• Maxipaxi

10% inte pappa till barnet?

När mina barn varsmå gjorde jag ett privat dna-test när vi var på semester i utlandet för att kolla om jag var far till dem (båda). Det var/är jag. Det var inte det att jag misstrodde kvinnorna (2 mödrar) nåt speciellt men jag ville ändå förvissa mig.

Jag förstår mig inte på män som avstår från den möjligheten. Många män bygger upp hela sitt samliv med en kvinna på att hon en gång i tiden bedrog honom en eller flera gånger. Han uppfostrar och älskar barnen som inte är hans! Hans cyniska kvinna lurade honom med berått mod. Och ekonomiskt. Han försörjer /betalar för dessa barn i över 20 år, som inte ens är hans. Självklart skulle han han velat försörja & älska sina egna istället.

I diverse undersökningar har det framkommit att 10% av dem som dna-testar, inte är fäder till "sina" barn.

Jag tycker det borde vara obligatoriskt med dna-test vid födseln av alla barn. Varför fastställs inte faderskapet per automatik nu när tekniken finns? Sanningen är alltid bäst. Jag menar, de män som nu inte vore fäder till "sina" barn skulle ju kunna välja att fostra dem ändå, om de nu tycker så. Det vore ju upp till var och en.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-15 09:34
    Jag är medveten om att en och annan kvinna blir en smula nervös när denna fråga kommer på tal.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-15 09:38
    För klarhetens skull: Jag har inte påstått att 10% av barnen har en annan far än de tror. Jag säger att runt 10% (enligt vad jag läst) av de som TESTATS har en annan far än den påstådda.

Jag vet ingenting om hur många det handlar om i verkligheten. Kanske är de 5%, kanske 15%. Det vet inte ni och det vet inte jag, eftersom det saknas forskning på området

• Svar på tråden 10% inte pappa till barnet?
  • Här och nu
    lennartsdotter skrev 2010-09-18 23:49:38 följande:
    En salivsvabb faller som sagt inte under begreppet medicinskt ingrepp och är således fullt laglig att utföra.

Däremot kan man såklart tycka att det är integritetskränkande. Jag håller absolut inte med Maxipaxi denna fråga, men jag ville klargöra att ett faderskapstest inte är ett stort ingrepp. En bomullspinne, snurra runt i munnen en halv minut, lufttorka och skicka iväg.
    Inga onödiga kroppsliga undersökningar år tillåtna på barn.
  • lennartsdotter
    Här och nu skrev 2010-09-19 00:13:13 följande:
    Inga onödiga kroppsliga undersökningar år tillåtna på barn.
    En salivsvabb är fortfarande inte en undersökning eller ett ingrepp. Krasst sett kan du bara skicka iväg barnets tandborste. Det är möjligt att denna typ av test just nu fallit mellan stolarna men det är inte olagligt att göra denna sorts test på barn idag.
  • Här och nu
    lennartsdotter skrev 2010-09-19 00:24:05 följande:
    En salivsvabb är fortfarande inte en undersökning eller ett ingrepp. Krasst sett kan du bara skicka iväg barnets tandborste. Det är möjligt att denna typ av test just nu fallit mellan stolarna men det är inte olagligt att göra denna sorts test på barn idag.
    All beröring av barnets kropp inom vården är olagligt, om det inte behövs för barnets hälsa.
  • lennartsdotter
    Här och nu skrev 2010-09-19 00:25:50 följande:
    All beröring av barnets kropp inom vården är olagligt, om det inte behövs för barnets hälsa.
    "Inom vården"? Vi snackar en pappa som har svabbat barnens kinder med en tops och skickat till ett privat lab. En farsa får röra sina barn och ett privat lab får göra faderskapstester.

Man kan tycka vad man vill rent moraliskt, men juridiskt har ingen begått någiot brott.
  • Här och nu
    lennartsdotter skrev 2010-09-19 01:33:11 följande:
    "Inom vården"? Vi snackar en pappa som har svabbat barnens kinder med en tops och skickat till ett privat lab. En farsa får röra sina barn och ett privat lab får göra faderskapstester.

Man kan tycka vad man vill rent moraliskt, men juridiskt har ingen begått någiot brott.
    I Sverige får inga privata labb utför sånt. Även brott mot integritet kan ge straff enligt lag.
  • lennartsdotter
    Här och nu skrev 2010-09-19 08:38:36 följande:
    I Sverige får inga privata labb utför sånt. Även brott mot integritet kan ge straff enligt lag.
    Det finns flera privata svenska lab som utför faderskapstest och jag betvivlar att deras verksamhet är olaglig eftersom den sker helt öppet (vissa av dem levererar juridiskt giltiga DNA-test till advokater).
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-09-19 08:38:36 följande:
    Har du någon källa för det påståendet?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-09-19 14:40:21 följande:
    Har du någon källa för det påståendet?
    Kolla med vården. Det är de som informerat mig.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Här och nu skrev 2010-09-19 17:11:50 följande:
    Kolla med vården. Det är de som informerat mig.
    "Vården" innefattar ganska mycket och deras specialitiet är verkligen inte juridik (ens inom sitt eget område). Så om du kunde hänvisa till lagrum eller något annat sorts regelverk för det du påstår så vore det bra.

Är det olagligt så finns det reglerat i lag (givetvis). Är det förbjudet enligt regelverk så är det förmodligen SoS som sköter den saken. I båda fall så är det offentliga uppgifter.

Jag kan inte hitta något som ger stöd åt ditt påstående. Flera av de företag som erbjuder tjänsten verkar skicka sina prov utomlands men det betyder egentligen inget.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-09-19 17:25:07 följande:
    "Vården" innefattar ganska mycket och deras specialitiet är verkligen inte juridik (ens inom sitt eget område). Så om du kunde hänvisa till lagrum eller något annat sorts regelverk för det du påstår så vore det bra.

Är det olagligt så finns det reglerat i lag (givetvis). Är det förbjudet enligt regelverk så är det förmodligen SoS som sköter den saken. I båda fall så är det offentliga uppgifter.

Jag kan inte hitta något som ger stöd åt ditt påstående. Flera av de företag som erbjuder tjänsten verkar skicka sina prov utomlands men det betyder egentligen inget.
    Sjukvårdslagen råder över all vård i Sverige, vilket även privata måste rätta sig efter.
Svar på tråden 10% inte pappa till barnet?