Inlägg från: Bobofina |Visa alla inlägg
  • Bobofina

*~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*

Hej!

När jag läste Tabbs inlägg kände jag mig också manad att skriva här. Börjar med en kort presentation:
    Vi har försökt få syskon till vår 3-åring nu i ungefär ett halvår. Den här månaden blev jag inlurad i det här med tempandet av en vän och började läsa här mer eller mindre varje dag, men har inte riktigt vågat skriva något. 

Tabbs2 skrev 2011-06-20 09:33:54 följande:
    Hej!
    Ursäkta att jag bara slänger mig in så här... Läser här varje dag men inte skrivit ngtSkäms..tempat några månader och började förra månaden lägga in det på FF...

Nu tänkte jag vara så fräck och be om er hjälp, ni som är mer kunniga o erfarna..

Jag förstår inte riktigt min cykel den här månaden...fick positivt ÄL-test i torsdags och fredags (använder CB digital men såg att det på fredagen va starkare..) Nu har FF satt min ÄL till torsdagen? Kan det vara möjligt??

Tänkte lägga in min chart så ni kan se MEN hur gör man?.. jättettacksam om ni orkar titta o kommentera...

Precis det där råkade jag också ut för. Positivt ÄL-test två dagar i rad, FF satte coverline på första dagen trots att jag markerade bort första dagens temphöjning (ev. feber). Har också varit lite förvirrad kring det, och vet inte riktigt vad man ska tro. Nu spelar det väl i och för sig inte så stor roll, men lite undrar man ju ändå. Känns ju som att ÄL borde varit andra dagen då. Eftersom jag har en omöjlig cykel som hoppar lite som den vill så kanske det heller inte spelar så stor roll om ÄL var första eller andra dagen, FF:s förslag till bim litar jag ändå inte på. Lägger in min kurva här ifall någon är intresserad av att se (den kanske egentligen ska in i andra tråden, men det känns lite onödigt nu när det blir ny cykel när som helst).

http://www.fertilityfriend.com/home/3558a0 

Vad säger ni för övrigt om min underliga tempdipp i måndags? Är det förvarning inför mens eller bara en artefakt? Kan tillägga att jag gissar på att min bim är någon gång de närmaste dagarna och är helt säker på att det inte tagit sig den här månaden heller (mensvärk, spottings, huvudvärk och ev. tempdippen). 
  • Bobofina
    telgebo skrev 2011-06-22 19:43:35 följande:
    Du kan lägga in din länk i den andra tråden Chart tråden alltså för din nästa cykel ligger ju på samma ställe på din chart sas. Fan tappar ord. Alltså du får ju inte en ny adress utan det är ju ditt konto på FF.

Jag har lärt mig att ÄL brukar ske på andra dagen det visar positivt på ÄL-test fast helt säker är jag ju inte så det är bara att sexa på dom dagar som ÄL-testet är positivt, eller som min gyn sa varannan dag från dag 10, men har man en lång cykel så kan det ju bli rätt jobbigt eller om man som jag försöker via insemination.
    Jo det förstås, tänkte att det var onödigt att lägga in i bim-listan, men jag skulle ju kunna lägga in mig i själva chartlistan.

Precis, får man till några försök runt ÄL spelar kanske inte exakt dag för ÄL så jättestor roll. Lite förvånande bara att FF väljer första dagen med positivt ÄL-test och inte andra när övriga tecken stämmer med båda dagarna. 
  • Bobofina

Oj, vad aktiv den här tråden varit på sistone. Hinner ju inte med.

Vi 4 skrev 2011-06-22 20:29:21 följande:
    Bobofina, välkommen hit min vän, tänk att jag lurat hit dig också  Jag håller fortfarande tummarna för dig och jag kan ju inte heller förklara det skumma med att FF markerar ut äl den dagen trots att äl-testen visar annat. Men det är ju som Telgebo skriver inte så viktigt bara man fått till försöken där  
     Ja, du är en hemsk människa som lurar dina vänner på detta sätt :). Hoppas att du har det bra och kan vila upp dig ordentligt i alla fall :).

Du såg säkert att det inte blev något för oss den här månaden heller. Så nu håller vi tummarna för dig istället. Det börjar närma sig. 
  • Bobofina
    Tabbs2 skrev 2011-06-23 10:43:27 följande:
    Hej!
    Så du har oxå vart med om d?
    Jag tycker det känns hel skumt..överallt läser man ju att ÄL ska ske efter utslaget på ÄL-testet (många ställen säger tom att den sker när testen precis blir negativa igen)...skit förvirrande detta..

Men men det är ju inte mkt man kan göra åt d, irriterande som sjutton bara när man försöker förstå sig på sin kropp, hitta mönster och maxa chanserna... Speciellt när man har en man som inte jublar över att bli tvingad till sex..då måste man välja sina dagar noga:)

Jag går på akupunktur o får kinesiska örter (för att förhindra MF, har haft två st på kort tid)..Akupunktören har jobbat på att korta min cykel från 30 dgr till 28 dgr o nu verkar hon ju plötsligt ha lyckats... MEN då läser jag i en annan tråd att forskare har upptäckt att det är mer gynnsamt för fertilitetn att ha en cykel på 30-31 dgr! Blir GALEN snart av allt man läser..olika bud hit o dit, ta eller inte ta det ena o det andra..GAH!

Vill ju bara bli gravid o få en unge hju:)
    Håller med känns skumt att ha utslag på ÄL-test efter temp-uppgång. För min del skulle det kunna vara så att min temp-uppgång blev lite tidig p.g.a. en förkylning (feber), men då är det ändå konstigt att FF sätter ut ÄL-strecket där trots att jag kryssar i discard på den. Alternativt är det som Vi 4 föreslog att hormonet ligger kvar i kroppen trots att ÄL redan varit. Nåja, spelar som sagt inte så stor roll.

Var läste du att 30-31 dagars cykel är mer gynnsamt. Intresserad eftersom jag oftast har långa cykler. Lång lutealfas ska vara bättre än kort, men annars vet jag inte vad det skulle spela för roll om man har 28 eller 30 dagar. 
  • Bobofina

Vi 4 - Vad glad jag blev när jag först såg din chart. Tråkigt att nu läsa att du inte sovit och att det är det som kan ha gett hög temp. Hoppas inte. Fortfarande inga dåliga tecken så allt som allt ser det ju väldigt bra ut. Håller tummarna, även om det är svårt när man spss:ar. 

Tabbs - Hm, skumt. Där verkar det ju som att hon menar att kort lutealfas var bra vilket är tvärtemot de studier jag sett. Tack för länken! Ska läsa mer sen.

• Bobofina

Till min stora förvåning satte FF ut en coverline idag. Lite konstigt med tanke på att min temp är relativt låg. Men men, nu tog jag tag i saken och la in mig på listan i andra tråden. 

• Bobofina
    jordann skrev 2011-07-08 16:38:15 följande:
    har man en konstant förhöjd temp från äl till mens el endast om man blivit gravid...?
    Hej! Man har förhöjd temp från ÄL till mens oavsett om man blir gravid eller inte. Är man gravid fortsätter den höga tempen genom hela graviditeten. 
  • Bobofina

Nu är jag hemma hos min termometer igen. Typiskt att jag skulle glömma den, men det är nog i alla fall en vecka kvar till bim så jag har några dagar kvar att tempa på. Jag tycker dock inte att det ser så hoppfullt ut med så liten tempstegring. Borde det inte vara mer? Hur ser det ut för er som tempat länge (det här är ju bara min andra månad) brukar stegringen vara ungefär lika hög varje månad? Jag hoppade upp över en halv grad förra månaden och nu bara någon tiondel. Kanske har jag ändå inte haft någon äl den här månaden. Vad tror ni?

• Bobofina

MariaF79 - Brukar du ha högre stegring? Jag vet att Vi4 brukar ha ganska liten stegring, men då tror jag att hon alltid brukar ha det. Nu verkar det hur som helst som att mensen är på väg. Har börjat få rosa flytningar som jag brukar ha i upp till en vecka före mens. Att det ska vara så svårt att bli gravid...

in the making - Välkommen till bim-listan och lycka till! :)

Vi4 - Ägglossning idag kanske? Heja heja! :)  Förresten, även om jag redan "vet" att det är kört den här gången, så hur var det du sa? Trifasisk kurva brukar ses vid graviditet men kan ses även annars. "Måste"/bör man ha det vid graviditet? 

• Bobofina

Vi 4 - Snygg uppgång idag och tre tajmade försök redan. Bra bra! 24e är utsatt efter min medelcykel på 31 dagar. Det blir i och för sig väldigt lång lutealfas då så kanske blir det kortare cykel den här gången. Känns som vanligt som att det är kört. Svagt rosa i två dagar och ont i magen, typ mensvärk. Gr... Juli skulle väl vara vår månad? Jag har för mig att du skrivit någon procentsats om trifasifska kurvor någonstans. Måste se om jag kan hitta det. Du vet, trots att det känns kört så hoppas man lite... 

Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*