• Softyy

    Hjälp! Allting på skärmen har blivit jättestort

    Hjälp mig snälla du datorkunniga FL:are.

    Jag spelade ett spel över internet igår och efter spelat var slut var allting på min skärm gigantiskt. Jobbigt som sjutton att titta på.
    Hur ska jag göra för att det ska bli litet/normalt igen???
    Nån som vet?

    Har för mig att man kan justera på egenskaper på datorn men hittar inget.

    Hilfe!!

  • Svar på tråden Hjälp! Allting på skärmen har blivit jättestort
  • Softyy
    mammaSöt skrev 2010-09-14 12:43:49 följande:
    nere i högra hörnet finns ett förstoringsglas med plustecken i, tryck på den och ändra till 100%
    Tack för svaret. Tyvärr har jag inget förstoringsglas nere i hörnet.
  • Softyy
    EEJ skrev 2010-09-14 12:48:22 följande:
    Prova trycka CTRL och - (minusknappen)
    TJOHOO!

    TACK så mycket, det hjälpte lite grann iallafall.

    Dock så är fönstret uppe fortfarande i stor text, det vart bara texten på skärmen som vart mindre, och alla ikoner.
    Men det ser inte ut som vanligt riktigt, mer som man har förminskat något stort, istället för det normala.
  • Softyy
    caaroooline skrev 2010-09-14 12:49:58 följande:
    har du en bärbar dator så brukar de gå att dubbelklicka på musplattan och dra neråt (svårt å förklara)
    ingen bärbar dator
  • Softyy
    Echidna skrev 2010-09-14 12:50:56 följande:
    Starta om datorn?
    Datorn har varit avstängt i mellan gångerna. Allting vart stort igår kväll, sedan avstängt och nu likadant fortfarande.
  • Softyy
    Sessa82 skrev 2010-09-14 12:56:28 följande:
    beror på vad man har för operativsystem och om de är symbolerna på skrivbordet och allt sånt som är stort...
    prova högerklicka, anpassa, skärminställningar och ändra där till högre...
    Testat och fungerade inte, tyvärr
  • Softyy
    Sussolita skrev 2010-09-14 12:59:01 följande:
    hej"
    låter som att spelet du spelade ändrade din upplösning på skärmen högerklicka på skrivbordet
    tryck på properties(Engenskaper)
    INställningar(settings)
    Och dra pilen sidledes till tex 1024x768

    se om det hjälper!
    Fungerade ej.
  • Softyy
    Echidna skrev 2010-09-14 13:00:23 följande:
    Ok för ibland när man spelar spel så blir allt jättekonstigt men det rättar till sig när man startar om. Har du kollat i Startmenyn - Kontrollpanelen - Ändra skrivbord? där kan man ställa in hur "stort" skrivbordet ska vara.
    har testa och startat om 2 gånger.
    Ändra storleken på skrivbordet fungerade inte det heller tyvärr
  • Softyy
    allakantralla skrev 2010-09-14 13:19:36 följande:
    Vad har du för dator, är det mac eller pc? jag fick själv detta problem för ett tagbsedan, och fick hjälp med att lösa det rätt enkelt.
    oj, hur ska jag veta det

    Det står Packard Bell på skärmen, Network på burken, Op-system är Windows.  PC?
  • Softyy
    allakantralla skrev 2010-09-14 13:28:41 följande:
    På min dator är det såhär (mac): För att slå på/av zoom: alt kringla 8
    För att zooma in: alt kringla +
    För att zooma ut: alt kringla -

    Förmodligen är det något liknande på din dator även om du har en pc. 
    Zooma ut har jag testat. Det vart lite bättre men inte bra. Fortfarande stor text högst upp i fönstrerna.
    Den övriga texten och alla ikoner ser inte normala ut, mer som han har förminsak något som fortfarande är stort.
  • Softyy
    allakantralla skrev 2010-09-14 13:34:28 följande:
    Vi pratar om två olika zoomningar.

    Prova detta:
    (du har en pc):

    Tryck samtidigt på ctrl, alt och håll inne dem. Medan du håller inne dem trycker du på minus.  
    Jupp det är så jag gjort
  • Softyy
    allakantralla skrev 2010-09-14 13:34:28 följande:
    Vi pratar om två olika zoomningar.

    Prova detta:
    (du har en pc):

    Tryck samtidigt på ctrl, alt och håll inne dem. Medan du håller inne dem trycker du på minus.  
    Det ändrar texten på sidan men fönstret upptill är fortfarande samma storlek när jag gör så.
    Ikonerna på bakgrundsbilden blir mindre men dom ser inte normala ut när man gör så. Texten under själva ikonerna är fortfarande för stora jämtemot ikonerna och texten blir bara suddigt för att man förminskar det som är förstort istället för att göra det normalt
  • Softyy

    Jag löste det, tack så mycket!

    Jag fick starta NIVIDIAS kontrollpanel och därefter ändra upplösning, det gick inte att ändra till rätt under den kontrollpanelen som fanns.

    Tack alla för hjälpen!!

Svar på tråden Hjälp! Allting på skärmen har blivit jättestort