• Barbaboo

4 missfall.. Finns det hopp?

Hopplöst känns det just nu. Står mitt i mitt 4:e missfall (varav 3 på mindre än ett år)..
    (Ofostrig, MA, MF & MF)

Vi har stor önskan att få fler barn och jag är 39 år nu.. Vår dotter är 9 <3

Månaderna går för varje missfall...

Finns det hopp? (har haft fragminsprutor & proggisar nu sista gången, utan resultat)..

Jag behöver PEPPNING, finns ni där ute, ni som lyckats till slut?

...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-12 11:07
    Feb -11, Jag lägger till ett MA som upptäcktes v 11, fostret dött v 6 =(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-21 15:59
    Välkomna alla nya till denna tråd, den är "gammal" och lång tråd, men ack så viktig för alla oss... Hoppa gärna in här omm du känner för att prata av dig och finna hopp.

Jag är lycklig över att skriva att jag nu är gravid i v 18 och ska på RUL om en vecka. Denna graviditet har varit psykist väldigt jobbig, men än så hänger bebben i..

Nästa uppdatering hoppas jag skriva att jag fått en bebis, i slutet av juni -12

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-21 20:24
    Äntligen har jag fått mitt efterlängtade barn. Det finns hopp!

Det var inte kört, fastän jag trodde det många gånger. Jag tänkte många gånger "ja, det kanske fungerar för andra efter så många missfall, men det kommer inte fungera för mig."
    Men jag tänkte ännu oftare "jo, det ska gå!"

Min dotter kom till världen 25/6 och allt har gått jättebra, hon är snart 4 veckor gammal och jag är otroligt lycklig.

Jag hoppas att denna tråd lever vidare för hade det inte varit för denna tråd så hade jag aldrig orkat kämmpa. Vi är många som har delat sorg, förtvivlan, hopp och jäklar anamma - fortsätt gör det!

Jag kikar in här då och då, men in hjärta och tanke är jag med oftare
  • Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?
  • kaakis

Brudar..
    På torsdag skall jag till en ny läkare och tänkte att jag skulle vara envis och kräva saker (mediciner)....
    är det vettigt att göra det utan en missfallsutredning?
    Och isåfall vad är det jag skall "kräva"

Kan tilläga att jag har gjort en fertilitetsundersökning och allt var ok...

• Barbaboo

Kaakis - Absolut ska du ta med BettanB´s lista ..

När jag själv ska till läkaren är min "önskelista":
    Prednisolon, progesteron (har redan), fragmin (har redan)...

Prednisolon har jag ej testat men tror på att det kan hjälpa mig, jag får alltid herpes-utslag vid graviditet och jag tänker att det har med immunförsvar att göra.. Å då kan kortisonet hjälpa, tror jag!

Progesteronet tror jag stenhårt att det fungerar "bara" graviditeten sätter sig ordentligt.. För mig fungerade proggisarna bra, livmodern och brösten växte.. (Nackdelen upptäckte jag var att när jag fått missfall så fortsatte kroppen att motverka missfallet och livmoder och bröst växte.. (så MF upplevdes som en MA). Tror på att komma till VUL i v6 för att se att allt ser bra ut.

Fragminsprutor (blodförtunnande) känns bara bra eftersom blodet lär ha större genomströmning..

Ja det är så jag tänker just nu :)

Kramisar till er alla <3

• BettanB
    kaakis skrev 2010-09-14 08:13:47 följande:
    Brudar..
    På torsdag skall jag till en ny läkare och tänkte att jag skulle vara envis och kräva saker (mediciner)....
    är det vettigt att göra det utan en missfallsutredning?
    Och isåfall vad är det jag skall "kräva"

Kan tilläga att jag har gjort en fertilitetsundersökning och allt var ok...
    Försöka duger... Jag har gjort en utredning som inte visade något alls (förutom skk), men får ändå prog, innohep och folacin så...

marieh: Kör på det, men var beredd på mothugg vad gäller prednisolon. Svenska läkare är ruskigt dåligt pålästa. Läs gärna boken jag tipsade om innan du träffar läkaren så har du mer på fötterna (Allan Beers bok):
    http://www.bokus.com/b/9780978507800.html

Vi kallar den bibeln i vår andra tråd....
    Sorg i BettanMansion.
  • Barbaboo

Tack BettanB.. men fasiken att den är på engelska... Jag har taskig koncentrationsförmåga och mäktar inte med att läsa engelska böcker tyvärr... Finns det ngt liknande på svenska?

• timoa

godmorgon
    tack för fint välkomnande! ja, det känns på ett konstigt sätt "skönt" att andra gått/går igenom samma fruktansvärda sak...
    kakiis-trist med ditt MF. och kan helt relatera till paniken kring åldern....
    jag har ju bekräftat "dåliga" ägg, trots det har jag lyckats bli gravid 3 IVFer av 4.

tror inte heller att stress kan påverka. jag har haft otaliga sådana samtal med min ivf-läkare som bestämt ävdar man inte kan påverka sådant.
    samma läkare påstår även at det inte finns ngn medicin som kan hjälpa (iallafall mig i mitt fall) till att förindra MF igen. jag frågade om trombyl som jag läst så mkt om, men han sade att de inte ger sånt då det inte ger ngn verkan (enl deras studier iallafall)
    Han hänvisade till deras hemsida där allt står om detta, jag har faktiskt inte orkat ens gå in.
    blev lite "nerslagen" av veckans tråkiga besked från utrednings-kliniken, att jag är för gammal ens för utredning.
    samtidigt har jag bestämt mig för att inte söka för mkt orsaker utan bara hoppas att vi lyckas igen nu i nov....

en liten jobbig sak i allt detta.....min syster "råkade" bli gravid (hon är 43) samtidigt som jag i feb, vi berättade om våra resp grav. samtidigt för varann.
    hon ville dock inte behålla barnet då de redan har 4 tillsammans (detta skulle vara deras 1a gemenssamma) & sade hon skulle göra abort.
    sen får jag MF, hon väljer att bhålla sitt barn, nu är hon i exakt samma vecka som jag skulle varit, vilket känns skitjobbigt. vi kan tack o lov prata med varann väldigt öppet, hon fattar att detta är jobbigt för mig. samtidigt är jag ju jätteglad för hennes skull, så det är en mkt svår balans....
    dessutom kommer barnet samtidigt som jag genomgår nästa ivf, vilket oxå känns tungt.

godmorgon
    tack för fint välkomnande! ja, det känns på ett konstigt sätt "skönt" att andra gått/går igenom samma fruktansvärda sak...
    jag har ju bekräftat "dåliga" ägg, trots det har jag lyckats bli gravid 3 IVFer av 4.

tror inte heller att stress kan påverka. jag har haft otaliga sådana samtal med min ivf-läkare som bestämt ävdar man inte kan påverka sådant.
    samma läkare påstår även at det inte finns ngn medicin som kan hjälpa (iallafall mig i mitt fall) till att förindra MF igen. jag frågade om trombyl som jag läst så mkt om, men han sade att de inte ger sånt då det inte ger ngn verkan (enl deras studier iallafall)
    Han hänvisade till derasa emsida där allt står om detta, jag har faktiskt inte orkat ens gå in.
    blev lite "nerslagen" av veckans tråkiga besked från utrednings-kliniken, att jag är för gammal ens för utredning.
    samtidigt har jag bestämt mig för att inte söka för mkt orsaker utan bara hoppas att vi lyckas igen nu i nov....
  • Barbaboo

Timoa din stackare.. jobbigt att hela tiden bli påmind om ´detta.. och det spelar ju ingen roll att man rent förnuftigt säger en sak, känslomässigt kan det vara något helt annat..
    jag tycker också att det är jobbigt att se dem som är gravida samtidigt som jag, få sina barn.. Man hinner ju tänka så mycket de få veckor man hinner vara gravid också.. fantisera om föräldrarledighet och hur man ska möblera barnkammaren osv osv..

Som nu i september.. jag "skulle har varit" höggravid och få barn nu runt den 20:e.. Men näe.. och inte blir det ett i slutet av april 2011 heller.. tänkte att jag skulle få ett sommarbarn 2011 istället, någon som hänger på ;)

Kram.

Ps. Gudarna har ändå gett mig ett barn och hon fyller 9 på fredag.. Jag är innerligt tacksam för henne. Ibland kan jag få för mig att jag "glömmer bort" min tacksamhet över henne då jag envist tänker på den kommande graviditeten... Men så är det inte, det ena utesluter inte det andra..

• sushikatten

Bettan B: Tack för ditt svar! Jag har köpt boken och tycker att den är svår att läsa och många nya begrepp men det går sakta säkert fram.  Jag har inboxat dig!

Timoa: Det är sorgiligt när nära ochkära blir gravida samtidigt och de fortsätter grav som vanligt. Det har hänt nu samma sak för mig några gånger och alltid lite svårt att hantera. Skönt att du kan prata ut. Ja ge inte upp och även om det känns väldigt jobbigt emellanåt. Vi går också in i vårt fjärde ivf och hoppas givetvis mer och mer att det ska ta sig. Och givetvis att det går hela vägen. Håller tummarna för ER i nov.

Kaakis: Stå på dig och försök vara bestämd och väl påläst för jag upplever ofta att läkarna snabbt bestämmer sig för att inte hålla med och säger att det inte finns tillräckligt med forskning som stödjer den typen av medicinering. När jag var på Sahlgrenska blev jag avvisad direkt. Jag kommer att försöka också! HJåller tummarna!

• kaakis
    timoa skrev 2010-09-14 09:27:33 följande:
    godmorgon

Han hänvisade till deras hemsida där allt står om detta, jag har faktiskt inte orkat ens gå in.

en liten jobbig sak i allt detta.....min syster "råkade" bli gravid (hon är 43) samtidigt som jag i feb, vi berättade om våra resp grav. samtidigt för varann.
    hon ville dock inte behålla barnet då de redan har 4 tillsammans (detta skulle vara deras 1a gemenssamma) & sade hon skulle göra abort.
    sen får jag MF, hon väljer att bhålla sitt barn, nu är hon i exakt samma vecka som jag skulle varit, vilket känns skitjobbigt. vi kan tack o lov prata med varann väldigt öppet, hon fattar att detta är jobbigt för mig. samtidigt är jag ju jätteglad för hennes skull, så det är en mkt svår balans....
    dessutom kommer barnet samtidigt som jag genomgår nästa ivf, vilket oxå känns tungt.
    godmorgon

Han hänvisade till derasa emsida där allt står om detta, jag har faktiskt inte orkat ens gå in.
    Hej Timoa,
    Visst är världen orrättvist!!! Jag förstår att det måste vara kämpigt , säskilt när någon "råkade" bli med barn och pratar samtidigt om att göra abort...det hela gör det inte lättare över att det är någon som står en nära.

Häromdagen läste jag om någon som hade fött under en flygning och dumpat bäbisen i en papperskorg...
    Usch!!
    Och här är vi som kämpar med näbbar och klor för att få hålla i en bäbis........
    Kramis och tack och lov att ni finns..
  • BettanB
    Barbaboo skrev 2010-09-14 08:52:57 följande:
    Tack BettanB.. men fasiken att den är på engelska... Jag har taskig koncentrationsförmåga och mäktar inte med att läsa engelska böcker tyvärr... Finns det ngt liknande på svenska?
    Nope. Vill man verkligen sätta sig in i den här djungeln så måste man nog tyvärr läsa engelska. All vettig forskning är publicerad på engelska etc. kan du inte be din man/sambo läsa och sammanfatta åt dig annars? Boken är dock otroligt lättläst jmf med mycket annat jag plöjt sen jag gav mig in i det här sabla träsket.

timoa: Usch vad tungt med din syster som blev gravid samtidigt. Det hade jag tyckt vara jättetufft.
    ang behandling för dig så kanske du vill fundera på att gå med i SIS (Skandinavisk immunologisk support); en yahoogrupp där vi stöttar varandra i behandlingar etc. Gäller er andra också så klart. skriv i min gb om ni är intresserade så förmedlar jag kontakten.

sushikatten: Svarar på inbox så snart jag kan och har koll.
    Sorg i BettanMansion.
  • timoa

åååå, jag gillar verkligen den här tråden (och ni i den )
    känns så skönt med människor som FÖRSTÅR. ibland tror jag de som inte varit med om IVF/svårt bli med barn/svårt behålla barn med MF/MA inte kan föreställa sig hur tungt allt kan kännas.
    på samma sätt som jag kanske inte alltid kan föreställa mig andras sorger & svårigheter i livet.

fick senast i förra veckan höra av en bekant som replikerade på mitt "nej, det blev MF för 2a gången"-
    åååå, du måste ju ta det lugnt!  alltså, kom igen....inte vad man vill höra. så korkat.

annika p & marie- ja, vi känner alla denna känsla att man är så oerhört lycklig för det barn man har, och vill inte känna känslan att man är otacksam eller inte kan "nöja" sig med det man har.
    och framförallt-rädslan för att sorgen över dessa MF ska ta tid&energi från det barnet, man vill ju bara NJÙTA och vara tok-lycklig med det man har framför sig.... tycker ändå tiden har läkt en del sår, men är såklart rädd för alla känslor som nukommer när jag kör ivf.

sushikatten-har inte din historia i minnet-hade du fått ett MF efter IVF? när kör ni igen, om jag får fråga...?

kakiis- såg tom det där på nyheterna, såg den lilla babyn....helt otroligt! tänk vad olika situationer man är i.....

bettanb- tack!! jag återkommer isåntfall. just nu har jag just börjat jobba så hinner inte med internet&FL lika mkt som förr.....prioriterar just nu denna tråd

godnatt alla

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?