• Citronskiva

    Herpesutbrott första gången

    Har fått diagnos av gynekolog på gynjouren att jag har herpes i underlivet i söndags, och har nu medicinerat mig med Aciklovir sedan i måndags (apoteken hade inte öppet i söndags!) och kan inte känna att jag är på "rätt väg" Rynkar på näsan

    Har fått Xylocain salva 2% utskrivet också mot smärtan, för det gör SÅ ONT!!!! att kissa och överhuvudtaget peka där nere. Jag gruvar mig varje gång jag ska gå på toa och när jag känner att det är outhärdligt att hålla sig får jag ta salvan på ett uppgnuggat toapapper och hålla emot blygdläpparna, det svider outhärdligt mycket, efter nån minut kan jag sätta mig försiktigt och "uträtta" det jag ska. Kan inte torka mig, utan får blöta papper och "dutta" mig därnere. Duscha är samma sak, kan inte peka alls där nere och får ta duschstrålarna och försiktigt skölja.

    Känner mig ofräsch då jag också har enorma flytningar, har binda på mig då trosskydden inte räcker till. De var till en början gulgröna, nu lite gulbruna och tyckte de luktade torsk :(:(:( Jag vill helst slippa dessa också så jag kan ha luftiga trosor bara på mig, men det går inte.

    Antar också, enligt gynekologen, att jag blev smittad av den kille jag träffat nu, och jag berättade för honom att jag antagligen blivit smittad av honom. Han sa innan jag åkte hem att det inte var någon fara. Nu har jag inte hört något från honom sen i måndagskväll när jag ringde :(:(:(

    Vet inte hur jag ska orka mig igenom detta, när kan det enorma smärtan och svidandet avta och vad ska jag göra åt flytningarna??

    Hjälp.

  • Svar på tråden Herpesutbrott första gången
  • Anonym (har oxå)

    hade jag haft Tramadol vid mitt första utbrott hade jag tagit det. Kolla att den funkar ihop med acicloviren innan bara.

    Skit i den snubben isf, hoppas han har riktigt elak herpes han oxå Demon

  • Citronskiva
    Anonym (har oxå) skrev 2010-09-15 11:59:20 följande:
    hade jag haft Tramadol vid mitt första utbrott hade jag tagit det. Kolla att den funkar ihop med acicloviren innan bara.

    Skit i den snubben isf, hoppas han har riktigt elak herpes han oxå Demon
    Ska kolla upp om det går att ta Tramadol samtidigt. Hoppas det går att göra det :)
  • Anonym (samma här)

    när jag fick mitt första skov trodde jag seriöst att jag höll på att dö eller nåt liknande... har aldrig någonsin känt en sån smärta!! Men som de andra sagt, det blir bättre ju längre tiden går. En vecka tog det tills skiten försvann och nu har jag det 3-4 gånger per år..  3 år sedan jag blev smittad . Så ta det lugnt, det blir bättre =)

  • Citronskiva
    Anonym (samma här) skrev 2010-09-15 12:24:55 följande:

    när jag fick mitt första skov trodde jag seriöst att jag höll på att dö eller nåt liknande... har aldrig någonsin känt en sån smärta!! Men som de andra sagt, det blir bättre ju längre tiden går. En vecka tog det tills skiten försvann och nu har jag det 3-4 gånger per år..  3 år sedan jag blev smittad . Så ta det lugnt, det blir bättre =)


    Har aldrig kännt sån här smärta heller! Det sticker, svider, bränner och gör hemskt ont! :( tar tabletter och hoppas att symptomen ska försvinna för varje jag tar, men det verkar ta så lång tid :(
    Längtar tills jag kan gå på toa utan att behöva ta bedövningssalva.
  • Citronskiva

    När ska det sluta göra så ONT??? :(:(:(

    Har vilat och skulle gå på toa, sved som attans av Xylocain salvan och nu svider det hela tiden och värker så jag tror jag går under. Har haft det så här sen i fre-lördags, vet inte hur länge jag orkar står ut:(:(:(

  • Anonym

    det där är skitvidrigt!
    ja blev smittat av en tjej för ca 8 år sen.. första omgången var HEMSK.... men det blev bättre efter 4-5 dagar men dröjde nog 1,5 vecka innan det va helt borta....
    sen blev det 2-3 utbrott per år dom första 2-3 åren dem efterkommande utbrotten är lååångt ifrån så hemska=)
    mitt försvan typ efter 3-4 år. ja kan fortfarande känna av att det är på g, men det blir oftast när man är stressad eller nått sånt...
    men konstigt nog så bryter det aldrig ut längre... man känner på sig att det är på g men det lägger sig redan samma dag eller dagen efter, och det blir aldrig några utslag längre=)

  • Anonym

    hur snart kan man få det andra herpesutbrottet efter det första är över? kan det bli så illa att man får utbrott en gång i månaden eller bygger man upp någon slags immunitet en stund efter man nyligen haft ett utbrott?

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-17 16:20:25 följande:
    hur snart kan man få det andra herpesutbrottet efter det första är över? kan det bli så illa att man får utbrott en gång i månaden eller bygger man upp någon slags immunitet en stund efter man nyligen haft ett utbrott?
    Det är olika från person från person. jag fick mitt första utbrott för 4 månader sen och jag har haft utbrott 6 gånger sedan dess :(
  • Anonym (länge)

    Vill inte skrämma upp någon men man kan ha upprepade utbrott i många många år -jag har de senaste 20 åren haft utbrott mellan var tredje månad ned till 2 ggr/månad. Den stora förbättringen är att nu för tiden finns det bra mediciner som man kan ta strax innan man får skov (man känner att det är på gång -i mitt fall känns ALLT jobbigt)  som stoppar skovet. Medicinerna har dessutom blivit bättre -började med aciklovir (eller Sovirax som den hette på 90 talet) har på senare år gått över till Valtrex som funkar bättr för mig och testade nu i höstas (se endagarskur inlägget) Famvir som funka ännu bättre!

  • Anonym (Samma lika!!)

    har haft precis samma besvär som du.. xylacoin gelen 2% var de bästa för mig sen på med salvan 5% oxå. har aldrig haft  genital herpes förut utan de här var första gången för mig.. har gråtit när jag kissat knappt kunnat ducha å för att inte tala om att göra nr 2.. :/ har precis blivit av med mina besvär nu! har haft dom i 3 J*vla veckor!!! sen den 22/12-10.. de enda jag har kvar nu är en liten spricka i angränsningen mot anus och en klåda som kan döda mig.. men jag har varit så jäkla nere för de här.. kännts som mitt sexliv är som bortblåst mm.. men nu kan jag endå se ett ljus i de hela har pratat med kuratorn på Ungdoms mottagningen 2ggr, gav mig jätte mycket faktiskt. hoppas du mår bättre! ändå skönt att veta att man inte är ensam, /Tjej 22år.

  • Anonym
    Anonym (Samma lika!!) skrev 2011-01-11 16:40:04 följande:
    har haft precis samma besvär som du.. xylacoin gelen 2% var de bästa för mig sen på med salvan 5% oxå. har aldrig haft  genital herpes förut utan de här var första gången för mig.. har gråtit när jag kissat knappt kunnat ducha å för att inte tala om att göra nr 2.. :/ har precis blivit av med mina besvär nu! har haft dom i 3 J*vla veckor!!! sen den 22/12-10.. de enda jag har kvar nu är en liten spricka i angränsningen mot anus och en klåda som kan döda mig.. men jag har varit så jäkla nere för de här.. kännts som mitt sexliv är som bortblåst mm.. men nu kan jag endå se ett ljus i de hela har pratat med kuratorn på Ungdoms mottagningen 2ggr, gav mig jätte mycket faktiskt. hoppas du mår bättre! ändå skönt att veta att man inte är ensam, /Tjej 22år.
    Fick du aldrig något pencillin att äta? Det brukar lindra och förkorta utbrotten väldigt mycket. Ju tidigare man börjar med pencillinet desto lindrigare blir utbrottet.
  • Anonym (länge)

    Ähh, salva och pencillin lindrar bara besvären vid utbrott. Vill du bli kvitt besvären helt ska du skaffa modern medicin: Acikovir, Valtrex eller  Famvir   (-modernare,dyrare och bättre i nämnda ordning) -det enda som "krävs" är recept och att du själv lär dig känna igen  utbrotten: man får en känslomässig reaktion någon dag innan. Kan vara olika för olika personer -jag känner mig "hopplös", vet andra som bli lätt-irriterade eller agressiva.

  • Sofia L
    Anonym (Samma lika!!) skrev 2011-01-11 16:40:04 följande:
    har haft precis samma besvär som du.. xylacoin gelen 2% var de bästa för mig sen på med salvan 5% oxå. har aldrig haft  genital herpes förut utan de här var första gången för mig.. har gråtit när jag kissat knappt kunnat ducha å för att inte tala om att göra nr 2.. :/ har precis blivit av med mina besvär nu! har haft dom i 3 J*vla veckor!!! sen den 22/12-10.. de enda jag har kvar nu är en liten spricka i angränsningen mot anus och en klåda som kan döda mig.. men jag har varit så jäkla nere för de här.. kännts som mitt sexliv är som bortblåst mm.. men nu kan jag endå se ett ljus i de hela har pratat med kuratorn på Ungdoms mottagningen 2ggr, gav mig jätte mycket faktiskt. hoppas du mår bättre! ändå skönt att veta att man inte är ensam, /Tjej 22år.
    Stackare, skickar dig jättemycket kramar!
  • Anonym (vet också)

    Jag medicinerar varje dag, dubbel dos av högsta rekommenderade i FASS. Har Herpes 2. Har haft det i mer än 25 år, smittades som barn. Kommer inte ihåg några allvarliga utbrott under de första åren.

    Har varit i stort sett symtomfri tills jag blev gravid för ca 10 år sedan. Då brakade helvetet lös. Under och efter graviditeten blev det värre och värre. Hade under flera år inte en enda sammanhängande symtomfri vecka.
    Skitläkare på VC har tom skrattat åt mig för att det inte skulle vara möjligt att ha så täta utbrott. Då gick jag hem och grät och hade ont i några år till.

    För 3 år sedan svalde jag skammen och uppsökte en läkare och berättade hur jag hade det. Fick aciklovir och blev symtomfri på två dagar. Fantastiskt Gladefter 7 års dagligt helvete av "känna efter" och veckovisa utbrott. Före jul envisades dock en gynekolog som inte ville fortsätta att skriva ut höga doser med att jag skulle prova att sätta ut medicinen. Eftersom min herpes är påvisad endast genom blodprov och man inte topsat några blåsor "kunde man ju inte vara säker". Jag har väldigt svårt för att gå till gyn, så då blir det ännu svårare att gå dit med blåsor. Och jag känner mina utbrott utan och innan: stickningarna i benen, värken som föregår de helvetiska blåsorna osv. Men nä, man ska inte lyssna på patienten.

    Det tog 2 dygn så var utbrottet ett faktumGråter. Och efter topsning, konstaterande och medicinering så måste jag åter stå på dubbel dos och det lyckas ändå inte riktigt att trycka tillbaka utbrotten helt och hållet, men det är på rätt väg nu. Väntar på att detta ska utredas ytterligare eftersom jag verkar ha en djävulusisk variant. Eller jag har förstås vanlig herpes 2 men på mig blir den för jävlig och väldigt regelbunden. Men nu har jag en annan snäll och duktig gyn som jag vågar gå till Glad. Hon sa dessutom att utsättning av medicin som fungerar så utmärkt är inget man ska börja försöka sig på under den mkt turbulenta skilsmässa jag går igenom. Man ska ha det lugnt och skönt runt sig under lååååång tid först. 

    Till TS vill jag säga att detta inte är speciellt vanligt, enligt de olika gyn jag träffat iaf. Så det normala är att det blir glesare mellan utbrotten. Men även med mkt svår herpes som min kan man bli helt symtomfri med rätt behandling. Suppressionsbehandling heter det jag har, dvs att jag står på regelbunden dos.

  • Anonym (länge)
    Anonym (vet också) skrev 2011-01-15 23:18:16 följande:

    Jag medicinerar varje dag, dubbel dos av högsta rekommenderade i FASS.
     Fick aciklovir och blev symtomfri på två dagar. Fantastiskt Gladefter 7 års dagligt helvete av "känna efter" och veckovisa utbrott.
     Före jul envisades dock en gynekolog som inte ville fortsätta att skriva ut höga doser... 


    OK, verkar som du haft otur med läkarkontakt. Skaffa nu läkare och se till att du får prova andra medel oxå  enligt min erfarenhet är Valtrex bättre och Famvir mycket bättre. Men medel ska du ha!!!
    Byt läkare tills du får någon som förstår (behöver inte va gyn -.alla läkare kan skriva ut detta).
     
Svar på tråden Herpesutbrott första gången