• lavender

    Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

    Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

    Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

  • Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • maoliiin
    Charlie40 skrev 2015-06-23 16:01:36 följande:
    Hej :)
    Åh grattis!!! Klart det går bra nu, vet inte om du kommer ihåg men jag gjorde två avbrytanden på kort tid oxå. Nu är det tredje gången gillt för mig :) väntar en flicka även denna gång. Vi är nu strax i v20 och gjorde ett NIPT i v10 med svar efter 10 dagar att allt är BRA :).
    Så jag tror på tredje gången gillt :)

    Kram
    Hej, jag kommer ihåg dig! Men grattis, vad roligt för er :D Jag hoppas verkligen det blir bra nu, finns ju inga tester, förutom ultraljud, som i förväg kan visa om vår bebis är drabbad igen eller, så det är bara att hålla tummarna :) Ska bli kul att följa dig nu på din "positiva" resa :)
  • tuuli

    Det blev aldrig något fostervattensprov för oss, fostret levde inte idag när de skulle sticka (v 16+0). Det hade dött i vecka 13. Vi kommer inte att få veta varför, men antagligen hade det någon trisomi. 

  • Mohawk
    tuuli skrev 2015-07-06 14:18:33 följande:

    Det blev aldrig något fostervattensprov för oss, fostret levde inte idag när de skulle sticka (v 16+0). Det hade dött i vecka 13. Vi kommer inte att få veta varför, men antagligen hade det någon trisomi. 


    Usch vad sorgligt, beklagar :(

    Jag hann inte med moderkaksprovet jag skulle göra idag. Allt åkte ut förra veckan... Missfall i v 13, hann tänka att jag var i "säkra perioden"...

    Fjärde missfallet nu, börjar kännas lite hopplöst.
  • Stormigt

    Gjorde mkp förra torsdagen (valde bort kub) på tisdagen ringde läkaren som tog provet på mig och sa de dödliga kromosonavikelserna visade fullt normalt men de hade svårt se exakt på ds så vi får vänta på den långa analysen.(3v) Om det berodde på tekniskt eller inte visste hon inte , men hon sa ändå beklagar... Hon bryter på tyska så hade förstå o uppfatta allt hon sa. Nån som gjort fvp eller mkp där de fått vänta på långa analysen men ändå visat att bebis är frisk? Jag som så gärna vill berätta för syskonen då det syns nu på mig så gömmer jag mig i stora kläder :( förra graviditeten fick vi dåligt på kub men fvp visade en frisk bebis som nu är 7 mån. Snälla ge mig lite hopp :(

  • Difidi

    Hej stormigt, hur har det gått för dig?

    Gjorde kub i onsdags och fick högsannolikhet på 1:53. Blev väldigt chockad och hade en väldigt stressad ULBM som gjorde det på nästan en kvart.. jag hoppas att det gått fint för er. Vi väntar på Nipt nu.. det är verkligen svåra saker detta.. hemskt ledsen att ni måste vänta så länge. Styrke kram. ??

  • Stormigt
    Difidi skrev 2020-10-30 11:44:30 följande:

    Hej stormigt, hur har det gått för dig?

    Gjorde kub i onsdags och fick högsannolikhet på 1:53. Blev väldigt chockad och hade en väldigt stressad ULBM som gjorde det på nästan en kvart.. jag hoppas att det gått fint för er. Vi väntar på Nipt nu.. det är verkligen svåra saker detta.. hemskt ledsen att ni måste vänta så länge. Styrke kram. ??


    Idag ringde de och sa vi måste komplettera med ett fvp då det fortfarande inte kan utesluta ds, finns sannolikhet att de kan fått med sånt som inte ska med. Så nu skitledsen behöva vänta 3 v igen på full analys... om det visar avvikelse mm och vi väljer avbryta kommer vi behöva ansöka om tillstånd. Tanken att avbryta och föda fram känns så fruktansvärt jobbigt i tanken bara :( Idag ingen bra dag :( de pratade nåt om mosaicism i enbart moderkaka att det i vissa fall kan kommit med från moderkakan dvs ej från barnet. Men när jag googlar finns det så lite att läsa om det. Är det ens nån som fött en frisk bebis med detta? :(
  • Kattflickan

    Jobbigt Stormigt! Väntan är jättejobbig. Har du sökt på confined placental mosaicism? Som det kallas på engelska? Jag googlade en del på det för ett antal år sen.

    Jag håller tummarna för att ditt barn är friskt! Lycka till!

  • Stormigt
    Kattflickan skrev 2020-11-04 23:14:43 följande:

    Jobbigt Stormigt! Väntan är jättejobbig. Har du sökt på confined placental mosaicism? Som det kallas på engelska? Jag googlade en del på det för ett antal år sen.

    Jag håller tummarna för att ditt barn är friskt! Lycka till!


    Ja verkligen jobbigt väntan :( tack<3

    Googlade lite snabbt igår men känns sååå ovanligt?
  • Stormigt

    Fvp gjort. Läkaren som gjorde det var riktigt bra (haft honom innan)

    Han mätte näsben som var normal stlk. Ingen svullnad/förtjockning vid nacken. Allt såg normalt ut vad han kunde se. (Sen kanske inte det säger nåt egentligen, kan ju vara 21an ändå) men han sa om de hittar nåt nu på snabbanalysen så har bebisen 21an. Hittar de inget så sitter det i moderkaka enbart som jag förstod. Han trodde vi får reda på svar på fredag förhoppningsvis

  • Stormigt
    Difidi skrev 2020-10-30 11:44:30 följande:

    Hej stormigt, hur har det gått för dig?

    Gjorde kub i onsdags och fick högsannolikhet på 1:53. Blev väldigt chockad och hade en väldigt stressad ULBM som gjorde det på nästan en kvart.. jag hoppas att det gått fint för er. Vi väntar på Nipt nu.. det är verkligen svåra saker detta.. hemskt ledsen att ni måste vänta så länge. Styrke kram. ??


    Hur har det gått för er med nipt?
  • Stormigt
    Difidi skrev 2020-10-30 11:44:30 följande:

    Hej stormigt, hur har det gått för dig?

    Gjorde kub i onsdags och fick högsannolikhet på 1:53. Blev väldigt chockad och hade en väldigt stressad ULBM som gjorde det på nästan en kvart.. jag hoppas att det gått fint för er. Vi väntar på Nipt nu.. det är verkligen svåra saker detta.. hemskt ledsen att ni måste vänta så länge. Styrke kram. ??


    Hur har det gått för er med nipt?
  • Stormigt

    Läkaren ringde personligen idag till mig. Gratulerade bebis har inga kromosonavikelser!

    21an sitter i moderkakan, de sa att vid moderkaksprov förekommer det att det blir såhär men att bebis inte har det. Även om det är så liten chans så hade vi "tur" dock hade jag och min man nu bestämt oss för att även behålla barnet även om haft 21an.

    Lycka till ni andra och tack för all pepp <3

  • Tapatio

    Hej, jag läste genom hela tråden och vill också berätta min historia.

    Jag gjorde KUB 21/3 när jag var i v 12+5, allt såg bra ut förutom nackspalten som var 3,8mm som jag tror drog ner resultat rejält. Vi fick 1:47 sannolikhet för KUB. Det kändes som min värld rasade då, vi har kämpat ett tag för att få denna graviditet med två missfall bakom mig, ska denna gå snett också??  Gråter

    Grejen är vi gick på en privat 'sneak-peek' ul när jag var i v11+0 för att kolla om det blir nåt denna gång och allt såg så bra ut, nackspalten då var 2,1mm, och CRL var 47mm. Fostrets CRL var ungefär 70 mm vid KUB, så det betydde 149% ökning i storlek, och om man skulle tillämpa den till nackspalten skulle nackspalten bli 2,1x1,49= 3.13 mm, vilken jag vet är inte SÅ farligt. Och jag jämförde ultraljudsbilderna mellan två datum och det såg ut som barnet växte proportionellt.  Det var också en av värden som ul-barnmorskan mätte, men min sambo sa att han sa att hon mätte 'snett'. Jag såg att hon tog några mått och de andra var typ 3,2 (som stämde med vad jag tror), 3,4 och denna 3,8...och såklart måste hon välja den allra största nackspaltmåtten. Det känns som hon vill att vårt barn ska misslyckas..

    Men hur som helst, vi fick tid för mkp två dagar senare på 23/3. Läkaren som tog provet sa att hon ska ringa när hon får resultatet och det ska ta ungefär en vecka att utföra den snabba analysen, och om det inte visar nåt ska de göra en utökad analys.

    Men nu har det gått TVÅ veckor utan att jag har hört nånting. I fredags ringde jag kvinnokliniken i Malmö där jag gjorde testet och hon som svarade på telefonen sa att svaret inte har kommit och de ska hör av sig när svaren kommer. MEN det har inte kommit och därför jag RINGDE!!! Igår ringde jag min barnmorska, lamnade ett meddelande men hon har inte återkommit till mig. Idag skrev jag till kliniken via 1177 för att fråga. Vi får se om de svarar. Hur fan ska man klara sig, den här är extremt psykisk påfrestande och varje sekund känns så oerhört långsam.Obestämd  Och varför måste jag hålla på och ringa och jaga dem för svaret?? 

    Om jag skulle bli gravid igen ska jag inte gå göra KUB igen utan att gå direkt till NIPT, denna upplevelsen tycker jag är väldigt jobbigt med den osnälla UL barnmorskan som gav oss den sämsta siffran, jobbiga väntan, försenat svar och tystnad.

  • svansmamman
    Tapatio skrev 2022-04-06 22:59:09 följande:

    Hej, jag läste genom hela tråden och vill också berätta min historia.

    Jag gjorde KUB 21/3 när jag var i v 12+5, allt såg bra ut förutom nackspalten som var 3,8mm som jag tror drog ner resultat rejält. Vi fick 1:47 sannolikhet för KUB. Det kändes som min värld rasade då, vi har kämpat ett tag för att få denna graviditet med två missfall bakom mig, ska denna gå snett också??  Gråter

    Grejen är vi gick på en privat 'sneak-peek' ul när jag var i v11+0 för att kolla om det blir nåt denna gång och allt såg så bra ut, nackspalten då var 2,1mm, och CRL var 47mm. Fostrets CRL var ungefär 70 mm vid KUB, så det betydde 149% ökning i storlek, och om man skulle tillämpa den till nackspalten skulle nackspalten bli 2,1x1,49= 3.13 mm, vilken jag vet är inte SÅ farligt. Och jag jämförde ultraljudsbilderna mellan två datum och det såg ut som barnet växte proportionellt.  Det var också en av värden som ul-barnmorskan mätte, men min sambo sa att han sa att hon mätte 'snett'. Jag såg att hon tog några mått och de andra var typ 3,2 (som stämde med vad jag tror), 3,4 och denna 3,8...och såklart måste hon välja den allra största nackspaltmåtten. Det känns som hon vill att vårt barn ska misslyckas..

    Men hur som helst, vi fick tid för mkp två dagar senare på 23/3. Läkaren som tog provet sa att hon ska ringa när hon får resultatet och det ska ta ungefär en vecka att utföra den snabba analysen, och om det inte visar nåt ska de göra en utökad analys.

    Men nu har det gått TVÅ veckor utan att jag har hört nånting. I fredags ringde jag kvinnokliniken i Malmö där jag gjorde testet och hon som svarade på telefonen sa att svaret inte har kommit och de ska hör av sig när svaren kommer. MEN det har inte kommit och därför jag RINGDE!!! Igår ringde jag min barnmorska, lamnade ett meddelande men hon har inte återkommit till mig. Idag skrev jag till kliniken via 1177 för att fråga. Vi får se om de svarar. Hur fan ska man klara sig, den här är extremt psykisk påfrestande och varje sekund känns så oerhört långsam.Obestämd  Och varför måste jag hålla på och ringa och jaga dem för svaret?? 

    Om jag skulle bli gravid igen ska jag inte gå göra KUB igen utan att gå direkt till NIPT, denna upplevelsen tycker jag är väldigt jobbigt med den osnälla UL barnmorskan som gav oss den sämsta siffran, jobbiga väntan, försenat svar och tystnad.


    Jag förstår inte alls ditt resonemang kring att BM skulle vilja att "ert barn ska misslyckas". Det är väl snarare positivt att BM tog fasta på värsta-scenariot av de mått hen tog, då det faktiskt innebär att ni har möjlighet att få ett säkert besked på huruvida fostret har avvikelser eller ej? Det enklaste och billigaste för vården vore ju givetvis att ta det mått som ansågs vara bäst, men istället tillämpades det sämre av resultaten för att ni ska få genomgå kontroller och därigenom få ett säkert besked - eftersom mätningen uppenbarligen var tvetydig. 

    Vidare är varken mkp eller fvp, såvitt jag vet, något som är tvingande från vårdens sida så om ni nu inte ville genomgå det hade ni all möjlighet att tacka nej och själva förlita er på att nackspalten inte var så illa som det mått BM slutligen tog fasta på. 

    Jag tror att de flesta skulle vara tacksamma över att få genomgå extra kontroller om något värde under graviditeten visade minsta lilla avvikelse, det är i vart fall så jag resonerat och skulle resonera om jag var i dina skor. :) 
  • Tapatio
    svansmamman skrev 2022-04-07 07:51:41 följande:
    Jag förstår inte alls ditt resonemang kring att BM skulle vilja att "ert barn ska misslyckas". Det är väl snarare positivt att BM tog fasta på värsta-scenariot av de mått hen tog, då det faktiskt innebär att ni har möjlighet att få ett säkert besked på huruvida fostret har avvikelser eller ej? Det enklaste och billigaste för vården vore ju givetvis att ta det mått som ansågs vara bäst, men istället tillämpades det sämre av resultaten för att ni ska få genomgå kontroller och därigenom få ett säkert besked - eftersom mätningen uppenbarligen var tvetydig. 

    Vidare är varken mkp eller fvp, såvitt jag vet, något som är tvingande från vårdens sida så om ni nu inte ville genomgå det hade ni all möjlighet att tacka nej och själva förlita er på att nackspalten inte var så illa som det mått BM slutligen tog fasta på. 

    Jag tror att de flesta skulle vara tacksamma över att få genomgå extra kontroller om något värde under graviditeten visade minsta lilla avvikelse, det är i vart fall så jag resonerat och skulle resonera om jag var i dina skor. :) 

    svansmamman skrev 2022-04-07 07:51:41 följande:
    Jag förstår inte alls ditt resonemang kring att BM skulle vilja att "ert barn ska misslyckas". Det är väl snarare positivt att BM tog fasta på värsta-scenariot av de mått hen tog, då det faktiskt innebär att ni har möjlighet att få ett säkert besked på huruvida fostret har avvikelser eller ej? Det enklaste och billigaste för vården vore ju givetvis att ta det mått som ansågs vara bäst, men istället tillämpades det sämre av resultaten för att ni ska få genomgå kontroller och därigenom få ett säkert besked - eftersom mätningen uppenbarligen var tvetydig. 

    Vidare är varken mkp eller fvp, såvitt jag vet, något som är tvingande från vårdens sida så om ni nu inte ville genomgå det hade ni all möjlighet att tacka nej och själva förlita er på att nackspalten inte var så illa som det mått BM slutligen tog fasta på. 

    Jag tror att de flesta skulle vara tacksamma över att få genomgå extra kontroller om något värde under graviditeten visade minsta lilla avvikelse, det är i vart fall så jag resonerat och skulle resonera om jag var i dina skor. :) 
    Jag är väldigt besviken bara. Jag vet att de menar väl, och min sambo sa nåt likadant som du, att de tycker att det är bättre att de skickar oss till ytterligare utredning och det visar inget istället för att säga att allt är bra och sen upptäcker avvikelsevid förlossningen.

    Jag vet att jag har en möjlighet att tacka nej till MVP och FVP men jag har aldrig föreställt mig att jag skulle hamna i denna situation. Jag har redan 
    råkat ut för otur två gånger på raken och trodde inte att det skulle också gå snett denna gång (det var uppenbarligen innan jag upptäckte denna tråd). Jag ville inte heller ta ett invasivt prov men när jag fick sån hög risksiffra på kub kändes det som nåt som var nödvändigt, eftersom vi inte är säkra om vi är förberedda att ta hand om ett barn ed DS och det är bättre att få reda på det så snart som möjligt snarare än senare.

    Jag trodde inte heller att när de sa att provsvaret kommer inom en vecka, att vi skulle vänta mer än två veckor UTAN svar. De skrev tillbaka imorse för att säga att resultatet har inte kommit än, så denna helg kommer bli min TREDJE helg i väntan på den "snabba" analysen. Ingen ska utsättas för sån psykisk påfrestning och det verkar som ingen annan i denna tråd behövde vänta lika länge för deras provsvar. 

    Ja men som sagt, nästa gång tänker jag hoppa över KUB, känns som för mig var den ingen trevlig upplevelse utan bara skrämde, skapade panik och oro. Tänker köra NIPT istället, åtminstone får vi förhoppningsvis slipper höra att en dålig nyhet, skickades vidare till fler tester och sen tystnad i vad känns som evighet.
  • Tapatio

    Nu har det gått precis 4 veckor sedan vi gjorde mkp. Fortfarande inget svar. Jag går i v 17+0 nu, känns helt hopplöst och meningslöst att  mkha gjort mkp överhuvudtaget. Om resultatet bli att det är nåt allvarligt fel med fostret kommer det bli nästan för sent att göra nåt åt det ändå (jag vet att det fortfarande går men det är mkt krångligare efter v18).


    Också helt vilseledande att de sa det skulle ta en vecka.

  • Tapatio

    Fick äntligen svaret idag! Inga avvikelser på trisomier 13,18, 21 eller könskromosomer! Vilken lättnad. Nu får man glädjes lite. Glad



    De ska fortfarande återkomma med utökad svaret men jag tror att det kommer gå bra. Vi kommer få ett riktat hjärtultraljud också men jag tror(eller hoppas) att det inte finns nåt allvarligt fel om det är nåt.

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!