• Ollibolli

Röd klänning på bröllop? Och hur mycket pengar ska man ge....?

Hej!

Har blivit bjuden på ett höstbröllop (november) och ser såååå fram emot detta! Glad Har dock en liten fundering kring färg på klänning. Är det ok att ha en röd klänning på ett bröllop? Har nämligen köpt en jättefin röd klänning kvällen till ära men när jag berättat det för bekanta så har vissa reagerat med att det inte är så "passande" då detta skulle syfta till att man haft ihop det med brudgummen! Har ALDRIG hört talas om detta och undrar nu om det är så? Tråkigt i sådana fall då klänningen är så fin Rynkar på näsan 

Sedan undrar jag också hur mycket pengar som är lagom att ge? De har önskat sig pengar istället för bröllopspresent. Tycket att detta är helt ok men vill varken ge för mycket eller för lite. Vi är inte släkt på något sätt utan "bara" goda väninnor.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Röd klänning på bröllop? Och hur mycket pengar ska man ge....?
  • Lyckoprinsessan
    Bedan skrev 2010-09-26 11:38:02 följande:
    Varför ska man böja sig för folks vanföreställningar?
    Folk????

Tycker man kan skita i vad de andra gästerna tycker men om bruden tycker att det är opassande och hon är en vän då tycker jag det är ganska självklart att man rättar sig efter det.
    Om du inte tycker det är du inte brudens vän, det är hennes bröllop, inte ditt! 
  • Bedan
    Lyckoprinsessan skrev 2010-09-26 11:50:31 följande:
    Folk????

Tycker man kan skita i vad de andra gästerna tycker men om bruden tycker att det är opassande och hon är en vän då tycker jag det är ganska självklart att man rättar sig efter det.
    Om du inte tycker det är du inte brudens vän, det är hennes bröllop, inte ditt! 
    Jag är inte vän med fåvitska människor så jag lär aldrig ha det problemet. Skulle det mot förmodan ske skulle jag upplysa vederbörande om hennes vanföreställningar och hänvisa henne till Magdalena Ribbins sida på DN. Skulle det inte räcka för att kväsa idiotin hade jag nog inte velat komma på bröllop för den personen ändå, eller nått annat resten av dennes liv för den delen.
  • Mandi74

Jag har ju fått höra att man aldrig ska ha vitt eller rött på bröllop. Sen hur strikt man är med det idag, vet jag inte.. men jag hade inte haft det.

Gåva efter sin egen kassa, man ge vad man har råd att ge.

Brevis esse laboro, obscurus fio
  • Trinity78
    "Fråga: Våren är bröllopens tid och själv är jag bjuden på två bröllop i maj. Till det ena bröllopet har jag köpt en vacker röd klänning som slutar precis ovanför knäna, klädkoden är mörk kostym. Nu såg jag i TV (Elin Kling i TV4:s Förkväll) att rött på bröllop ska undvikas för att det är "älskarinnans färg". Tidigare trodde jag bara att det var vitt och svart som var olämpligt. Tycker du att det är en något förlegad regel som inte bör följas (angående den röda färgen alltså) eller bör jag ha något annat på mig?

Svar: Du kan ha en knallröd klänning som bröllopsgäst! Det löjliga tramset om att kvinnliga bröllopsgäster i rött skulle haft ihop det med brudgummen kan  ingen människa med normalt förstånd tro på. Varför skulle en kvinna genom att välja en viss färg visa upp sitt sexliv? Att hon dumpats av brudgummen, eller själv dumpat honom? Vilken etikett, stil eller hyfs skulle förespråka något sådant?

Någon “regel” eller underförstådd sed att kvinnor i rött på bröllop skulle haft ett förhållande med brudgummen finns INTE. Det är bara något som okunniga och icke tänkande personer inbillar sig.

Att TV sprider detta fjant är beklagligt. Det går att ta reda på fakta, inte minst innan man offentligt hävdar något (förr var detta grundläggande i journalistisk verksamhet). Om man själv är osäker frågar man någon kunnig person. Att tvärsäkert påstå detta om röd-klänningsförbud är enbart fånigt.

Faktiskt förstår jag inte hur någon kan tro på det. Frågan återkommer alltför ofta och därför tar jag upp den igen, denna korkade missuppfattning är spridd särskilt hos personer som inte tänker efter ett dugg.

Alltså: det är jättebra att åtminstone du funderar på orsaken till detta falska påhitt. Du tar förstås din röda klänning - och när någon okunnig medgäst vill visa upp sin dumhet genom att säga något till dig om klänningsfärgen, så kan du förklara det jag har svarat. Vänligt förstås, du har ingen anledning att försvara ditt färgval, men du kan be den som säger något spydigt till dig att förklara varför."

http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/04/06/brollopsrottforbud-6892
    Reproductively challenged
  • JA77
    Mandi74 skrev 2010-09-26 11:53:12 följande:
    Jag har ju fått höra att man aldrig ska ha vitt eller rött på bröllop. Sen hur strikt man är med det idag, vet jag inte.. men jag hade inte haft det.

Gåva efter sin egen kassa, man ge vad man har råd att ge.
    Inte vitt, inte svart, men gärna rött! Se ovan.
  • Lyckoprinsessan

Jag har själv haft svart på bröllop, i bruten spets. Det var ok med bruden men visst undrade säkert en del av gästerna. Om man sätter sina egna behov och åsikter framför vad den tycker som bjuder så bör man tacka nej. Hela vårt samhälle är fyllt av traditioner och hur man förväntas bete sig i olika situationer. Man kan ju tycka att detta är jättelöjligt men det är ju ännu mer barnsligt  om man inte kan rätta efter detta oavsett vad man själv tycker.
    Själv skulle jag inte kunna tänka mig att bära slöja och därför åker jag inte heller länder där kvinnor förväntas göra det. 
    Behovet att trotsa försvann nog någon gång i tonåren
    Att stå för sina åsikter är något helt annat! 

• Bedan
    Lyckoprinsessan skrev 2010-09-26 11:59:32 följande:
    Jag har själv haft svart på bröllop, i bruten spets. Det var ok med bruden men visst undrade säkert en del av gästerna. Om man sätter sina egna behov och åsikter framför vad den tycker som bjuder så bör man tacka nej. Hela vårt samhälle är fyllt av traditioner och hur man förväntas bete sig i olika situationer. Man kan ju tycka att detta är jättelöjligt men det är ju ännu mer barnsligt  om man inte kan rätta efter detta oavsett vad man själv tycker.
    Själv skulle jag inte kunna tänka mig att bära slöja och därför åker jag inte heller länder där kvinnor förväntas göra det. 
    Behovet att trotsa försvann nog någon gång i tonåren
    Att stå för sina åsikter är något helt annat! 
    Men i detta fall är det ju bra påhittat trams, inte någon tradition alls! Det har inte varit "fel" med röd klänning för 10 år sen, 100 år sen eller 500 år sen, det är bara påhittat av människor som inte hade bättre saker för sig. Varför ska man då understödja sånt skit så att det blir vedertaget? Då kan vi ju lika gärna börja skriva egentligen som äjenklien för det är ju många som säger så, eller varför inte införa tomten som statsgud när man ändå håller på.
  • Mandi74

Äh.. det stämde ju inte riktigt, var tvungen att kolla upp det bara för det.

Generella regler:

Det finns det några generella regler som man ska komma ihåg när man väljer klädsel till en bröllopsfest.

Bröllop bryter sorg. Man kommer därför inte helt klädd i svart. Att ha en del av klädseln i svart är inget fel, bara det svarta inte tar överhanden. Fråga dig själv om din klädsel skulle kunna passa på en begravning. Om inte, så kan du lugnt gå på bröllop i den. Dock ska man komma ihåg att det i många andra länder inte alls anses fel att komma helt klädd i svart.
    Klä dig inte som bruden! Att komma helt klädd i vitt går inte för sig och naturligtvis kan du inte återanvända din egen brudklänning. Du behöver inte undvika vitt helt, det går bra att ha en färgad kjol och en vit blus och tvärt om. Anledningen är att du inte ska kunna förväxlas med bruden. Idag finns det återigen brudar som gifter sig i andra färger, men oavsett om bruden är klädd i helsvart/prickigt/vad som helst, så är det den vita klänningen som förknippas med brudens färg och därför gäller ändå regeln om att ingen kvinna får vara klädd i helvitt. Har bruden en blå klänning finns det dock ingen regel för att gästerna måste undvika blått.
    Män tar av sig sina huvudbonader inomhus. Om vigseln är utomhus bör man även då ta av hatten. Kvinnor kan behålla sin hatt på inomhus, om den är en del av deras klädsel. Att som kvinna behålla sin stickade vintermössa på i kyrkan är inte korrekt.
    Kom inte barbent! Varken för män eller kvinnor är det korrekt att komma barbent, oavsett klädkoden. Det går inte att ta på sig shorts eller gå utan strumpbyxor, ens på sommaren. Man kan inte byta en klädkod mot en annan! Står det Frack är det frack som gäller, då går det inte att komma i smoking. Står det Mörk kostym kan man inte komma i smoking, även om det är en finare klädsel. De lite ovanligare plaggen Frockcoat, Bonjour, Långrock och Nehrurock kan inte användas alls om det angivits någon klädkod. Om det är fri klädsel, står "Festfin" eller "Sommarfin" eller någon annan hemsnickrad klädkod så går det naturligtvis bra att använda dessa plagg.

För damerna kan man glida lite på gränserna mellan klädkoderna. Generellt gäller att vid Kavaj/Mörk kostym har kvinnan "Mycket tyg upptill och lite nertill" (kort kjol) och vid Frack tvärtom; lite upptill och mycket nertill (urringat och långkjol). Ju finare klädkod destu längre kjol. Men visst går det att komma i en lång kjol även till Kavaj, om den är i enklare material och används med diskretare smycken och topp som passar klädkoden i övrigt..

Myter om bröllopsklädsel

Det florerar en del myter kring vad man får och inte får ha på sig på ett bröllop. Här kan du nu, en gång för alla, få veta sanningen!

Kvinnliga gäster kan inte ha en röd klänning!
    Vissa påstår att en röd klänning på en bröllopsgäst betyder att hon haft ihop det med brudgummen, men detta är bara en myt. troligen kommer denna missuppfattning från någon gammal film, där älskarinnan dyker upp på bröllopet med en röd klänning. Kanske är det scenen från Ashleys födelsedagsfest i slutet av "Borta med vinden", som fått människor att tolka en röd klännig så?? Felaktigt är det i varje fall.
    En röd klänning betyder varken mer eller mindre än en grön.
    Detta är alltså bara en utbredd missuppfattning och inget att ta hänsyn till. Om någon sämre vetande person ändå skulle påpeka detta om din röda klänning är det de som begår etikettsbrottet.
    Brevis esse laboro, obscurus fio
  • Reglementet

Har man kläder på ett bröllop betyder det att man har något att dölja.

*Kommersiellt budskap*
Svar på tråden Röd klänning på bröllop? Och hur mycket pengar ska man ge....?