• Barbaboo

4 missfall.. Finns det hopp?

Hopplöst känns det just nu. Står mitt i mitt 4:e missfall (varav 3 på mindre än ett år)..
    (Ofostrig, MA, MF & MF)

Vi har stor önskan att få fler barn och jag är 39 år nu.. Vår dotter är 9 <3

Månaderna går för varje missfall...

Finns det hopp? (har haft fragminsprutor & proggisar nu sista gången, utan resultat)..

Jag behöver PEPPNING, finns ni där ute, ni som lyckats till slut?

...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-12 11:07
    Feb -11, Jag lägger till ett MA som upptäcktes v 11, fostret dött v 6 =(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-21 15:59
    Välkomna alla nya till denna tråd, den är "gammal" och lång tråd, men ack så viktig för alla oss... Hoppa gärna in här omm du känner för att prata av dig och finna hopp.

Jag är lycklig över att skriva att jag nu är gravid i v 18 och ska på RUL om en vecka. Denna graviditet har varit psykist väldigt jobbig, men än så hänger bebben i..

Nästa uppdatering hoppas jag skriva att jag fått en bebis, i slutet av juni -12

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-21 20:24
    Äntligen har jag fått mitt efterlängtade barn. Det finns hopp!

Det var inte kört, fastän jag trodde det många gånger. Jag tänkte många gånger "ja, det kanske fungerar för andra efter så många missfall, men det kommer inte fungera för mig."
    Men jag tänkte ännu oftare "jo, det ska gå!"

Min dotter kom till världen 25/6 och allt har gått jättebra, hon är snart 4 veckor gammal och jag är otroligt lycklig.

Jag hoppas att denna tråd lever vidare för hade det inte varit för denna tråd så hade jag aldrig orkat kämmpa. Vi är många som har delat sorg, förtvivlan, hopp och jäklar anamma - fortsätt gör det!

Jag kikar in här då och då, men in hjärta och tanke är jag med oftare
  • Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?
  • BettanB

sushikatten: ja, helt underbart är det. Nu är jag tom i v.19 (18+1)! Hade jag väl aldrig trott; höll på ett ge upp helt efter femte missfallet...
    Ja, tjata för att få prednisolon, tror verkligen att det gjorde susen för mig. Har lite över här hemma om det skulle vara så... (jag köpte i Spanien när jag var på semester).

Sorg i BettanMansion.
  • Barbaboo

Bettan B..
    Undrar om jag ska ta med din medicinlista till läkarbesöket.. :) Det verkar vara en lyckad cocktail ;)

• BettanB
    Barbaboo skrev 2010-09-11 15:37:53 följande:
    Bettan B..
    Undrar om jag ska ta med din medicinlista till läkarbesöket.. :) Det verkar vara en lyckad cocktail ;)
    Tycker jag gott att du kan göra, men hoppas inte för mycket bara. Svenska läkare är inskränkta och dåligt pålästa i ämnet; det är vad jag har lärt mig efter 4 års kamp. Fast en del av det kan man fixa själv ASA (egentligen trombyl på recept, men funkar precis lika bra med albyl minor -1/3 tablett/dag), prednisolon kan man köpa receptfritt utomlands i bla Spanien (tror även England, Portugal, Italien etc), folacin är väl inte jättenödvändigt (finns rätt starka folsyratabletter på apoteket), levaxin är ett måste om man har TSH över 2,0 (!!!!!!!), progesteron brukar läkarna sällan bråka om och innohep/fragmin är värt att SLÅSS för.
    Säger som isisis: googla på dr Lef Matthiesen (min läkare btw) och läs om hans arbete med innohep mot upprepade missfall.
    Sorg i BettanMansion.
  • Barbaboo

Ja men då har jag ju nästan allt klart för mig då:

fragmin & progesteronvag har jag själv fått på recept så det får jag säkert fortsätta med.
    Prednisolon kan jag få från min vän som har kvar :)

Ska ändå googla på Leif och kolla med innohep :)

Tjingeling

• sushikatten

Bettan B: När börjar man med predinosol? Jag köper det gärna av dig. Jag kommer att kolla med kliniken först om det kan tänka sig skriva ut det. Annars får jag fixa själv med predinosolen. Problemet nu på sista tiden är att det inte ha fäst och jag har inte blivit gravid. Vi gör IVF och är inne på att börja med fjärde omgången. Första FET fastnade det och sen missfall. Fragmin har jag fått innan.

Hur ser det ut nu igen.
    Fragmin från Insättning eller ÄL?
    progesteron har jag tagit strax innan insättning.
    folsyra har jag tagit hela tiden.

Jag kommer att satsa nu sista gången och får sen om det tar sig eau naturel i så fall.

Det är så skönt att ha dig här med all din kunskap för det känns inte tillräckligt bra att diskutera min situation med mina närmaste för de förstår inte riktigt hur man känner. Det är inte konstigt!

ps. Kommer att ta mig över till Spanien bara för att få sprutorna i så fall. Skönt med lite semester också! tack för tipset!

• BettanB

sushikatten: Inboxa mig om det är så.
    Pred. tog jag från äl, samma med innohep. ASA från strax före äl. Folacin och levaxin hela cykeln, prog från plus (fast bättre från äl, spec. om man gör IVF så klart). Pred är förresten vanliga tabletter.

Sorg i BettanMansion.
  • timoa

åh - vad kul (eller egentligen tråkigt) att det fanns en sådan är tråd...!
    hade tänkt att starta en egen, men såg denna.
    är snart 41 oc fick min son medhjälp av ivf i jan09.  det var vårt 2a försök, så kändes som det gick relativt smidigt iallafall.
    gjorde ny IVF i feb-10, plussade till vår stora glädje, men visade ofostrig graviditet i v8
    ny ivf, nu med ännu starkare dos samt ny medicin (menopur, skitjobbig att ta)
    och plussade IGEN
    samma sak händer, MA i v7-sorgen är TOTAL.
    de på DS skickade en remiss till KS för MF-utredning, men fick svar igår att de inte kommer göra ngn, ingen idé då de redan vet att det är åldern som spökar: ca 40% av de som blir gravida efter 40 får MF.
    känns så hårt att först ha låga canser att ens bli gravid och sen om man blir det-är risken så stor för MF (och vidare sen-kromosomförändringar mm)
    är så oerört lycklig för sonen och vill inte heller att en stor del avhans småbarnsår ska "gå till" att vara ledsen och sörja det barn som inte verkar komma...
    nu ska vi sätta igång med nästa ivf, börjar spraya om 2v....
    hoppas vi alla så småningom blir gravida igen& går hela vägen !

• Olive1

Jag ska definitivt ta med mig BettanBs lista till läkaren nästa gång - superbra ju! Den här gången kommer jag INTE bara sitta och nicka snällt och hålla med läkaren - kommer ställa vissa krav!  

Brukar läkarna inte vilja skriva ut Prednisol och varför inte i så fall...?

• Annica P

Välkommen timoa! Synd att tråden finns, men nu är livet som det är och det stärker mig att ha kontakt med andra i samma situation. Beklagar dina missfall och att ni måste kämpa med IVF dessutom. Precis som du har jag det svårt med balansen mellan att helhjärtat ägna sig åt den son som finns (snart 6 år) och hur mycket energi, känslor och sorg som ska läggas på ett ev syskon som kanske aldrig kommer. Gråter Dessutom blir man äldre med de nackdelar som du nämner.

Vet inte om det finns andra som har erfarenhet av mf-utredningar då man är 40+, om det kan finnas andra ställen att vända sig till. Det måste ju inte vara åldersfaktorn.

Kram och lycka till!

• Barbaboo

Välkommen timoa, synd att du behöver hänga här men du är varmt välkommen precis som alla vi andra som kämpar.

Jag har en fundering kring predsonilonet.. Jag kommer ju inte kunna äta det från cykelns första dag eftersom jag har missfallsblödning som pågår och vi kommer prova när ägglossningen kommer igång..

Men kan man börja äta predsonilon vid ÄL..?
    Tänkte också på progesteronet, kan man börja ta dem vid ÄL också..?

Ska ju ta detta med min läkare men tänkte höra om ngn vet..

Tjingeling

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?