• Annica P

4 missfall.. Finns det hopp?

Grattis Ninnin! Det känns jättekul med någon mer som är nära i tid. Hoppas vi får följas åt hela vägen.

Idag har jag varit ute med sonen i det härliga vädret. Sen har jag inhandlat och åkt längdskidor för första gången på evigheter! Härligt! Tänker inte större på graviditeten mer än att ta medicinerna. För att krångla till det ska jag på jobbresa några dagar med div kollegor imorgon, det lilla "problemet" med alkohol plus att få med sprutor (kanske de fryser sönder) och medicin på flyget. Det behöver ju inte bli officiellt direkt (det blev det förra gången pga sjukskrivning). Vi får se hur misstänksamma de är, och det är inget problem egentligen om man jämför med hela situationen.  

• Annica P

Tack flawless! Hoppas att du hänger på plusvågen nu Glad

Håller tummarna stenhårt timoa! Det borde väl för sjutton vara din/vår tur nu!?

Kram alla! Hoppas att det går bra med dig, marieh.

• Annica P

Grattis timoa! Helt underbart!

marieh: jättebra beslut! Ska bli så spännande att följa din resa.

ego: fick i alla fall tag på en läkare idag och sambon hämtade ut 25 fragminsprutor, dubbelt så starka som förra gången. Däremot tyckte hon jag skulle ta progesteronvagiatorierna då kräm inte är lika starkt. Kanske dumt att inte göra det.

• Annica P

timoa: Jag har inte pratat med min ordinarie läkare/sjukhus, nästa telefontid 7/3... Så inget vul är bestämt och det känns heller inte som ett problem eftersom jag inte tror på framgång förrän det bevisats. Huvudsaken är att jag har medicinerna, sen är det klart att det är bättre att veta och avsluta medicinering om det är så. Har lagt in mig i grav kalendern här och den säger v 6 (5+0). Har tagit en vaggis och funderar på att ta en om dagen (innan jag lägger mig) och kräm till det. För visst är det ett himla klet. 

• Annica P

timoa: Jag har progesteron mic 400 mg. Har du recept på 3 st/dygn? Jag har förut bara tagit 1/dag, men det visade sig vara fel på receptet (är så innerligt trött på sjukvårdskvaliteten). Nu är det 2 st/dygn, men jag blir lite rädd för att ta båda plus krämen. Vet inte om man kan överdosera, glömde tyvärr att fråga det. Jo, jag har också tagit "där bak", men såg någon på fl som menade att det inte var lika bra och ibland kommer de ju också ut snabbare än man tänkt sig. Inget är perfekt, men skulle jag ta två skulle jag göra precis som du.

• Annica P

Åh marieh, vad härligt att du fick ett så bra intryck! Hoppas att du kommer att må väldigt gott och få en kines på köpet Glad. Fortsätt berätta! Jag blev förvånad över detta med kalla drycker och glass. Det hade jag inte hört förut, det känns så naturligt med t ex kallt vatten, särskilt för mig som inte tycker om kaffe och sällan dricker te. Kanske något att tänka på. Vetekudde på magen borde också vara bra.

Jag har också fått akupunktur och värmelampa på magen. Tror tom att hon eldade på nålarna vid ett tillfälle, det hade just med livmoderns temperatur att göra. Har dock inte brytt mig om akupunkturen den här gången.

Välkommen Mamma77! 10 missfall! Hur har du klarat att hantera det? Just nu (med min sjätte graviditet, varav en lyckad) håller jag det långt ifrån mig. Det är bara en dragen lott som troligen är nit, så det känns hanterbart just nu.

Angående min progesteron har jag slutat med krämen nu, men är inte helt övertygad...

• Annica P

marieh, du kommer att må som en prinsessa av allt nyttigt!

På måndag blir det dags att ringa gyn för vul. Eftersom läkaren verkar varit borta i flera veckor (har inte funnits telefontider ens) blir det nog lagom enkelt att komma fram och dessutom få en snabb tid. Jag tror dock att hon kommer att prioritera mig bara jag kommer fram. Har precis börjat med progesteronkrämen igen eftersom jag hittade mitt mail där jag faktiskt frågade om just receptbelagda mediciner plus krämen, och det skulle gå bra.

Vad är ditt nästa steg timoa?

• Annica P

Kom faktiskt fram rätt snabbt till sjukhuset idag. De har ändrat rutinerna så man ringer numer till länssjukhuset. Hon kunde bara se en kalender på lokala sjukhuset och erbjöd en tid om drygt två veckor. Jag förklarade att jag går på så många mediciner, att jag behöver snara besked och att de brukar kunna trycka in extra tider.

Efter att hon ringt ett samtal fick jag tid på onsdag (kunde fått redan i morgon). Då kommer jag att vara i 6+4, så jag hoppas att det inte är för tidigt om det nu skulle finnas något att se. Brösten är ömma och jag känner av livmodern ibland. Dock inget illamående som var mitt signum för den lyckade graviditeten, men det är fortfarande tidigt. Oavsett vad vul visar antar jag att det blir ett par hcg-mätningar också för se status.

Ninnin: skönt att du trivs med Lennart, men jag förstår att tiden sniglar sig fram! Du är ändå en vecka före mig. Känner du inga symptom alls, eller menar du att det kommer och går? Det ger väl egentligen inga indikationer på hur läget är och kan vara olika från gång till gång. Även den som mår jätteilla kan få missfall, likväl som att det kan vara helt normalt även om man inte känner något.

Väldigt spännande att vi har dessa tre plus i tråden (har jag glömt någon?). Kramar och hårt hållna tummar!

• Annica P

Oj Satchel v 27! Härligt!

Tack timoa! Vul idag och fortsatt ovisshet. Det skulle vara runt 6+4, men inget hjärta i sikte. Dock fanns det i alla fall något i hinnsäcken. Negativa sidan säger då att det är precis som det brukar, utvecklingen kommer aldrig längre. Optimistiska sidan får hålla sig i att det kan vara någon dag för tidigt. Jag fick i alla fall ta hcg och ett andra prov på tisdag till veckan lär visa om det går åt rätt håll. Alltid denna väntan...  Dessutom har jag chans på en Stockhomstur med jobbet nästa fredag och det vore trevligt att veta så man inte råkar ut för själva missfallet där, även om det väl brukar komma något senare.

Ninnin: ingen aning om ett cellprov skulle kunna skada, men med din erfarenhet verkar det onödigt att chansa eftersom du befinner dig i den situation du gör och har den historiken. Hoppas att du får ett bra bemötande.

• Annica P

Tack för tankarna timoa! Det värmer verkligen. Solig Planen nu är bara nytt hcg eftersom det bör visa om graviditeten fortskrider. Det är lättare att bara ta en prov på morgonen än försöka få en tid för vul. Hade inte jag förelagit hcg hade det blivit vul till veckan. Min livmoder är inte den enklaste att "vul:a" så det blir lite osäkra kommentarer ibland. Hormonnivåerna med nästan en veckas intervall tycker jag borde ge besked, men luttrad som man är, det är inte första gången som vi kastas mellan hopp och förtvivlan med osäkra besked. Men som jag skrivit tidigare, jag tror aldrig den känslomässiga berg- och dalbanan blir så kraftig igen, det är bara en dragen lott.

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?