Inlägg från: Bobofina |Visa alla inlägg
  • Bobofina

*~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*

Kul att det börjar hända lite nu med flera som passerat eller närmar sig ÄL. Det har ju varit lite tomt på bim-listan ett tag.

Välkommen lilltroll! Lägg gärna in din kurva. Det är lite lättare att se helheten då. Hoppas att du ska trivas här även om jag hoppas att du inte behöver stanna länge :).

Du och jag - Skönt att operationen är avklarad. Hur känns det? Mycket ont? Som flera redan sagt ska man undvika ibumetin om man kan eftersom det påverkar även själva implanteringen, men samtidigt ska du ju inte gå och ha alltför ont heller. Det är ju inte heller bra. Hoppas att du klarar dig på alvedon så slipper du oroa dig.

Vi 4 - Härligt med utslag! Hoppas att du kan släppa de där tankarna ett tag nu så att du kan vila upp dig och gå ner i varv lite.

Själv har jag nu äntligen varit på den där gynundersökningen jag skrev om för flera veckor sedan. Det jag hade känt på tappen var ofarliga förändringar och cystor så de tyckte inte att jag behövde oroa mig över det. De passade på att "titta runt lite" (hihi), men hittade inga andra fel heller. Det känns ju bra att veta i alla fall. Ena äggstocken var väldigt aktiv och där fanns en stor äggblåsa så ÄL är på gång. Också skönt att veta. Känner mig aningen lugnare idag efter några deppdagar när jag varit orolig för allt (min uvi är bland annat tillbaka) och gråtit titt som tätt utan förvarning.  

• Bobofina

Du och jag - Hur går det? Tänkte bara sticka in med lite info om ibumetin som jag hoppas kan lindra eventuell oro. Detta har jag hittat på janusinfo.se där de har väldigt bra och tillförlitlig info om läkemedel och graviditet:

"I tidig graviditet tycks den generella risken för missbildning inte vara ökad vid användning av NSAID men ett iakttaget samband med hjärtfel manar till försiktighet. Om ibuprofen använts i tidig graviditet finns av detta skäl ingen anledning att diskutera ett avbrytande av graviditeten. "

"I det svenska Medicinska Födelseregistret finns 19 463 barn, vilkas mödrar uppgivit användning av något NSAID i tidig graviditet. Frekvensen av missbildningar bland barnen var normal (411 barn hade missbildningsdiagnos, 2,1%). Dock var vissa typer av missbildningar klart överrepresenterade"

"Om ett samband mellan NSAID och hjärtfel är riktigt, är den individuella risken för att barnet skall skadas fortfarande ringa - 1-2 procent. Detta samband är dock ännu oklart och tycks inte gälla tillfälliga exponeringar utan - om det är sant - avser längre tids exponering i tidig graviditet."

Tar du några tabletter nu i dagarna är det ju högst tillfällig exponering. Och som du själv påpekat eftersom ingen implantation skett än är det största "risken" förmodligen utebliven graviditet.

Hoppas värken ger sig snart! 

• Bobofina
    Bengalen skrev 2011-08-28 09:32:56 följande:
    Det är ju inte helt lätt att vänta in dig med tanke på dina lååååånga cykler. Flört
    Jag som tyckte jag var riktigt duktig som fick till 30 dagar nu sist. Nu verkar det dock inte bli så sen ägglossning denna gången och precis som du nämnde visar min monitor redan på "high", vilket är stadiet innan "peak" men i vissa cykler har den visat "high" i flera dagar innan. I förra cykeln gick den direkt från "low" till "peak" så det känns som man får ta det med en nypa salt. Jag hoppas i alla fall att jag kan hålla mig ett par dagar till. Inga direkta känningar ännu så det är ju alltid något. 
    Bra att ÄL höll sig borta ett par dagar som du önskade, men nu räcker det väl? Du behöver inte vänta på mig , även om det är trevligt med våra "bim-listedejter".
  • Bobofina

Grattis SandraMaria! :)

Åh så roligt att det är så många på bim-listan. Det verkar dröja för mig. Förstår inte vart min äl tagit vägen. Kanske inte blir någon alls den här månaden. Det som talar för att jag ska ha äl är att jag hade fina, stora äggblåsor i tisdags. Men jag vet inte, de kanske ångrade sig. 

Bengalen, det var verkligen omtänksamt att vänta så länge på mig och så ställer jag till det så här. Ber så mycket om ursäkt. :)  

• Bobofina

Fia0 - Svårt att se något på den bilden, men det behöver ju inte betyda något. Hoppas att det blir tydligare med tiden. Grattis! Och håller tummarna!

Du och jag - Tyvärr ser jag ingenting på din bild heller. Men dag 10 är ju fortfarande väldigt tidigt. Embryot behöver ju knappt ha fäst, så inte så konstigt om det fortfarande är negativt eller väldigt svagt. Kan bli plus ändå om några dagar.
    Låter väldigt jobbigt att inte kunna öppna munnen och jag förstår att du är trött på flytande mat. Man är aldrig så matsugen som när man inte får äta, är min erfarenhet. Hoppas smärtan släpper fort. Skönt att du klarat dig på alvedon nu.  

Vi4 - Japp, nu fick jag min glada gubbe . Blev så glad att jag rusade upp för att se om jag kunde hitta dig, men du hade visst åkt hem skvallrade någon. Förra gången jag använde äl-test hade jag positivt utslag två dagar och sedan var det slut på testen. Så den här gången hade jag velat testa ända till det blev negativt igen bara för att få veta hur länge det håller i sig. Och nu har jag bara ett test kvar. Om det blir positivt imorgon också vet jag inte om jag ska nöja mig eller köpa en omgång till och fortsätta testa. Hoppas nästan på negativt imorgon.

Håller tummarna för alla fina kurvor! 

• Bobofina

Kul att det är några fina kurvor att kolla på i bim-listan! 

Lövfallet - Tror inte att jag sagt välkommen till dig: Välkommen! Och så bra att du fixade till templistan i andra tråden!

Du och jag - Äsch så tråkigt att mensen kom. Och så klurigt med din kurva. Jag har tyvärr ingen förklaring att komma med. Som det ser ut nu med med ÄL på dag 24 och 11 dagars lutealfas verkar ju rätt rimligt, men man undrar ju lite hur det är med det där ÄL-testet. Om det inte är som du föreslog att det började blöda lite tidigare pga alla tabletter. Jag har aldrig hört att det skulle kunna påverka, men med tanke på att ibuprofen är lite blodförtunnande så skulle man ju kunna tänka sig att blodkärlen får lite sämre möjlighet att hålla emot blödningen så att det sätter igång lite tidigare, men det är bara spekulationer.
    Det enda positiva med att det inte blev något den här månaden är väl att du slipper fundera på om operationen och tabletterna skulle kunna ha gjort skada på ett eventuellt embryo. Hoppas att du inte behöver vänta alltför länge på ÄL nu.

MariaF79 - Jag sätter också ut mens första dagen med riktigt blod.

Vi 4 - Varsågod! Hoppas att du får mycket användning för den. Lyckades du plotta in några grav-symptom? Vad fick du för poäng? Hoppas höga!

---

Nu fick jag äntligen skriva in mig på bim-listan (så vi möts igen, Bengalen ). Jag fick mitt heldragna kors idag efter att ha haft ett prickat igår. Tyvärr är maken riktigt genomförkyld så det blev inget försök på onsdagskvällen. Hoppas att FF har rätt så att ÄL var på tisdagen för i så fall hade vi i alla fall två bra försök. Även om ÄL var på onsdagen är det väl inte helt kört i och för sig. Tyvärr är den här UVI:n jag tjatat om nu ett bra tag extremt envis så nu är jag inne på min tredje raka antibiotikakur, denna gång extra lång. Det gör att mina förhoppningar på graviditet inte är så höga. Jag tänker att det inte kan vara bra med varken UVI eller antibiotika. Dessutom vet jag inte hur mycket jag kan lita på mina tempar. Kanske påverkas även de av infektionen. 

Ha nu en riktigt bra dag allihop!

• Bobofina

Stort grattis Havsklippan!

Bengalen - Tack så mycket!  Ha det så bra i Turkiet och kom hem med fortsatt hög temp (fast inte sjuk då alltså).

Vi 4 - Underbart med uppgången igår och idag. Fortsätt så! 

• Bobofina

Jag måste rusa iväg på ett möte så jag hoppar bara in lite hastigt och lustigt och svarar Kinderägg.

Kinderägg - Usch, stackars dig. Det här med mediciner är aldrig roligt och speciellt inte när man vill bli/är gravid. Vill dock bara försöka lugna dig lite. Så här ser den mer utförliga informationen om dina läkemedel ut:

Doxyferm "Tetracykliner kan under den tid då barnets tänder ­mineraliseras (sista hälften av graviditeten, neonatalperioden och upp till ca 8 års ålder) framkalla emaljhypoplasi och missfärgning av tänderna. Tetra­cykliner inlagras också i det växande skelettet. Under den sista hälften av graviditeten ska doxycyklin ges endast efter särskilt övervägande." 
    Teracyklin "Under den sista delen av graviditeten skall TETRACYKLIN MEDA ges endast efter särskilt övervägande. Tetracykliner kan under den tid då barnets tänder mineraliseras (sista hälften av graviditeten, neonatalperioden och upp till ca 8 års ålder) framkalla emaljhypoplasi och missfärgning av tänderna. Tetracykliner inlagras också i det växande skelettet."

Alltså, så vitt man vet inga problem i tidig graviditet. Sen är det givetvis ingen garanti, men jag tror att det är minst lika viktigt för en lyckad graviditet att du blir frisk. Så försöker jag tänka kring min pågående antibiotikabehandling (som dessutom är den tredje på raken). Kram och krya på dig!

• Bobofina

Bengalen - Åh nej! Jag vet inte vad jag ska säga... Stor, stor kram till dig!

Lövfallet - Jag brukar ha 16 dagars lutealfas, förra månaden hade jag till och med 19, så det är lång väntan kvar. Dessutom tror jag inte alls att det är något den här gången, speciellt inte med tanke på dippen i helgen. Så ska det ju inte se ut.

• Bobofina

Sara - Åh stackare, vad jobbigt. Stor kram till dig!

Och kram till alla andra kämpare här inne. Vi är alldeles för många som blivit alldeles för långvariga i den här tråden, tycker jag.

Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*