• Alexi

Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?

Men jag fattar verkligen inte. Varför skulle vagnen bli mer sliten av att barnet sover i den på dagis? De står ju under tak (antar jag på de flesta dagis), vad är det med sovandet på dagis i vagnen som skulle slita mer på vagnen än sovande i vagnen hemma?

Vi är väldigt glada att vårt dagis erbjuder både sova inne och sova ute då dottern alltid sovit ute i sin vagn. Det enda som är lite jobbigt är att man inte kan förvara den där så vi måste ta med den dit och hem varje dag, vilket jag inte vet hur jag ska lösa när det kommer syskon och jag hade tänkt ha en syskonvagn vid hämtning och lämning under veckan och bara ta dit och hem sovvagnen under helgen. Men i övrigt funkar det utmärkt.

• Alexi
    Mariohn skrev 2010-09-15 21:27:26 följande:
    Jag tycker att detta är skrämmande.  Är det någon som övervakar vagnarna? Måste man inte vara ett år för att få börja på dagis? Min son har vänt sig sedan han var 4 månader. Somnar han i vagnen nu måste vi hålla koll hela tiden för när han vaknar klättrar han och trillar ur.  Vad händer om flera barn vaknar samtidigt? 
    Klättrar han ur sin sele? Då får ni nog skaffa en bättre för med en rejäl och bra har jag svårt att se att de hinner ta sig ur alltför snabbt.
  • Alexi
    Mariohn skrev 2010-09-15 21:50:10 följande:
    Alexi skrev 2010-09-15 21:45:40 följande:
    Klättrar han ur sin sele? Då får ni nog skaffa en bättre för med en rejäl och bra har jag svårt att se att de hinner ta sig ur alltför snabbt.
    Nej han klättrar inte ur sin sele Han har den under övervakning. Jag vill inte att han ska vakna och vara fastbunden. Jag fattar inte riktigt hur det ska gå till rent praktiskt bara. Sätter de fast barnen i selarna och förväntar sig att barnen ska somna? Eller nattar de barnen individuellt och spänner fast dem när de har somnat? Detta är alltså inte ett försök att gräla. Jag undrar genuint för jag tycker att det verkar hemskt- 
    Men vi har alltid selen på dottern när hon åker vagn en längre stund (och framför allt om hon förväntas somna under promenaden). Det har vi haft sen hon började kunna ställa sig upp i vagnen så det är inget konstigt, inte konstigare än att ha bilbälte i bilen (och där somnar de ju och vaknar ibland). Tror det är din upplevelse att det är hemskt att vara fastbunden, inte barnets. 
    Jag skulle tro att de sätter barnen i vagn, inkl sele, och sen gungas vissa barn till sömn och vissa somnar av sig själva.
  • Alexi
    Mariohn skrev 2010-09-15 22:07:19 följande:
    Det är ju jätteskönt! Jag vill mest veta att det inte finns något krav på att barn förväntas somna fastspända. 
    Men vad är det konstiga med att somna fastspänd, varför tycker du det är så konstigt? Min dotter protesterar om hon tvingas ligga ner på en promenad när hon inte vill sova och vill sitta upp men själva selen är inget problem. Använder inte de flesta sele i vagnen generellt, verkar ju väldigt osäkert att inte ha sele om barnet plötsligt får för sig att ställa sig upp och man själv tittar åt annat håll en sekund.
  • Alexi

Men kan inte någon förklara för mig, varför man skulle tveka att ta med sig sin egen vagn till förskolan? Vad är det man tänker skulle ske med den där som inte sker hemma?

• Alexi
    enlitenbitkaka skrev 2010-09-16 13:42:26 följande:
    Fast det är ju lite löjligt Det är en viss skillnad på att gå på promenad och att ha sin vagn utomhus 8h om dagen i ur och skur
    Fast är det vanligt att vagnarna inte ens förvaras under tak? För står det helt utsatta för vädret förstår jag om det kan bli problem men de måste väl stå lite skyddade, under åtminstone ett regnskydd.
  • Alexi
    Trollet Ludenben skrev 2010-09-16 19:34:10 följande:
    jag skulle inte ta med min vagn till förskolan. Vi köpte en paraplysulky (chicco liteway) att ha med dit av den enkla anledningen att i den stadsdelen kan fol inte hålla tassarna borta från andras saker. Så det är inte alls som vill ha vagnen med.
    Fast vagnen står ju i alla fall på vårt dagis väl synlig för personal osv så det känns väldigt oväntat om någon skulle stjäla den mitt på dagen.
  • Alexi
    solida skrev 2010-09-17 09:17:20 följande:
    Fast det verkar ju på alla i den här tråden som att man kan lämna vagnen på förskolan över natten, i förråd eller inne i hallen. Så det är väl ingen som blir tvingad att köra den fram och tillbaka varje dag?

På mitt jobb har vi 40 barn som sover ute. Det skulle vara helt omöjligt att ordna förskolevagnar till alla de barnen, så vi ser gärna att föräldrar har med egen vagn. Om det inte går, t ex om man har två barn som sover i familjen men bara en vagn, så får den andra låna en förskolevagn. Men det är väl kanske två av 40 som sover i våra vagnar, resten har tagit med vagn hemifrån. Det är en trygghet för barnen att sova i sin egen vagn, dessutom stör de inte varandra när de har varsin vagn (förskolevagnar är ju ofta tvillingvagnar så då sover man två i dem om det behövs). Jag har jobbat på ställen där man sovit inomhus innan, och visst funkar det också men barnen är MYCKET friskare där jag jobbar nu, och dessutom får de sova ifred utan att vakna för att den bredvid vaknar och ska kliva över dem på vägen ut. Vi har alltid minst en person ute med vagnarna, det har aldrig hänt att nån ramlat ut och vi har aldrig sele på barnen.
    Nej, vi måste faktiskt ta med den varje dag, vilket vi tycker är lite problematiskt. Men för oss är det viktigt att dottern sover ute så vi måste göra så i alla fall.
  • Alexi
    Carla Filips mamma skrev 2010-09-20 13:48:09 följande:
    Mitt barn ska också sova ute i barnvagn Skäms. Jag tycker inte om den iden riktigt, varför skulle dom få sova ute när det finns rum med sköna madraser och kuddar inomhus i värmen? Jag fattar inte grejen? är det för att det ska bli mer tyst, för att det inte finns plats eller kanske för att förskoleläraren ska få mer lugn och ro med dom andra barnen ? kanske mitt barn är ivgen om den sover.

Ja, jag hade alla dessa frågor när dom sa till oss på första mötet att Fille skulle sova ute, först fattade jag inte alls men sen trillade poletten ner. Men nu är jag ganska så kluven. Jo, jag förstår att det är bra för att då slipper man alla sjukdomar och bakterier som stannar innomhus och på alla dessa madraser och kuddar.
    Men fortfarande så känns det lite hårt mot mitt barn.

Tydligen är det många föräldrar som tycker att det är bra för att dom får friskare barn.
    Jag får väl tänka om, kanske Obestämd.
    Jag tror alla vi som har barn som alltid sover ute dagtid bara ser fördelar. Barnet får frisk och skön luft och sover därför bättre och håller sig dessutom friskare. De ligger ju hur skönt som helst i vagnen nedbäddade. Min dotter började sova ute på dagarna runt halvåret (det var vinter innan och jag ville ha henne inne då när hon var så liten) och sover ALLTID ute på dagarna, hon är nu 21 månader.
Svar på tråden Sova i vagn på dagis, hur gör ni med vagnen?