• Hemlighet

Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?

Var på dotterns dagis idag för första gången och fick veta att hon kommer att sova ute i vagn. Hon är van att sova inne, men ser inte det som ett problem.
    Problemet är att man måste ta med sig en vagn själv!
    Visst hon har en vagn, men jag vill inte att den skall stå ute i ur och skur. För fin och för dyr för det:-S
    Så nu måste jag kika på en ny vagn(begagnad).
    Har dom rätt att kräva att man skall ta med en vagn själv som barnet skall sova i??

Och vad sover dom i på vintern????

• Svar på tråden Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?
  • Mariohn
    La Lola skrev 2010-09-15 21:42:06 följande:
    Personalen håller koll på vagnarna ja.
    På en del förskolor är det utevistelse när det sovs o på andra ställen håller man koll genom fönstret.

1 år är gränsen men kan sökta dispens för att få börja innan.

Har han inte selen på sig?
    Annars rekomenderar jag det om det är så att ahn klättrar ur.

Om flera barn vaknar samtidigt....ja då går man ut o hämtar de...?......
    Alexi skrev 2010-09-15 21:45:40 följande:
    Klättrar han ur sin sele? Då får ni nog skaffa en bättre för med en rejäl och bra har jag svårt att se att de hinner ta sig ur alltför snabbt.
    Nej han klättrar inte ur sin sele Han har den under övervakning. Jag vill inte att han ska vakna och vara fastbunden. Jag fattar inte riktigt hur det ska gå till rent praktiskt bara. Sätter de fast barnen i selarna och förväntar sig att barnen ska somna? Eller nattar de barnen individuellt och spänner fast dem när de har somnat? Detta är alltså inte ett försök att gräla. Jag undrar genuint för jag tycker att det verkar hemskt- 
  • Kyanita
    maxlis skrev 2010-09-15 21:45:53 följande:
    till Marionyhm: på vår förskola så är alltid minst en i personalen ute vid vagnarna när barnen sover. Har inte hört om något barn som ramlat ut. Barnen lär sig snabbt reglerna på förskolan, vänta på din tur att få hjälp ner i vagnen, hoppa inte i vagnarna, tvätta händerna innan lunch, vänta i kö på din tur att ta mat etc. 
    Nja, de sa samma sak om min son men förskolan har fått ändra på sina rutiner för han har fortfarande inte "lärt" sig. Och ja, han tar sig ur varenda sele vi satt på honom också! Vissa av oss har barn son är lite mer aktiva, lite mer nyfikna, har lite mer av det mesta faktiskt. Lösningen var en personal på bara honom i en situation som denna.
  • Alexi
    Mariohn skrev 2010-09-15 21:50:10 följande:
    Klättrar han ur sin sele? Då får ni nog skaffa en bättre för med en rejäl och bra har jag svårt att se att de hinner ta sig ur alltför snabbt.
    Nej han klättrar inte ur sin sele Han har den under övervakning. Jag vill inte att han ska vakna och vara fastbunden. Jag fattar inte riktigt hur det ska gå till rent praktiskt bara. Sätter de fast barnen i selarna och förväntar sig att barnen ska somna? Eller nattar de barnen individuellt och spänner fast dem när de har somnat? Detta är alltså inte ett försök att gräla. Jag undrar genuint för jag tycker att det verkar hemskt- 
    Men vi har alltid selen på dottern när hon åker vagn en längre stund (och framför allt om hon förväntas somna under promenaden). Det har vi haft sen hon började kunna ställa sig upp i vagnen så det är inget konstigt, inte konstigare än att ha bilbälte i bilen (och där somnar de ju och vaknar ibland). Tror det är din upplevelse att det är hemskt att vara fastbunden, inte barnets. 
    Jag skulle tro att de sätter barnen i vagn, inkl sele, och sen gungas vissa barn till sömn och vissa somnar av sig själva.
  • La Lola
    Föräldrarna talar ju om om de vill att barnet ska ha sele eller ej....de sitter ju inte hårt o man kan ha en lös variant oxå.....de spänns fast innan de somnat....

På alla ställen där jag har jobbat har vi rullat/skakat de vagnar där det har behövts o andra barn somnar av sig själv.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Bambusa

har haft långtids praktik på lite olika dagis och där barnen sov ute sov dom längre och ingen ramlade nånsin ur vagnen, man har koll på dom såklart.. på madrass på golvet stör dom varann lättare.. sen att förldrarna ska stå för vagn är väl inget konstigt.. sätt upp lapp på dagset, kanske nån som har barn som slutat sova middag som vill bli av ed sin dagisvagn? annars som många andra skrivit, blocket eller loppis! 

min dotter går inte på dagis, men har sovit massor ute i sin vagn, började med de när hon var runt 8månader,la i henne och gick in, hon sov 3timmar i sträck, innan sov hon 20minuter, vaknade, somna om osv.. märktes när de blev för kallt att hon inte alls va lika pigg efter vilan.. sen höll den kylan i sig och så glömde hon bort att de va skönt och sova ute..  men på promenader ibland sover hon i vagnen, de gjorde hon ju innan 8mån med..  och har alltid sele på sig!! 

min mamma har sytt ett fleece sett till henne och en tjock åkpåse med.. Skrattande  90talsvagnarna är ofta bra som dagisvagnar, stora nog för 3åringar, bra gund om dom inte somnar stilla, och BILLIGA!

• enlitenbitkaka
    Nattar dem individuellt? Det gör man inte ens när de sover inne. De lägger sig, man säger "sov så gott" och så sätter man sig och väntar på att de ska somna. Naturligtvis försöker man tillgodose enskilda barns behov men "nattning" i ordets rätta bemärkelse förekommer inte.
  • Ariella
    Kan inte svara för hur de gör på andra ställen, men på våra barns förskola så lägger de barnen i vagnarna och spänner fast dem. Sedan somnar de. Jag trodde inte heller på det, men till och med vår son som har sovit kanske fem gånger i vagn i hela sitt liv tidigare somnar och sover som en stock i 1,5-2 timmar. Jag tycker det är kanon att de sover ute!
  • Mariohn
    La Lola skrev 2010-09-15 21:54:19 följande:
    Föräldrarna talar ju om om de vill att barnet ska ha sele eller ej....de sitter ju inte hårt o man kan ha en lös variant oxå.....de spänns fast innan de somnat....

På alla ställen där jag har jobbat har vi rullat/skakat de vagnar där det har behövts o andra barn somnar av sig själv.
    Det är ju bra. Jag såg framför mig hur ungar spändes fast i vagnarna och förväntades sova :-/ 
  • maxlis

vår personal har inte använt selarna om inte föräldrarna har bett om det. Det minsta barnet som började i höstas var 15 månader. Två i personalen tar ut några barn åt gången till vagnarna. Personalen gungade/körde vagnarna fram och tillbaks för att söva barnen.  En i personalen var kvar inne med de andra barnen som slussades ut allt eftersom. Efter bara någon vecka satt rutinen där och personalen kunde ta ut  fler barn på en gång. Få barn behövde sedan gungas i vagnarna. Vår son ligger still ganska länge i vagnen innan han somnar men på förskolan är det normalt för honom. 

• La Lola
    Mariohn skrev 2010-09-15 21:57:17 följande:
    Det är ju bra. Jag såg framför mig hur ungar spändes fast i vagnarna och förväntades sova :-/ 
    Nejje!

Ingen fara.
    Du vet, vi förskolepersonal har oxå känslor.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?