vittra skrev 2010-09-16 12:43:49 följande:
Jag håller visserligen med rulltrappa i hennes argument, det är förjävligt att skolorna kräver mer och mer av familjer som kostar dem pengar, och de som inte har råd får tyvärr stå där med skägget i brevlådan och kan tex inte följa med på klassresor, utflykter eller annat... det är verkligen inget ovanligt att det blir så, och diskussionerna kring detta har varit aktuella länge. Det gäller faktiskt också på förskolenivå, då tex sådant som födelsedagskalas (stora kalas för alla i barngruppen) har diskuterats.
Men detta tycker jag dock är en lite annan diskussion, här handlar det inte om att TS inte har råd att skaffa vagn, eller inte har någon. Hon har helt enkelt köpt en svindyr vagn som hon inte ens vågar använda för att den är för fin! Det handlar inte om att man förväntas ha utrustning man inte har råd med, det handlar om att man är för negativ för att ens inse att det finns lösningar om man nu mot förmodan har köpt en för fin vagn. De flesta (alla?) förskolor har någon eller några vagnar till förfogande, jag är fullkomligt övertygad om att om TS går till sin förskola och säger att hon inte har råd med en vagn så plockar de fram en som hon kan låna! Men förskolan kan rimligtvis inte köpa in vagnar till varenda unge! Lika lite som skolor kan köpa in skidor till hundratals barn! Även om det oftast finns en viss mån av lånegrejer, så skulle det inte funka att alla våra skattepengar går till barnvagnar, skidor eller cyklar...
Bra skrivet!
Jag håller delvis med Rlltrappa jag oxå.
Men eftersom jag vill att mina barn ska kunna delta i gympan som alla andra så får jag oxå köpa div utrustning till de.
Men det blir i första hand begagnat eftersom skidor/skridskor enbart används på skolan o aldrig hemma.