 2004, sedan 5 MA i v 8-10
    MA 1 aug 2008 - skrapning
    MA 2 jan 2009 cytotec och skrapning. Smärre utredning visade kardiolipinantikroppar. Ordinerad Trombyl och TrioBe kontinuerligt samt Progesteron och Fragmin 2500 vid grav.
    MA 3 jan 2010 efter pergotime med ovan mediciner. Kroppen skötte sig själv. Större utredning visar inget, ej heller antikroppar.
    MA 4 sept 2010 efter pergotime och samma mediciner plus prednisolon 20 mg. Kroppen skötte sig själv. Nytt test visar inga antikroppar. TSH 1,8 tidigare test visade 2,5. Krävt hysteroskopi som visade sammanväxningar i livmodern, opererad två ggr.
    MA 5 april 2011. Medicinering: Trombyl 75 mg, Fragmin 5000 IE, prednisolon 10 mg, progesteron 2 st/dag och TrioBe. Konstaterat missfall v 7, tog 4 v innan kroppen stötte ut det hela (påverkat av en sen kur kinesiska örter?).
    Pos test 27/12-11, graviditet nr 7! Skippar medicinerna som inte hjälpt tidigare. Kort kur kinesiska örter, progesteronkräm ProgesterAll från ÄL och Fructus femina (danskt "babyklister"). Frisk, perfekt flicka född 120904!!

• Annica P

Tack för fler grattis och fina ord! Vill ni se tjejen finns bild och förlossningsberättelse på www.familjeliv.se/Forum-7-137/m63748273.html #442.

Hoppas igen att det är fler som får komma ända i mål med sina graviditeter. Tänker lite särskilt på dig Vilaa, vi hade så liknande historier, hoppas att du mår ok nu!

• Annica P

Che: önskar er en mycket trevlig resa!

Lill: oerhört skönt att få ett så bra bemötande så att det stärker er i er situation. Det är tyvärr inte så många förunnat. 

• Annica P

Lider med dig lill, jag vet hur det är eller snarare hur det var för mig. Jag tror nog att det ligger mycket i immunförsvarsbiten, men för min del, med ett barn redan och några år från 40, tyckte jag inte att det var försvarbart att lägga så mycket tid, energi och pengar på syskon. Att du fått barn en gång betyder inte att det är frid och fröjd, snarare kan en graviditet trigga igång det hela. Många här på FL har ett barn och sedan börjar problemen. 

Jag testade "alla" mediciner som förskrivs i Sverige utan resultat. Graviditeten som till slut gick vägen innehöll progesteronkräm, kinesiska örter och danskt babyklister, dessutom hade jag tidigare opererat bort sammanväxningar i livmodern. Vad som var den förlösande faktorn vet vi inte. Tyvärr gäller nog bara att leta fakta, testa olika lösningar och inte ge upp! Kram Hjärta 

• Annica P

Che: gott att ni hade det bra i London och kroppen sköter sig. Krya på dig!

• Annica P

Lill: babyklister kan du läsa om och även köpa (tror jag) här: http://www.allergica.dk/produkter/beskrivelse/id/638.
    I mitt fall köpte min danske chef med sig när han kom till Sverige. En annorlunda distribution  Glad. Han kan även göra det igen, men det borde vara enklare att beställa själv (om det går).

De kinesiska örterna kom från Dr Yang. Jag råkade vara i Stockholm vid ett missfall och besökte henne. Vid graviditeten gjordes en "distansundersökning". Jag svarade på frågor på nätet och bifogade bild på ansikte och tunga. Inte billigt, men funkar det är det naturligtvis värt det. http://www.chinesemedicalcenter.se/

• Annica P

Beklagar Mimmi! Fy, vad hemskt och orättvist det är!

God Jul och Gott Nytt År alla! Jag hoppas så innerligt att ni 2013 ska få uppleva det jag gjorde 2012. En underbar dotter till slut Hjärta.  

• Annica P

Välkommen siolina! Jag är inte så aktiv längre eftersom vi efter 4 år och 5 MA fick vår efterlängtade dotter i september. Har precis lagt in vår väg dit på min presentation. Stort lycka till!

Pimpinellan: det har skrivits så mycket fint och bra av de andra att det är svårt att tillägga något. Önskar förstås att era önskningar ska gå i uppfyllelse och att du kan leva med hur livet blev. Det är verkligen inte det lättaste, men vissa saker kan vi inte påverka och livet är de dagar som rullar på. Nu blev jag lyckligt lottad med två barn till slut, men jag har en förebild i en gammal arbetskompis (nu pensionär) som är så otroligt barnkär, men tyvärr utan egna barn. Hon är en viktig person i andra barns liv. Det är säkert inte alls det du vill höra just nu. Jag skriver det mer generellt till oss alla. Det finns alltid medmänniskor som behöver oss. Under min missfalltid blev jag gudmor och jag hoppas att jag kommer att ha en speciell relation med denna lilla flicka under hennes uppväxt.

Kram alla, hoppas att 2013 kommer att innebära att många fler här inne lyckas få sina efterlängtade!      

• Annica P

Vilaa: stor kram! Fler olyckor var inte vad du behövde. Jag hoppas att det vänder för er nu, fast det aldrig kommer att bli som du ville! Hjärta

• Annica P

Lycka till och pepp till alla, särskilt mamma77, che och TWH som är i början av de 40 veckorna. Hoppas verkligen att ni får fullfölja. Jag måste säga att vi fått många trådbebisar här, så jag hoppas att lyckan smittar vidare. Hjärta

• Annica P

Skickar kramar även i denna tråd che! Ovissheten är hemsk. Det är en sak att kämpa för något man verkligen kan uppnå, men när det gäller detta finns inga garantier alls, inga svar. Hoppet finns dock i att de flesta trots allt lyckas. Lider med dig när du skriver om dina tankar, att ha åldern flåsandes i nacken är extra jobbigt.

Håller alla tummar för dig Mamma77!

• Annica P

Välkommen mammas4killar! I mitt fall (5 MA på raken) handlade det mest om att jag inte hoppades mer och förlusterna blev lättare att ta. MA var normalfallet och en lyckad graviditet skulle vara en vinstlott bland alla nitar. Säkert ett negativt sätt att se det, men efter 3 MA gick det inte att gå "all in" vid nya graviditeter. Sedan gick det vägen sjätte gången, men jag tog inget barn för givet innan hon var född.

Mer å den positiva sidan har jag tänkt att det finns så mycket annat elände man kan råka ut för, som inte jag drabbats av. Jag bor i Sverige och kan inte ens tänka mig vad krig och riktig fattigdom innebär. Vi har heller inga dödliga sjukdomar i familjen och vi hade även lyckats att blir föräldrar en gång redan. Hoppas att du hittar ditt sätt att gå vidare.  Kram!

Mamma77: vill inte läkaren sjukskriva dig längre? Med din historia och ett stressigt jobb tycker jag inte att det borde vara något problem. Jag blev sjukskriven vid mitt 4:e MA för att testa om det skulle hjälpa (från plus och det skulle ha varit minst till v 12 om vi kommit så långt). Förvånande nog var det heller inga problem med Försäkringskassan!   

• Annica P

Che: önskar dig all lycka i Aten! Jag hoppas av hela mitt hjärta att det är lösningen för er. Synd att man ska behöva vända sig utomlands och använda sina skattade pengar till det. Nej, jag var inte sjukskriven den gången det gick bra. Men då var arbetssituationen på jobbet mycket bättre än tidigare. Jag hade nog kunnat få en sjukskrivning då också, även om vi redan "testat det" utan resultat. Se övriga behandlingar på min presentation.

Mamma77: det låter hoppfullt att det fortfarande går bra! Nu kommer jag inte ihåg hur tidiga alla dina missfall varit, men hoppas att högvinsten väntar den här gången. Tummarna hålls!

Välkommen annlis och beklagar dina missfall! Trombyl efter v 12 har jag aldrig hört talas om och jag har följt många personers kamp här på FL. Själv tog jag Trombyl konstant i minst två år. Progesteron ska inte vara skadligt. Prednisolon däremot är en "allvarligare" medicin. Jag har kört det två gånger och 20 mg per dag gav mig hjärtklappning/rusning.

Nu tror jag att jag hittade den felande inställningen. Nu ska ni komma åt min presentation och kan se vad jag gjorde under de fyra år vi höll på i missfallsträsket.

Jag rekommenderar alltid den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html och dess systertråd med massor av exempel på vad folk gjort för att lyckas www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49914032.html.  Stort lycka till!   

• Annica P

Annlis: det är inte roligt att ta in all info som finns, sortera och fundera på vad som kan vara värt att testa. Det mest frustrerande är att inte veta vad som är fel och om det är lätt, svårt eller omöjligt att "åtgärda". De kinesiska örterna jag kokade te av kom från Dr Yang i Stockholm. Googla så hittar du hennes klinik. Inte billigt, men en av de hästar jag valde att satsa på. Man behöver inte åka dit, jag bor inte i Stockholm. Kaffe dricker jag inte i vanliga fall, så det var inget problem. Dock har jag hört ganska många som avstått för att öka chanserna.

• Annica P

Sitter och rensar mail. Dessa råd fick jag från Dr Yang förutom örterna. Kan vara värt att vidarebefordra.

1. Ingen sex inom 3 mån efter graviditeten.

2. Ingen idrottsaktivitet eller andra fysisk krävande aktivitet.

3. Ät eller drick inte kallt

4. Öka näringintag. Ät protein höga mat som tex ägg, kött och mjökprodukter.

• Annica P

Härligt att vi har graviditeter som fortskrider i tråden! Det gör mig glad och tummarna hålls hårt.

Jättespännande att se vad ni får för svar che71!  

Lycka till siolina!

• Annica P

Vilken trevlig överraskning att du blivit gravid så snabbt igen Che och nu med nya mediciner! Hoppas att allt strul fixar sig och det blir sjätte gången gillt (visst skrev du det?), så var det för oss.

Härligt att det går bra för dig Mamma77!

Pepp och kramar till alla andra som kämpar på! Min skatt fyller snart 7 månader.  Känns å ena sidan otroligt, å andra sidan har de fyra missfallsåren (eller missfalls-såren kanske man kan säga) börjat tona bort och läka till största delen. Det är väldigt skönt.   

• Annica P

Grattis CN! Så skönt att höra att du kommit över till den andra sidan Solig. Nu är det nya utmaningar, men ack så många ljuvliga stunder! Tänk på att de allra flesta problem/störningsmoment går över med tiden. Vår lilla vaknar fortfarande onödigt många gånger under natten, men det kommer att ge med sig. Vi kommer att få sova hela nätter någon gång.

• Annica P

CN: Går det bra med er nu? Det var en tuff start ni fått.

Det är så roligt att höra att du kommit så långt Mamma77! Hoppas att det känns som en seger, även om det inte är över förrän hen kommit ut. 

Minus75: Hoppas att det gick bra på konserterna och att du inte behöver svälla så mycket. Om det blir varmt kan ju det förvärra. Jag hade stödstrumpor hela sommaren i fjol, då det fanns antydan till åderbråck och jag svällde, särskilt när temperaturen steg.  

Våran sötis har varit på sin första semester. Åkt tåg (fyra timmars försening, men vi kunde stanna hemma som tur var), Tom Tits mm i Södertälje och missade tåget hem pga att hissen inte funkade så vi inte fick upp barnvagnen... Fyra extra timmar, så det blev en promenad i Stockholm Glad. Hon hade nog haft det bättre hemma, men är tålig för det mesta. För större barn rekommenderas Tom Tits varmt! Kram alla!  

• Annica P

Hej alla! Ni har väl glömt bort mig som aldrig tittar in längre. Jag tänker på er och konstaterar nu att Mamma77 lyckades till slut. Fantastiskt att inte ge upp, du är en otrolig kämpe. Hoppas att allt är bra och att din storebror är lika glad som min 9-åring är för sin lillasyster. Det är verkligen kärlek Hjärta Lilla Emmy har blivit 14 månader, traskar runt hela dagarna och härjar med det mesta. Jag har jobbat i två månader och pappa är hemma.

Grattis Che! Det glädjer mig oerhört att du kommit så långt! Stoort lycka till!

Kram till alla, nya som gamla    

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?