• nericia77

    Planera för syskon, utomvkeds i bagaget.

    Undrar om det är några som planerar för syskon efter att ha blivit gravida efter ett utomkveds

    Det där vart kanske lite krångligt. Ivarje fall så fick jag utomkveds i nov -04. Fick en son september -08. Och nu har vi börjat med att fundera på syskon .

    Vore kul om några vill följas åt, jag är inte för det här med bimlistor m m. sen om några vill så ok, men det är inget som jag tänker skriva upp. För bimlistor är för mig bara en jobbig sak att gå o tänka på varje månad.

    Hoppas det finns några här på fl som vill hänga med. Om inte annat kanske det är några som blivit gravida efter utomkveds o fått syskon, ni kan väl berätta lite hur det har gått för er, tid o så. sen självklart vet jag att vi är ju alla olika så man ska ju inte jämföra sig med någon, men alltid skönt o höra hur det går för andra m m. man kan få lite hopp eller stöttning eller stötta.

    Kram på er!

  • Svar på tråden Planera för syskon, utomvkeds i bagaget.
  • nericia77

    Hej, tråkigt att du oxå utsatts för detta. men härligt att du fått en till slut. ja visst e det olustigt att det skulle ta ett tag innan det brast. för mig tog det oxå ungefär 10 v innan jag vart akut opererad.

    vi får tänka positivt o hoppas på en knodd snart. här har nyss tant röd kommit . så inget denna månad heller

    tog ju tre år för oss sist efter x, så man vet ju inte hur många år eller om det ens kommer gå denna gång.


  • nericia77

    kul att fler vill följas åt.  Alla är så välkomna hit. Hoppas det ska lyckas för oss alla. lite + o sen att det smittar av sig på oss alla.

    jag tycker det där är så svårt, för alla säger då olika. jag som bara har en äggledare, den ena doktorn sa att det behöver inte vara några problem, jag har ju blivit gravid. men å andra sidan har man ju bara en nu. det måste väl vara mindre chans o bli gravid väl. för man har väl ändå ägglossning där det fattas en äggledare?

    jag känner oxå av ägglossning mer nu än förut, o jag har rikligare mens. o den är så oregelbunden, fast den var oregelbunden förut med. men så efter gravven så gick jag upp en hel del, så nu känns det som om man allllldrig kommer bli gravid .


  • nericia77

    alltså jag menar att man kan väl ha ägglossning oturligt på den sida där man ingen äggledare har.? är det nått system på ägglossning, är det varannan gång eller gör den lite som den vill o släpper olika från sida till sida


  • nericia77
    Katten2 skrev 2010-10-24 14:27:51 följande:
    Det brukar vara varannan gång UNGEFÄR, men inte alltid. Ibland är det ägglossning flera gånger i rad på samma. Men jag som känner av mina, känner att jag i princip alltid har varannan gång höger/vänster.

    Jag vågar ju inte försöka där jag har en ärrad äggledare. Så mina chanser är nere på hälften. MEN du däremot kan fösöka alla gånger och vet du, det händer faktiskt att kvinnor som saknar en äggledare blir gravida från just den äggstocken där de saknar äggledaren, för äggledarna är inte fasta, och rör sig fram och tillbaka och kan fånga upp ägg även från den andra äggstocken!

    Håller också tummarna för oss! Det märkliga är att jag hade 31 dagarscykler innan grav, men nu har jag 24-25 dagar vilket känns väldigt kort! Är rädd att det påverkar chanserna ytterligare negativt...

    Well, jag ska få mens på tisdag. Den finns en liten, liten risk för X denna gång men hoppas inte! Jobbigt för jag måste följa upp med gravtest även under/efter mens... Sen tar vi nya friska tag! Och hoppas att det blir "rätt" äggledare nästa ÄL...
    varför måste du följa upp med gravtest?

    ja här har nyss tant röd varit här så hoppas nu att hon håller sig borta framöver.

    varför låter de äggledare som det ha blivit ett x i sitta kvar?

    jag är inte alls insatt i detta, så hoppas det e ok jag frågar.
  • nericia77
    Ofeigur skrev 2010-10-24 19:49:57 följande:

    Hej! jag hade ett x i juli och blev gravid direkt och fick mf och nu är jag gravid igen utan men emellan och tyvärr är det från den högra äggledaren denna gång samma som när jag fick x. så man är lite orolig och funderar på hur  fort man kan känna av x om det är på samma ställe igen. Jag märkte inte det förrän i  v8 i juli då dom trodde det var blindtarmen. Ska ringa och få ett vul i morgon så jag kan bli lugn. Tur att man får komma in och göra det tidigt när man har haft ett x!

    mvh Jenny


    tråkigt att du oxå fått vara med om detta. men hoppas nu att det går vägen. ja skönt att de kollar upp tidigt så man förhoppningsvis slipper gå igenom detta igen. håller tummarna för att det sitter rätt.
  • nericia77
    Sejda79 skrev 2010-10-25 12:11:47 följande:

    Vi har en dotter född -07. Har försökt få syskon till henne i snart ett år. Fick utomkveds i våras. Nu försöker vi igen och hoppas att snart få ett plus.


    håller tummarna för att det ska bli + snart. men ge inte upp. (tog tre år för oss ).
    saltflingan skrev 2010-10-25 12:18:52 följande:
    Känner att jag inte riktigt passar in i tråden, men jag tänkte göra ett kort inlägg iaf. 

    Opererades för ett x i april, använde kondom en menscykel och drog sen igång försöken igen. Jag har bara en äggledare kvar men det tog bara 2 försök innan vi blev gravida igen. Med tvillingar! Den ena förlorade vi dock redan i v 6, men så otroligt häftigt att det bara tog 2 försök och sen dubbelt upp till råga på allt! Det var dessutom min dominanta sida som försvann.

    Håller tummarna för att det ska gå bra för er alla!! 
    ja man kan ju verkligen inte jämföra sig med någon. en del blir gravida fort efter ett x andra inte. häftigt att det blev 2.
  • nericia77
    Ofeigur skrev 2010-10-25 19:08:11 följande:
    Tack! jag tänker ju såklart på att den kan ha fastnat igen i den högra sidan eftersom jag vet att äl var på den sidan denna gång. Tycker att  jag känner lite där det var men det kanske är innbildning. Jag kände inget förrän i v 8 då jag hade xet  så nu i v 5 borde det inte kännas va? har fått tid i dag  för vul. den 10 november och jag tycker det är lite väl sent och tänkter riinga om en ny tid för dom borde ju kunna se am det sitter något överhuvudet i livmodern om en vecka tycker jag . När jag är i v 6 borde det ju synas ngt! åh detta väntade! inte kul!=(
    vad jag har förstått så är det ganska svårt o se före vecka 6-7. här vart jag kollad i vecka 7. känner du att du har ont så ring dom. så får du säkert komma in tidigare. men annars är det nog bättre o vänta ett tag men inte för länge. men tänk positivt. klart det går vägen nu. lycka till!
    Ofeigur skrev 2010-10-25 20:16:42 följande:
    Hej! ni som har haft x när plussade ni och hur starkt var trecket? mitt var väldigt svagt länge.
    för mig tog det 3 år att bli gravid efter utomkvedet. men har en kompis som oxå fick utomkveds o hon plussa efter 6 månader. så det där är så olika. går inte o jämföra sig med någon.  när jag väl plussa så var det starkt. men om du tänker på när jag fick mitt utomkved så var det plusset svagt.
  • nericia77
    Sejda79 skrev 2010-10-28 07:57:45 följande:
    Mitt plus var mycket svagare när jag fick X än när jag testade positivt med min dotter. Med dottern plussade jag två dagar efter BIM och med X:et plussade jag på BIM. Med X:et hade jag fått flera negativa test före BIM. Fick sedan X i vecka 6.

    Är det någon som har fått mer oregelbunden mens, rikligare mens eller mer mensvärk efter utomkveds? Det har jag fått. Tidigare var mensen som en klocka var 28:e dag, nu varierar det mellan 24-31 dagar. Blöder också väldigt mycket. Den här månaden har jag för första gången någonsin haft så mycket mensvärk att jag inte kunnat jobba.
    japp här har tant röd blivit mer oregelbunden, fick förut på dag 28 o nu kan det ta upp till dag 32. o riklig. mensvärken har konstigt nog blivit bättre här, hade det riktigt jobbigt innan jag fick x och barn.
  • nericia77
    snillis skrev 2010-10-28 08:03:42 följande:
    Jag hade ett utomkveds våren -04, födde en son okt - 05 och sedan en dotter sep - 07. Första barnet tog lite tid att tillverka men barn nr två kom till på första försöket.
    Så jag har inte påverkats negativt av mitt utomkveds.

    Det kommer säkert att gå jättebra. Du har ju blivit gravid en gång efter det så du vet ju att det går, inte sant!
    Lycka till! 
    jo man vet ju att man kan bli gravid ivarje fall, men när åren går då blir det mer jobbigare. o man blir ju tyvärr inte yngre. men jag är jätte nöjd över att ha fått ett barn, många som inte kan få barn.
  • nericia77
    MammaHela skrev 2010-10-28 08:28:23 följande:
    Jag planerar inga barn just nu. Men jag fick ett x i somras och på mig så syntes det ett jättestarkt strek på testet. Men så fick jag ont några dagare senare och fick åka in. De såg inget i livmodern, men inte heller nått någon annanstans.

    Fick ta HCH prover efter 2 dagare, sen åkte jag på semester (den var inplanderad och var i sverige).Började blöda på semestern och trodde det var missfall.

    Samma dag som vi skulle åka hem så fick jag skitont, åkte hem och dagen efter hade jag så ont att jag inte kunde stå upp. Blev inlagd och denna gång hittade de ett X i äggledaren på häger sida.

    Men mig opererade de inte, utan de gav mig cellgifter eftersom de upptäckte det så tidigt och äggledaren inte hade gått sönder.

    Efter det fick jag ta hcgprover tills det var nere på 0.

    Men jag har läst mig till att en kvinna som inte har fått X innan har en risk på 1:150 att få ett X, men vi som redan har haft har en risk på 1:10 att få det igen.

    Så blir jag gravid igen kommer jag att kräva ett supertidigt VUL.
    du har rätt till o bli kollad tidigt, eftersom du haft ett x. ivarje fall så sa de till mig. även fast jag fått barn.
  • nericia77
    Ofeigur skrev 2010-10-28 09:56:42 följande:
    Jag fick ett x i juli och ska in på vul på måndag i v 6+4 och det har jag själv fixat med en privat gyn. på kk ville dom vänta till v 7+6 innan dom gjorde det. Hon sa att det inte kommer att synas ngt alls innan dess men det sa inte  hon på den privata gyn.
    Det borde väl gå att se om det är ngt överhuvudtaget eller och livmodern är helt tom tycker man ju.
    dom ser väl att det är nått, men kvinnokliniken vill väl vara helt säkra därav att de väntar lite till kanske. jag vet inte bara en gissning från min sida
  • nericia77
    snillis skrev 2010-10-29 08:13:52 följande:
    Jag var 34 resp 36 när jag fick mina barn
    ok ja jag är 33 o vill gärna ha ett barn till innan 40. men jag är jätte nöjd att jag fått ett barn, för trodde inte det skulle ske ens.
  • nericia77
    Lemis skrev 2010-11-15 12:37:42 följande:
    Hej!
    Jag har precis varit med om ett x (2 veckor sedan)  med mig fick dom öppna buken och ta bort en äggledare.
    är det någon mer av er som blivit det? tänkte fråga hur länge ni väntade med att försöka bli gravida igen?
    Tråkigt det som har hänt.

    japp jag har blivit av med en äggledare.-04. alltså det tog lång tid innan jag ville pröva igen, först ville jag direkt men insåg att jag var inte beredd på det. jag tog det ganska hårt att jag förlora det. så vi kanske börja försöka igen, typ halvår efter. sen tog det 2 1/2 år innan jag blev gravid. men jämför dig inte med någon, vi är alla olika, o blir alla olika fort gravida o är beredda o bli gravida. ta det i din takt o du lär känna när du känner för o försöka igen. lycka till!
Svar på tråden Planera för syskon, utomvkeds i bagaget.