• englamax

LindeMammor2005

Det var en gång ett gäng gravida tjejer i lindesberg
    som gillade fikabröd i mängd.
    En av dessa tjejer startade en tråd
    för att de skulle kunna prata, fika och ge varandra råd
    Tjejerna blev bara fler och fler, och
    magarna växte bara mer och mer.

Nu har de flesta bebisar kommit ut,
    men någras graviditeter är ännu ej slut.
    Vi fikar och fikar och pratar på
    och är alla glada att vi så många vänner kunde få.
    Nu när vi har fått våra bebisar behöver vi fortfarande stöd och råd
    och därför startar vi nu denna tråd!

*barn födda 05*
    AnnaMax (Anna 27år Vedevåg)--------------Max 7/1 3450g, längd 50
    balluran (heli 26 år lindesberg)---------------john 18/1 g? längd?
    Mella(Åsa 28 år Vedevåg)---------------------Isak 14/2 g? längd?
    Mussa mus(karin 23år vedevåg)--------------Hilda 19/2 2725g, längd 48
    isaccc(Linda 25år Löa) ------------------------Isac 24/2 2900g , längd 50
    Matsdotter (Carolina ** år Lindesberg)-------Maya 28/3 2120 g, längd 42
    EnglaMax (johanna 21år lindesberg)----------Max 30/3 3055g ,längd 52
    Morotsmamman (Linda 26år Kopparberg) ---Maximus 6/4 3865g, längd 52
    Mysan 77 (Jenny 28 år Vedevåg)--------------Levina 9/4 3945g, längd 50
    Peand (Petra 33år Vedevåg)-------------------Jonas 15/4 4280g ,längd 53
    Solhöjden ( Maria 30år Lindesberg------------ Patric 22/4 3675g längd 50
    Molaris (Cissie 29 år Rya, Lindesberg)----------Tindra 1/5 3050g Längd 50 cm
    Krissy81 (Kristina 24 år lindesberg) -----------Lucas 9/5 975g, längd 36
    Druvan(jessica 30 lindesberg)-----------------Kevin 22/6 3600g ,längd 52
    Michelle ö(michelle 22år lindesberg)-----------Jakob 23/7 3725g , längd 51
    Brodsmulan (Cissi 29år Stråssa)---------- ---- Joachim 22/9 3535g, längd 48
    Annizz (Anna 20år Fingerboda)------------------Jenna 3/9 3950g längd 51
    Mary1(Marie 22 år gusselby)BF 5/11--------------Max 3/11 4010g ,längd 50
    Malmhagen (sara 22år Lindesberg)------------ Victor 14/12 04 3425g längd 50

*gravida 05*
    Smindy (Sonja 26 år Lindesberg)BF 13/2------

• Svar på tråden LindeMammor2005
  • Druvan

Johanna- Vi får väl fråga Michelle, Kristina och Piia imorgon på kyrkis om de hänger med på en runda på Onsdag om vädret tillåter förstås!

• Mussa Mus

Oj oj oj....nu var det evigheter sen man var här inne och kikade....ser att det har kommit lite nytt folk.....kul!!!

Allt bra med er??

• Peand

Karin - här är allt bra....Springer mellan datorn och Cityakuten på tv:n = vardagsmotion!
    Gick förbi dig idag men det var bara vovven ute. Fast jag förstår det för det är då inge väder till att vara ute i. Lite otäckt när det blåser så.
    Är det bra själv då?

• englamax

mussa mus "karin"- ja här e det bra! allt bra med er?

petra-visst blåser det storn ute idag..höll på att blåsa omkull när jag skulle skynda ner till frissan, det e ju skit läskigt och så får jag tvångs tankar att ett träd ska dampa ner i skalle på mig..dom där små fjutt träden i chröderbacke tex...

• Mussa Mus

Petra....jajjemen här i blåsten är allt bra.....kände inte sånt där jättesug efter att gå ut idag så vi höll oss inne Allt bra med er?? Så ni trotsade blåsten och promenixade blåste ni inte halft bort????

• Mussa Mus

Johanna...japp här är allt fint....hur är det med er då?? Blev ju åxå nyfiken och var tvungen att kuka.....det blev ju kanonfint!......*inte alls avis*

• Mussa Mus

OOouuups.....skulle vara kika.....öhm....ursäkta!!!

• Peand

Karin - Ja du jag ljuger inte om jag säger att vagnen höll på att lyfta när jag vek vänster mot Fryggesboda nere hos Sören. Trodde aldrig jag skulle ta mig förbi de öppna fälten, sufletten böjde sig i konstiga vinklar och det ända jag gick och tänkte på var om försäkringen täcker ev vindskador på barnvagn. Fd yrkesskada

Johanna - Precis sånn är jag med. Vet inte varför jag får för mig att ett träd ska dimpa ner i huvudet på mig. Hur stor är sannorlikheten??

Hmmmm, man kan ju undra hur lång pause jag tror att det är på cityakuten

• Brodsmulan

Hittade lite om teckenspråk...

Forskning visar att om barnen får tillgång till tecken så blir de gladare och mer tillfreds, generellt gråter de mindre och drabbas av färre vredesutbrott, det hävdar Joseph Garcia forskare och författaren till boken The Complete Guide To Baby Signing. För att rusta barnen med ett tidigt språk räcker det inledningsvis med att föräldrarna lär sig ett par nyckelord/nyckeltecken och använder i sin interaktion med barnet, säger han.

Spädbarn kan lära sig att använda och förstå Brittiskt teckenspråk från 6 månaders ålder. Varje barn är ju självklart unikt och olikt andra barn, men generellt kan bäbisar börja teckna till sina föräldrar från ungefär åtta månaders ålder. Barn kan inte tala före cirka 18 månaders ålder för att rösten inte tillräckligt utvecklad. Här erbjuder teckenspråk en genväg till kommunikation och barnen tillåts förmedla sina behov och tankar tidigare än barn som inte tecknar.

Stockholms Dövas Förening fortsätter att ge kurser i babytecken. Under hösten finns chansen att gå flera kurser i babytecken för hörande föräldrar med spädbarn.

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=226468 här finns även några grafiska tecken.

www.activebabycare.com/tidning/x9812a.html

hatt: lägg handen med handflatan neråt på huvudet
    katt: stryk med fingrarna längs kinden för att imitera morrhår
    spindel: tummar och pekfingrar möts såsom i visan Imse Vimse Spindel
    dricka: en knuten näve (ev. med tummen upp) förs upp till munnen för att imitera ett glas
    mera: peka på en tom handflata

Svar på tråden LindeMammor2005