• Äldre 15 Sep 20:26
    19375 visningar
    29 svar
    29
    19375

    3,5 år, fortfarande blöja och bryr sig inte. HJÄLP!

    Jag och min man börjar bli smått desperata. Hur ska vi få vår drygt 3,5-åriga dotter att släppa blöjan? Det värsta är att hon inte verkar bry sig när blöjan blir smutsig. Om ingen annan märker något kan hon gå länge med bajs i blöjan utan att säga något. Vi har försök potträna i somras och hon satt på pottan rätt många gånger men det kommer ingenting. Sen kan de komma sekunderna efteråt i blöja eller trosor. Nu sen dagis började igen så vägrar hon åter igen sitta på pottan, toaletten vill hon inte ens testa, och vi vet inte vad vi ska ta oss till. Vi har testat att vänta in henne, vi har mutat med presenter, vi har suttit och pysslat eller läst när hon suttit på pottan, men inget hjälper. Hon är en väldigt bestämd ung dam och hon går sin egen väg. Hon härmar inte andra utan gör det hon själv tycker är kul. Hon är väldigt duktig och framåt med mycket annat. Vad ska vi göra?

  • Svar på tråden 3,5 år, fortfarande blöja och bryr sig inte. HJÄLP!
  • Äldre 15 Sep 20:35
    #1

    Sällar mig till din undran. Vi har en mycket bestämd liten herre i samma ålder och bortsett från att din är tjej så kunde du beskrivit honom och vår kamp. Enda skillnaden är att han säger till om han bajsat, vilket vi är tacksamma för. Men jag undrar också vad i hela friden man ska göra?


    //Maggis
  • Nobody­sFool
    Äldre 15 Sep 20:38
    #2

    Vi har en son på 3 år som har precis blivit av med blöjan och det går rätt bra.
    Vi gick till väga såhär..
    Han vägrade pottan och det gör han fortfarande utan han ville gå på toa precis som vi och det är ju mycket bättre tyckte vi eftersom då slapp vi släpa pottan precis överallt.

    'Men han hade blöja när vi började presentera han för toan han hade up and go blöjor eftersom det blev precis som kalsonger för han som han kunde dra ner.
    Vi tog det sakta och lät han ta det i sin egna takt... lät han bli intresserad av toaletten och när han lyckades gå med hans egna vilja så firade vi han..
    Men vi frågade han lite nätt i början och sa till han att vi skulle ha fest för han när han ville gå på toan.
    Nu är vår son mycket enveten och det tog mycket långt tid innan han ville överhuvudtaget.
    Vi provade med att visa att hans favorit nalle gick på toaletten och då firade vi nallen med en stor fest.. (kanske låter dumt) men det funkade.
    Han visade intresse och ville prova... och så gick det ett bra tag... några veckor med blöjan och han gick inte hela tiden men varje gång han gick så fick han massor av beröm... massor.
    Sen ökade det ett steg i taget och sen efter ett tag så rykte jag blöjan och det händer olyckor lite då och då men det är helt normalt.

    SÅ hade vi det....

  • Äldre 15 Sep 20:40
    #3

    Åhhh jag vet precis hur ni känner! Vår ena dotter som nu är dryga 5år var nästan 4 när hon slutade med blöja! Hon brydde sig inte ett dugg vilket gjorde det väldigt vårt att få henne torr!

    Det låter som om våra tjejer är väldigt lika, vår lilla dam är väldigt bestämd och det går inte att få henne att göra nåt om hon inte vill eller känner för det, det måste komma från henne!

    Jag tyckte det var superjobbigt att ha ett barn som var så pass stor som hade blöja och det var nog mest jag som mamma som led, hon brydde sig inte och det i sig var väl ganska skönt!

    Utan att vi gjorde nåt speciellt så slutade hon med blöjan!

    Så mitt råd, försök undvika andras sneda blickar och var glad att ni har en pigg och glad tjej och en vacker dag så kommer även hon sluta med blöja!

  • blomma­n08
    Äldre 15 Sep 20:41
    #4

    Min vän sons är likadan, han är 3/5 men nu kissar han på pottan men vägrar bajsa där, då ska han promt ha blöja, han kan också gå utan att bry säg om att vilja ha en ny blöja, Men samma som där har dom inte en aning om vad dom ska göra!

  • Äldre 15 Sep 20:43
    #5

    Startade en tråd i januari, då min son var 3, då vi han fortfarnade vägrade annat än blöja. Denna tråd lever fortfarande kvar, och där finns fler med samma problem, och massa tips på hur man kan locka till toan!
    Här är länken!
    www.familjeliv.se/Forum-3-332/m50306944.html


    Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Äldre 15 Sep 20:43
    #6

    Varför STRESSA?????

    Barn blir torra då dom är redo själva. Vårt troll visade en aningens liiiiten tillstymmelse av uppmärksammat pottan i våras. Men nu totalvägrar han släppa blöjan,,å tro mig han sitter gärna med sit in den till det nästan torkat heltKräks Man kan bli matt för mindre..

    Men jag TROR att det är för allt prat ,,upphöjda ögonbryn,,gapande munnar å med en fråga "hur gammal är han egentligen? å jag svarar 3år,,-Men är han inte torr ÄN ??"
    Å detta sägs högt så han hör det ovanför sin skalle
    Att det är allt prat om torr hit å dit,,potta hit å dit,,ta bort blöjan hit å dit FRÅN OMGIVNINGEN !!!!!!!!!!!!!!!!
    Gör att han nu ratar pottan.

    Tog nu upp detta med BM på BVC å hon sa "SKIT I VAD ANDRA TYCKER ELLER SÄGER,,,,Han är uppenbarligen inte REDO/MOGEN än för att sluta med blöja"

    Så mitt råd TS,,låt henne ha blöjan. Tids nog blir hon torr. Finns det verkligen inget barn som INTE blivit torr förr eller senare??

  • Nobody­sFool
    Äldre 15 Sep 20:44
    #7

    Min son kissade i början på toa och bajsade i blöjan . .. men varenda gång han kissade frågade vi om han ville prova bajsa men det blev promt nej i början .. men sen lossnade det av sig själv och när han väl gjorde det första gången så vägrade han gå där ifrån förän han hade bajsat igen..

  • Äldre 15 Sep 20:57
    #8

    Ja, man får ju oftast rådet att vänta, det löser sig. Det känns bara som att vi har väntat in henne länge nu. Hur länge ska man vänta innan man verkligen ska börja bli orolig? Det känns otroligt att en 3,5 åring inte är mogen men så är det kanske. Min man tycker det är så pinsamt att varje dag hämta henne på dagis  och då hitta henne med en full blöja som förmodligen har suttit där ett tag. De låter de stora barnen vara ute själv en del på eftermiddagen och de andra barnen sköter ju toalettbesöken själva, medan dottern inte säger till när hon behöver byta blöja. 

  • Äldre 15 Sep 21:03
    #9

    Man kan ju testa med att prata med barnet, säga att nu är du så stor så att du ska börja med trosor/ kalsonger på dagarna. Och gå på toaletten/pottan när du blir kissnödig/bajsnödig. Sen får man väl ta det problemet med att det kommer i byxorna ibland. Funkar inte mutning, övertalning och väntan så får man väl ta bort blöjan på dagarna först och hoppas på det bästa..
    Min dotter tyckte det var mycket obehagligt att kissa på sig så då fanns det inget annat alternativ än att sätta sig på pottan.

    Hoppas att det löser sig för er..

  • Äldre 15 Sep 21:03
    #10
    IsaN skrev 2010-09-15 20:57:48 följande:
    Ja, man får ju oftast rådet att vänta, det löser sig. Det känns bara som att vi har väntat in henne länge nu. Hur länge ska man vänta innan man verkligen ska börja bli orolig? Det känns otroligt att en 3,5 åring inte är mogen men så är det kanske. Min man tycker det är så pinsamt att varje dag hämta henne på dagis  och då hitta henne med en full blöja som förmodligen har suttit där ett tag. De låter de stora barnen vara ute själv en del på eftermiddagen och de andra barnen sköter ju toalettbesöken själva, medan dottern inte säger till när hon behöver byta blöja. 
    VA ??
    DU måsta SKÄMTA???

    Så bara för att det barn på 3år säger till när hon behöver byta blöja så skiter personalen i det??
    Men för helvete säg åt personalen att hålla koll på hennes blöja och kolla den då å då!! Det ÄR deras jobb PUNKT!
Svar på tråden 3,5 år, fortfarande blöja och bryr sig inte. HJÄLP!