• Ollibolli

Röd klänning på bröllop? Och hur mycket pengar ska man ge....?

Hej!

Har blivit bjuden på ett höstbröllop (november) och ser såååå fram emot detta! Glad Har dock en liten fundering kring färg på klänning. Är det ok att ha en röd klänning på ett bröllop? Har nämligen köpt en jättefin röd klänning kvällen till ära men när jag berättat det för bekanta så har vissa reagerat med att det inte är så "passande" då detta skulle syfta till att man haft ihop det med brudgummen! Har ALDRIG hört talas om detta och undrar nu om det är så? Tråkigt i sådana fall då klänningen är så fin Rynkar på näsan 

Sedan undrar jag också hur mycket pengar som är lagom att ge? De har önskat sig pengar istället för bröllopspresent. Tycket att detta är helt ok men vill varken ge för mycket eller för lite. Vi är inte släkt på något sätt utan "bara" goda väninnor.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Röd klänning på bröllop? Och hur mycket pengar ska man ge....?
  • Lyckoprinsessan
    Bedan skrev 2010-09-26 12:03:43 följande:
    Men i detta fall är det ju bra påhittat trams, inte någon tradition alls! Det har inte varit "fel" med röd klänning för 10 år sen, 100 år sen eller 500 år sen, det är bara påhittat av människor som inte hade bättre saker för sig. Varför ska man då understödja sånt skit så att det blir vedertaget? Då kan vi ju lika gärna börja skriva egentligen som äjenklien för det är ju många som säger så, eller varför inte införa tomten som statsgud när man ändå håller på.
    Jag håller med MEN om bruden inte vill att man som gäst ska ha röd kläning så bör man respektera det. Vad är problemet?
  • Bedan
    Lyckoprinsessan skrev 2010-09-26 12:28:06 följande:
    Jag håller med MEN om bruden inte vill att man som gäst ska ha röd kläning så bör man respektera det. Vad är problemet?
    Problemet är att du tycker att man ska fråga, varför ska man göra det? Det är ju BRUDEN som bryter mot etiketten om hon blir gnällig för att man kommit i röd klänning till bröllopet. Eftersom det inte finns en regel som förbjuder röd klänning ska man väl inte behöva fråga, eller ska alla gäster ringa och dubbelkolla med bruden så deras kläder stämmer FAST de följer klädkoden? "Heeej, jag tänkte ha en blommig klänning på ditt bröllop, den är knälång och täcker axlarna precis som klädkoden du valt anvisar, är det ok!?" Bullshit!
  • Lyckoprinsessan
    Bedan skrev 2010-09-26 12:31:37 följande:
    Problemet är att du tycker att man ska fråga, varför ska man göra det? Det är ju BRUDEN som bryter mot etiketten om hon blir gnällig för att man kommit i röd klänning till bröllopet. Eftersom det inte finns en regel som förbjuder röd klänning ska man väl inte behöva fråga, eller ska alla gäster ringa och dubbelkolla med bruden så deras kläder stämmer FAST de följer klädkoden? "Heeej, jag tänkte ha en blommig klänning på ditt bröllop, den är knälång och täcker axlarna precis som klädkoden du valt anvisar, är det ok!?" Bullshit!
    Jag skulle fråga eftersom jag är ödmjuk och vill att brölopet ska bli det bästa tänkbara för bruden!
    Om det inte var något problem alls med röd klänning skulle ju inte denna tråden finnas... 
  • Bedan
    Lyckoprinsessan skrev 2010-09-26 12:34:31 följande:
    Jag skulle fråga eftersom jag är ödmjuk och vill att brölopet ska bli det bästa tänkbara för bruden!
    Om det inte var något problem alls med röd klänning skulle ju inte denna tråden finnas... 
    Den dag jag gifter mig ska jag skriva ett humoristiskt kompendium där klädkoden beskrivs och myter sticks hål på så man slipper idiotiska frågor från människor som tror de är ödmjuka.
  • La Lola
    Bedan skrev 2010-09-26 12:36:04 följande:
    Den dag jag gifter mig ska jag skriva ett humoristiskt kompendium där klädkoden beskrivs och myter sticks hål på så man slipper idiotiska frågor från människor som tror de är ödmjuka.
    Så jäkla bra skrivet!
    Det tycker jag verkligen att du ska göra!
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • LillTanten

Min mans moster hade en röd klänning på vårt bröllop Flört

Jag tycker att är det någon klädsel man absolut inte vill se får man tala om det för gästerna, jag sa till våra gäster att dom inte skulle klä upp sig för mycket (kostym och finklänning) utan att de skulle klä sig ledigt, sedan fick de fria tyglar att klä sig hur de ville.

• Trinity78
    Bedan skrev 2010-09-26 12:36:04 följande:
    Glöm inte ta med myten om ris och småfåglar då!
    Reproductively challenged
  • Bedan
    La Lola skrev 2010-09-26 12:38:06 följande:
    Så jäkla bra skrivet!
    Det tycker jag verkligen att du ska göra!
    Min bästa väninna ska vara tärna och hon ska ha röd klänning, jag vill ju inte att folk som sett på TV ska tro att hon legat med min karl för det har hon inte (än så länge har de inte ens träffats då hon bor långt bort).
  • La Lola
    Bedan skrev 2010-09-26 12:41:46 följande:
    Min bästa väninna ska vara tärna och hon ska ha röd klänning, jag vill ju inte att folk som sett på TV ska tro att hon legat med min karl för det har hon inte (än så länge har de inte ens träffats då hon bor långt bort).
    O tänk min make då...han bar röd skjorta på bröllpoet vi var på i somras....Vad betyder det?!

(han har iofs varit ihop med tjejen som gifte sig)
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Bedan
    Trinity78 skrev 2010-09-26 12:40:47 följande:
    Glöm inte ta med myten om ris och småfåglar då!
    Det beror ju på, vissa kyrkor (t.ex. den min syster gifte sig i) kräver att man sopar upp riset efter sig, då de gått på myten. Så jag får skriva "kastar ni ris får ni plocka upp det efter er" isåfall 
Svar på tråden Röd klänning på bröllop? Och hur mycket pengar ska man ge....?