• Hemlighet

Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?

Var på dotterns dagis idag för första gången och fick veta att hon kommer att sova ute i vagn. Hon är van att sova inne, men ser inte det som ett problem.
    Problemet är att man måste ta med sig en vagn själv!
    Visst hon har en vagn, men jag vill inte att den skall stå ute i ur och skur. För fin och för dyr för det:-S
    Så nu måste jag kika på en ny vagn(begagnad).
    Har dom rätt att kräva att man skall ta med en vagn själv som barnet skall sova i??

Och vad sover dom i på vintern????

• Svar på tråden Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?
  • La Lola
    Rulltrappa skrev 2010-09-16 12:33:23 följande:
    Mmm. Tipspromenad. Skamalternativet. ;)
    Det bästa alternativet för mig som hatade dessa friluftsdagar då man skulle åka skidor eller nåt!
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Rulltrappa
    enlitenbitkaka skrev 2010-09-16 12:25:28 följande:
    Jag är uppvuxen i en liiiiiten småstad (finns att beskåda på kanal 5) och där hade då alla cyklar osv. Innan jag fick mina egna skridskor lånade jag i ishallen. Mina skridskor jag fick sen var ärvda efter mammas vänninas barn. Jag älskade dem.

Och på friluftsdagar har det alltid funnits alternativ...

Men jag menar inte friluftsdagar och ishallar, jag menar när man skulle åka griller på den sketna lilla rinken på skolgården. Hockeyhjälmar fanns visserligen att låna, men icke skridskor.

Och liksom, i ärlighetens namn använde jag hellre månadspengen till böcker och skivor än cykel och skridskor. Så jag kanske får skylla mig själv. Men jag hade nog undermedvetet sorterat in idrottsutrustning under "Fritid" och hade även då svårt att förstå att det skulle klassas "Nödvändigheter för att klara grundskolan med hedern i behåll".

• Rulltrappa
    enlitenbitkaka skrev 2010-09-16 12:34:51 följande:
    Nej? Man kunde ex hyra utrustning i skidbacken, man kunde få simma, prova på styrketräning, pingis osv.
    Hyra utrustning, återigen något som kostar.
  • Rulltrappa
    La Lola skrev 2010-09-16 12:33:38 följande:
    Jo men jag menar att här uppe tillhör det lixom livsstilen.
    Så är det kanske inte i tex Skåne (jag har ingen annig men det känns som om detta faller sig mer naturligt i norra Sverige).
    Fast nja... Liksom, de flesta ungarna på min gård (här i Götaland) brukade cykla omkring. Det var väl en typ av livsstil. Det betydde inte att jag skulle komma på tanken att lägga pengar på cykel och cykelhjälm när jag kunde köpa skivor får min surt förvärvade (nåja...) månadspeng. Följaktligen ägde jag ingen cykel. Och hade jag bott någon annanstans där folk åkte mycket skidor hade jag fortfarande bara köpt skivor och böcker.
  • vittra

Jag håller visserligen med rulltrappa i hennes argument, det är förjävligt att skolorna kräver mer och mer av familjer som kostar dem pengar, och de som inte har råd får tyvärr stå där med skägget i brevlådan och kan tex inte följa med på klassresor, utflykter eller annat... det är verkligen inget ovanligt att det blir så, och diskussionerna kring detta har varit aktuella länge. Det gäller faktiskt också på förskolenivå, då tex sådant som födelsedagskalas (stora kalas för alla i barngruppen) har diskuterats.

Men detta tycker jag dock är en lite annan diskussion, här handlar det inte om att TS inte har råd att skaffa vagn, eller inte har någon. Hon har helt enkelt köpt en svindyr vagn som hon inte ens vågar använda för att den är för fin! Det handlar inte om att man förväntas ha utrustning man inte har råd med, det handlar om att man är för negativ för att ens inse att det finns lösningar om man nu mot förmodan har köpt en för fin vagn. De flesta (alla?) förskolor har någon eller några vagnar till förfogande, jag är fullkomligt övertygad om att om TS går till sin förskola och säger att hon inte har råd med en vagn så plockar de fram en som hon kan låna! Men förskolan kan rimligtvis inte köpa in vagnar till varenda unge! Lika lite som skolor kan köpa in skidor till hundratals barn! Även om det oftast finns en viss mån av lånegrejer, så skulle det inte funka att alla våra skattepengar går till barnvagnar, skidor eller cyklar...

• vittra

Eller för den delen åkpåsar eller vinteroveraller... som ju TS tydligen inte heller vill köpa...

• La Lola
    vittra skrev 2010-09-16 12:43:49 följande:
    Jag håller visserligen med rulltrappa i hennes argument, det är förjävligt att skolorna kräver mer och mer av familjer som kostar dem pengar, och de som inte har råd får tyvärr stå där med skägget i brevlådan och kan tex inte följa med på klassresor, utflykter eller annat... det är verkligen inget ovanligt att det blir så, och diskussionerna kring detta har varit aktuella länge. Det gäller faktiskt också på förskolenivå, då tex sådant som födelsedagskalas (stora kalas för alla i barngruppen) har diskuterats.

Men detta tycker jag dock är en lite annan diskussion, här handlar det inte om att TS inte har råd att skaffa vagn, eller inte har någon. Hon har helt enkelt köpt en svindyr vagn som hon inte ens vågar använda för att den är för fin! Det handlar inte om att man förväntas ha utrustning man inte har råd med, det handlar om att man är för negativ för att ens inse att det finns lösningar om man nu mot förmodan har köpt en för fin vagn. De flesta (alla?) förskolor har någon eller några vagnar till förfogande, jag är fullkomligt övertygad om att om TS går till sin förskola och säger att hon inte har råd med en vagn så plockar de fram en som hon kan låna! Men förskolan kan rimligtvis inte köpa in vagnar till varenda unge! Lika lite som skolor kan köpa in skidor till hundratals barn! Även om det oftast finns en viss mån av lånegrejer, så skulle det inte funka att alla våra skattepengar går till barnvagnar, skidor eller cyklar...
    Bra skrivet!

Jag håller delvis med Rlltrappa jag oxå.
    Men eftersom jag vill att mina barn ska kunna delta i gympan som alla andra så får jag oxå köpa div utrustning till de.
    Men det blir i första hand begagnat eftersom skidor/skridskor enbart används på skolan o aldrig hemma.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Rulltrappa
    enlitenbitkaka skrev 2010-09-16 12:42:18 följande:
    Av flera alternativ var det det enda du såg? Vad om de andra roliga alternativen då? Tänk positivt gott folk!
    Vi var även tvungna att bekosta simhallsbesök under sådana dagar. Styrketräning och pingis var mer sånt vi fick göra på ordinarie inomhuslektioner. :)

Jag är fullständigt medveten om att de flesta familjer har råd att avvara en 50-lapp till mat på klassresorna, en 20:a till simhallen och kanske till och med en gammal skrotcykel för 200 spänn och en någorlunda intakt hjälm för en hunka. Så gjorde även mina föräldrar, om jag bad dem. Dock bad jag dem väldigt sällan eftersom jag av princip tyckte att det var löjligt att man skulle ha med sig egna grejer till skolan.

Och som sagt, så ofta och länge som frågan debatterats tycker jag att det är lite läskigt att det inte verkar ha gått ner till förskolan än.
Svar på tråden Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?