• Ollibolli

Röd klänning på bröllop? Och hur mycket pengar ska man ge....?

Hej!

Har blivit bjuden på ett höstbröllop (november) och ser såååå fram emot detta! Glad Har dock en liten fundering kring färg på klänning. Är det ok att ha en röd klänning på ett bröllop? Har nämligen köpt en jättefin röd klänning kvällen till ära men när jag berättat det för bekanta så har vissa reagerat med att det inte är så "passande" då detta skulle syfta till att man haft ihop det med brudgummen! Har ALDRIG hört talas om detta och undrar nu om det är så? Tråkigt i sådana fall då klänningen är så fin Rynkar på näsan 

Sedan undrar jag också hur mycket pengar som är lagom att ge? De har önskat sig pengar istället för bröllopspresent. Tycket att detta är helt ok men vill varken ge för mycket eller för lite. Vi är inte släkt på något sätt utan "bara" goda väninnor.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Röd klänning på bröllop? Och hur mycket pengar ska man ge....?
  • Denebola
    Lyckoprinsessan skrev 2010-09-27 17:38:15 följande:
    Vad hände med sunt förnuft och vanligt omdöme?

Är det så svårt för er att bedöma vad som är iögonfallande och opassande på ett bröllop?
    Man följer givetvis klädkoden på inbjudan och känner man brudparet väl och det vad de tycker så är det ju inga problem.
    Men skulle du verkligen vilja komma helt fel klädd?

Nätstrumpor och en knallröd djupt urringad blank sidenklänning kanske är helt ok på era vänners bröllop men på ett annat mer gammeldags och strikt bröllop kanske helt fel.

Detta handlar ju inte om vad enskilda personer i den här tråden tycker utan om att kunna anpassa sig efter situationen och medverka till en lyckad bröllopsfest för brudparet.

Nu för tiden är det ju väldigt populärt med temabröllop på allt från medeltid och riddare till cowboy och 80-tal. Vill man då skita i det och ta på sig något helt annat så kanske man inte ska tacka ja till festen.
    Men det är väl klart att man följer klädkoden samt håller lite koll på vad för slags tillställning det är. Samma med temabröllop (även om jag kan tycka att man ska vara välkommen även om man inte har råd att köpa temakläder utan kommer i vanliga fina kläder).

Men att röd brudklänning skulle vara fel på ett bröllop har inget med klädkoder att göra. Och inget med tema heller. Så länge temat inte är "Rödklänningsfritt bröllop", men då bör detta stå klart och tydligt i inbjudan för att undvika missförstånd.

Står det inget om specifik färg på klädsel/temaklädsel i klädkoden på inbjudan, så följer man den klädkod som är angiven (och som bör vara en standardklädkod och ingen förvirrande hemmasnickrad variant), så har man ingen anledning att undvika vare sig turkos, orange, limegrönt eller rött. Det enda man undviker är helsvart eller helvitt.

En klädkod är en klädkod är en klädkod. Följer man klädkoden så kan man inte komma opassande klädd. (apropå dina nätstrumpor och urringade klänning)

Svårare än så är det inte. Sluta tjafsa på om att det skulle vara fel med röd klänning på bröllop för det är bara fånigt att ihärda att detta påhitt skulle ha något med verkligheten att göra!
  • Denebola
    Denebola skrev 2010-09-27 17:45:25 följande:
    Men det är väl klart att man följer klädkoden samt håller lite koll på vad för slags tillställning det är. Samma med temabröllop (även om jag kan tycka att man ska vara välkommen även om man inte har råd att köpa temakläder utan kommer i vanliga fina kläder).

Men att röd brudklänning skulle vara fel på ett bröllop har inget med klädkoder att göra. Och inget med tema heller. Så länge temat inte är "Rödklänningsfritt bröllop", men då bör detta stå klart och tydligt i inbjudan för att undvika missförstånd.

Står det inget om specifik färg på klädsel/temaklädsel i klädkoden på inbjudan, så följer man den klädkod som är angiven (och som bör vara en standardklädkod och ingen förvirrande hemmasnickrad variant), så har man ingen anledning att undvika vare sig turkos, orange, limegrönt eller rött. Det enda man undviker är helsvart eller helvitt.

En klädkod är en klädkod är en klädkod. Följer man klädkoden så kan man inte komma opassande klädd. (apropå dina nätstrumpor och urringade klänning)

Svårare än så är det inte. Sluta tjafsa på om att det skulle vara fel med röd klänning på bröllop för det är bara fånigt att ihärda att detta påhitt skulle ha något med verkligheten att göra!
    Menade röd klänning, inte röd brudklänning.
  • Lyckoprinsessan
    JA77 skrev 2010-09-27 17:37:13 följande:
    Det är bl.a. sådana som du som gör att dessa rykten kvarstår. Folk vet bättre, men är så in i helsike rädda för att trampa andra på tårna. Bättre vetande förstår att klänningens färg absolut inte har något med en tidigare relation att göra. Man bär rött för att det är fint! Man behöver inte göra bridezillas till lags och ringa och fråga om skornas höjd, skärpets färg, håruppsättning o.s.v. En artig gäst anpassar sig till klädkoden, och i en klädkod finns inget färgförbud! Om nu bruden är så hetsig med detta och rött, då gör man henne en tjänst om man upplyser henne om att hon har fel.
    Sådana som jag, ha ha... roligast idag
    I vilket fack tror du dig ha placerat in mig?

Lösningen på alla sådana här situationer är kommunikation och åter kommunikation. 
    Håller med om att man absolut kan upplysa en osäker brud.
    Varför då inte ringa och säga att "du jag tänkte ha en ny röd jättefin klänning  på ditt bröllop, det är väl inget du har nåt emot? Ville bara kolla eftersom en del har för sig att man då har varit med brudgummen med det är ju bara ett nytt påhitt från en film...

De allra allra flesta skulle säkert säga att "självklart ska du ha den klänningen"
    Men skulle bruden säga att "jag vet att mina släktingar skulle ta illa upp och tycka det var konstigt och vill helst att du bär en annan färg" kanske böjer man sig för hennes önskan eller så skiter man i det alternativt frågar inte och gör bruden obekväm på hennes eget bröllop.

Som sagt, varför frågar TS?
    Det är väl inte vi som ska bedöma om hon ska ha röd klänning... 
  • Lyckoprinsessan

Jag är fullt medveten om att det inte är något etikettsbrott att ha röd klänning men så länge den här föreställningen lever kvar så väljer jag att avstå röd klänning på bröllop

• Denebola

Ärligt talat så tycker jag att det är de bröllopsgäster som rynkar på näsan åt en rödklädd gäst som är de som framstår som dummast i sammanhanget.

• Denebola
    Lyckoprinsessan skrev 2010-09-27 17:50:49 följande:
    Jag är fullt medveten om att det inte är något etikettsbrott att ha röd klänning men så länge den här föreställningen lever kvar så väljer jag att avstå röd klänning på bröllop
    Varför inte försöka bekämpa uppenbara missuppfattningar i stället? Du kan ju faktiskt göra människor en tjänst genom att upplysa dem om deras felkunskap.
  • Mrs Charles

Till och med Ribbing sa att myten om den röda klänningen bara är svammel och att man självklart kan ha rött på bröllop!
    Ha en röd klänning!

• Lyckoprinsessan
    Mrs Charles skrev 2010-09-27 17:53:51 följande:
    Till och med Ribbing sa att myten om den röda klänningen bara är svammel och att man självklart kan ha rött på bröllop!
    Ha en röd klänning!
    Jo det har skrivits i tråden men samtidigt så avråder till exempel Elin Kling från att man ska ha röd klänning på bröllop.

Själv har jag inget behov av att upplysa folk om rådande missuppfattningar, speciellt inte när jag går på fest

Men om ni känner att detta är viktigt för er så tycker jag att ni hädanefter själva ska ha rött och uppmana alla andra att bära just rött på bröllop  
  • Janni8
  • Janni8
Svar på tråden Röd klänning på bröllop? Och hur mycket pengar ska man ge....?