Inlägg från: Anonym (Sorgsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sorgsen)

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Quincey skrev 2025-04-09 18:08:41 följande:

Åh nej, beklagar 💔 Vad tufft det är. Är du ok? Har du gjort någon typ av undersökning av livmodern tidigare? Sätter du in båda nästa gång eller efter varandra, och hur lång tid behöver du vänta mellan insättningarna då? Tänker också att jag borde hinna med 2 återföringar innan sommaren.

Egentligen inte, den här resan bestämdes för ett halvår sedan, som tur är passade det bra tidsmässigt eftersom vi bara kunde vänta förra månaden.

Spännande! håller tummarna för oss båda. Jag trackar äl nu, hur långt har du kommit? 

Tack ❤️ Jag känner bara att jag tappar hoppet mer och mer tyvärr 😔 Nä, ingen så grundlig undersökning. Inte mer än att de spolat med koksalt. 

Tyvärr blev det ingen återföring den här cykeln då det krockade med påskstängt på kliniken? Så vi får se om det blir nästa cykel. Har frågat om jag får sätta in båda, men det sa de nej till. Våra embryon ?ser för bra ut? för att göra det. Men tror jag hinner med båda återföringarna innan sommaren ändå. Om den första inte fäster alls så kan jag göra nästa återföring cykeln efter. 

Okej, vad bra att det passade in med resan. Skönt att komma iväg och tänka på något annat 😊

Hur går det för dig? Har du gjort återföring nu? 

• Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-04-27 15:39:09 följande:

Jag förstår, det är så tufft. Alla säger att det kommer vända snart men man väntar och väntar och det vänder aldrig. Hoppas vi båda får skriva att vi fått våra efterlängtade barn här snart ❤️

Åh segt att det var påskstängt. När ska du börja testa inför äl? Frågade också om att sätta in två och min klinik sa också nej.

Hade testdag idag. Testade negativt med RFSU-testet jag fått av kliniken. Tog 2 till test för kunde typ inte tro på det, också blanka men med svag skugga efter 5 min.. Tog då CB digitalt som visade Gravid 1-2 veckor. Så har ingen aning nu. Så många gånger man varit i ovisshet.

Håller med 😕 Ja, det hoppas jag verkligen ❤️

Verkligen segt. Nu väntar jag på mensen som borde komma vilken dag som helst. 

Tyvärr kan ju testen visa en svag skugga efter 5 minuter fast det är negativt. Har hänt mig flera gånger. Men att det digitala visade positivt låter ju bra! Hur har det gått? ❤️
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-05-03 15:05:38 följande:
    Det blev ännu en kemisk tyvärr, testade negativt i början av veckan och slutade med progesteron så nu har blödningen börjat 😔 4 tidiga mf nu. Vet inte vad mer man kan göra. Så besviken att man inte får testa embryona, har ingen livsgnista kvar längre.

Vad tråkigt att höra, beklagar verkligen 😔❤️

Ja det är verkligen en besvikelse att man inte får testa embryona. Så mycket vi får stå ut med med alla återföringar som ändå aldrig kommer bli något. 

• Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-05-12 14:01:01 följande:
    Hur går det för dig nu? Har du återföring planerad snart? ❤️
    Gjorde återföring förra lördagen. Tror tyvärr inte det fäst. Har tagit ?testa tidigt test? och hittills har det varit negativt. Jag har inte testdag förrän fredag egentligen så förstår ju såklart att det är alldeles för tidigt att testa. Men tidigare när det fäst har det varit positivt på typ RD 5.

Hur går det för dig? Har du gjort någon mer återföring nu? ❤️
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-06-16 10:23:25 följande:
    Hej, hur har det gått för dig? ❤️

Jag gjorde återföring i slutet av maj och testade positivt ❤️❤️ Hoppas hoppas hoppas det går bra denna gång. Det var en blastocyst från samma omgång som vår pojke. Får göra ultraljud en vecka tidigare denna gång. 

Ringde också kyrkogårdsförvaltningen för att höra vad som händer med askspridningen. Fick då veta att askan spreds för flera månader sedan och att de skickat brev till vår gamla adress.. När vi lämnade askan i december frågade jag om detta och de sa att de skickar till folkbokföringsadressen men det gjorde de alltså inte. Allt efter avbrytandet har strulat otroligt mycket, men nu har vi hälsat på på kyrkogården. Av en slump blev det på mors dag så var tungt men också fint att få ett avslut.
    Hej,
    Det går inge vidare tyvärr. Börjar tappa energin och hoppet efter 10 återföringar som inte tagit sig. 😔

Grattis, håller tummarna för dig ❤️

Men vad de strulat med det där 😕 
    Skönt att ni fått veta nu i alla fall. Fint att det blev mors dag, men förstår att det var tungt också. 
    Vi va på minneslunden för någon vecka sedan. Då hade vi inte varit där på ett tag. Men kändes skönt att åka dit, tända ett ljus och sitta och prata en stund om allt. 
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-07-16 13:56:14 följande:
    Åh jag beklagar. Förstår hur du känner med att tappa hoppet men det som fick mig att må bättre är tanken på att vi kom så långt som vi gjorde med våra barn och det måste kunna hända igen ❤️❤️ Hoppas du kan njuta av sommaren och samla kraft inför hösten.

Så fint att man har en plats att åka till. Snart är det ett år sedan vi avbröt, ska till minneslunden då igen, tiden har gått så fort samtidigt som året har varit supertufft.

Tack ❤️ Ja man har ju i alla fall lyckats hålla en graviditet. 

Är inne på min 4e och sista semestervecka nu. Har hittat på mycket kul och träffat många människor, så känner att jag kunnat släppa mycket av det här med barnlösheten för tillfället. Men är rädd för hur jag kommer må när jag kommer tillbaka till en vardag igen. 

Vi ska göra lite ändringar i livsstil (kosten och kosttillskott bl a) i 3 månader nu innan sista äggplocket. Hoppas det kan hjälpa.

Känner också att tiden har gått väldigt fort. Men som du säger har det varit en tuff tid.

Hur går det för dig med graviditeten? 🙂❤️

• Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-08-07 16:11:12 följande:

Låter som en härlig semester! Förstår känslan att oroa sig för hur man ska må men tänk positivt så mycket du kan. Jag tror stenhårt på att du kommer få ett till barn! Har kliniken föreslagit att ni ska göra något annorlunda denna gång? Hade du gjort hysteroskopi?

Det låter ju bra, vi körde en diet under IVF 3-6 och tog så mycket kosttillskott. Vet inte om det hjälpte, tror andra faktorer påverkar mer, men skadar ju inte så värt att göra tycker jag. 

Har gjort KUB och NIPT nu. Fick göra KUB lite oplanerat under ett ultraljud i vecka 12 så slapp ha ångest innan. Fick 1:20 000 för trisomi 13 och 18 (det jag hade hög risk för sist) och 1:3 000 för trisomi 21, vilket oroade mig lite. Men hon sa direkt att hon såg näsbenet. Det såg de inte ens i vecka 16 sist. Fick svar på nipt en vecka senare. Overkligt att se ett resultat där, loggade in så många gånger sist och resultatet kom aldrig in. Känner mig väldigt lättad över allt men är ordentligt bränd efter allt som hänt. Tacksam att kunna göra IVF, men känns frustrerande att inte veta grundorsaken till vår infertilitet. 

Jag tror ju mer och mer tyvärr att det kanske inte blir något barn, men jag hoppas ändå fortfarande 😔

De har inte föreslagit något tyvärr. Men det är skickat remiss för hysteroskopi nu i alla fall. Jag frågade även om jag kunde få ta nya hormonprover (eftersom det var några år sedan det togs), men de ville bara ta ett TSH, igen.

Ja något måste man ju prova i alla fall känner jag 😩

Vad fint att höra att KUBen såg bra ut! Grattis! ❤️
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-09-05 16:37:18 följande:

Förstår att du känner så, det gjorde jag verkligen också mer och mer för varje gång det gick dåligt, men det kan vända. Det är klart ni kommer få barn! Dock verkar man behöva försöka otroligt många gånger, om man har sån otur som vi verkar ha. 

Vad bra att du får göra hysteroskopi! Vad har de att förlora på att låta dig göra hormonprover, förstår inte varför de inte går med på allt som kan hjälpa lite. Du kanske kan ta dem privat annars?

Tack ❤️ Jag hoppas RUL ser bra ut om två veckor.

Har faktiskt lyckats bli gravid spontant nu! Efter att ha försökt i nästan 5 år så trodde jag aldrig det skulle gå. Var på tidigt ultraljud idag (fick såklart betala det själv, men det var det värt) som visade ett tickande hjärta i vecka 7+2. 

Är så tacksam, men samtidigt så rädd för allt som fortfarande kan gå fel. Om vi lyckas ta oss till kub utan att få missfall innan så kommer jag vara livrädd för resultatet på Kub. Tänkte höra om vi får göra NIPT.

Hur går det för dig? Har ni gjort RUL nu? ❤️
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-09-22 17:08:58 följande:

Åh vad glad jag blir ❤️❤️❤️🥹 Så fantastiskt att höra. Det är märkligt hur allting går ibland, så mycket otur som ni haft med återföringar och så händer det naturligt istället! ❤️ Om allt ser bra ut när man ser hjärtat brukar det gå bra sa min klinik!

Förstår att du är orolig, var också orolig inför KUB och alla ultraljud, det är naturligt när det enda man varit med om är dåliga erfarenheter. Chansen att KUB ska visa något igen är jätteliten. Jag fick inte jättebra siffror denna gång, pga historiken, men NIPTen var ju bra. Sa till BM att vi skulle få den gratis och det gick väldigt smidigt. Du kanske kan be om att få göra den så tidigt som möjligt för att slippa oroa dig, fostret måste vara över en viss storlek. 

Vi har gjort RUL och är nu halvvägs igenom graviditeten. Känns fortfarande helt overkligt trots att jag fått en synlig mage och känner sparkar 😂 Drar mig dock för att berätta för folk och installerade igår första gravidappen hehe.

Tack ❤️❤️ Ja, jag kan inte fatta det själv när vi försökt så länge! 
    Jo, som jag har förstått så minskar misfallsrisken markant när man sett ett hjärta slå. Men läkaren på min klinik la inte fram det så. Hon sa mer att "änsålänge ser det bra ut". Men hon kanske inte ville ge för mycket förhoppningar. 

Ja man blir ju orolig automatiskt då. Har liksom lite tappat hoppet att det ska gå hela vägen. Jo det är sant att det är väldigt liten risk att det händer igen. 
    Vad bra att det gick smidigt med NIPTen! Jag antar att vi borde få den gratis med, men jag vet ju inte säkert 😅 Ska till barnmorskemottagningen på tisdag (vågade inte skriva in mig förrän jag visste att hjärtat slog), så får väl höra då. 

Det värsta för mig nu är inte oron egentligen. Tror jag mer bara stängt av istället. Känner mig inte särskilt glad för graviditeten, men det är antagligen för att jag inte vågar. Känner mig mest nedstämd faktiskt. 

Vad härligt att ni kommit så långt i graviditeten nu och att RUL är gjort! Antar att RUL såg bra ut då? ❤️❤️ Kan tänka mig att det känns overkligt även fast det är tydliga bevis 😘
    Förstår om ni drar er för att berätta i.o.m allt ni varit med om innan. Men nu har ni ju både gjort KUB och RUL❤️ Har ni berättat för familj?

Hann aldrig göra hysteroskopi. Hade en tid nu i oktober som jag avbokade såfort vi gjort ultraljudet och såg hjärtat slår 🙂
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-10-03 23:37:51 följande:

Åh jag förstår precis, vi blev ju gravida naturligt en gång på fyra år. Tänker typ att det inte är möjligt men hade varit en dröm om det skulle hända igen. Nej så är det nog att de inte vill ge falska förhoppningar, men missfallsrisken minskar mycket när man sett hjärtat så det är ju toppen ❤️

Var samma här, kände mig inte så glad, inte ens efter KUB och NIPT. Kände lättnad men ingen glädje direkt. Tänkte att jag kanske går igenom första trimetern med trötthet och illamående helt i onödan igen. Var inte förrän jag passerat vecka 17 (när vi avbröt sist) som jag kände glädje och nu känner jag mig ofta som världens lyckligaste haha. Mitt tips skulle vara att försöka njuta av det så gott det går och bara tänka att det ska gå bra nu. Tiden kommer gå fort. Har börjat berätta för kollegor denna vecka, familjen har vetat sedan plusset, svårt att hålla det hemligt när alla vet att vi gör IVF. Hade varit kul att överraska med det beskedet men men. 

Ah skönt att ni klarade er utan det, fantastiskt när allt klaffar ❤️ Hur mår du nu?

Känns hoppfullt att höra att du du känner sån glädje nu trots att du hade svårt att vara glad i början av graviditeten❤️ Jag ska försöka tänka positivt, men är så svårt. 

Okej, förstår! Vi kommer att vänta med att berätta för familjen. De vet såklart om IVFen, men ju längre tiden har gått med så många motgångar så har jag slutit mig mer och inte orkat prata om vart vi är i processen. 

Tog prover för NIPT igår. Ultraljudet som gjordes innan såg bra ut, så det känns bra. Men nu blir det 2 långa veckor att vänta på provsvar. 
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-10-23 15:44:00 följande:
    Hej, hur har det gått? ❤️ Mår du bättre nu?

Nej förstår det, ville till slut inte heller berätta om jag kunde undvika det. Har en del vänner som jag inte träffat på länge som fortfarande inte vet fastän det är 4 mån kvar haha.
    Hej,

Jag är fortfarande gravid, men det har hänt en del.

För 2 veckor sedan började jag blöda rätt mycket. Jag fick tillslut åka in till akuten där man såg ett hematom men fostret levde. Fick till mig att det kunde leda till missfall, så har varit väldigt orolig för det.

I samma veva fick vi svar på NIPT som inte visade trisomi 13, 18 eller 21. Vilket såklart kändes otroligt skönt.

Igår var vi på tidigt ultraljud. De kunde inte se något hematom längre så det kändes såklart som en lättnad. Men däremot såg man tyvärr att nackspalten är lite för bred😢 Vi fick en tid till läkare då och hon förklarade lite läget. Vi fick 2 erbjudanden. Antingen att göra fostervattenprov eller att göra ett extra ultraljud i vecka 15. För mig lutar det åt att göra fostervattenprov för att förhoppningsvis kunna minska min oro. Vill inte att de ska hitta något på ultraljudet i vecka 18+ och då behöva göra fostervattensprov för att sedan eventuellt behöva avbryta graviditeten rätt sent. Men är också orolig att fostervattenprovet kan leda till missfall. Hur tror du att du resonerat i min situation? Tänker du som har lite samma bakgrund.

Hur går det för dig med allt? ❤️
    Förstår ändå att du inte berättat för de vänner du inte träffat på länge. 
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-11-01 20:27:09 följande:

Åh jag beklagar verkligen vad som hänt och att du inte bara får vara glad för din graviditet som du förtjänar så mycket. Vad innebär det med lite för bred nackspalt? Upptäcktes det av en slump för att du började blöda? Tänker eftersom de mäter nackspalten på KUB, eller varför kommer det fram nu. 

Gud vilket svårt beslut. Jag tror ändå att om det finns risk att de hittar något på fvp och om ett avbrytande är ett alternativ då så hade jag nog också velat veta så tidigt som möjligt. Har de sagt något om hur hög sannolikheten är att de skulle hitta något avvikande och hur allvarlig en avvikelse kan vara?

Det går bra för mig ❤️ Tänker på dig och hoppas av hela mitt hjärta att allt är bra med ditt barn ❤️

Nackspalten var 4,1 och den ska helst vara under 3,5 om jag minns rätt. 

Nä, det upptäcktes på det planerade tidiga ultraljudet. Jag gjorde ju NIPT så då gör man inte KUB, men man får ju ändå ett tidigt ultraljud i samma vecka som man kan göra KUB. Tydligen så mäter de inte nackspalten på det ultraljudet om de inte ser att den verkar vara för bred. 

Läkaren visade mig någon tabell. Med den bredden på nackspalt som det visade på vårat ultraljud så har jag för mig att det var ungefär 70 % chans att man föder en frisk bebis, en viss procent risk för allvarliga missbildningar, en viss procent risk för kromosomavvikelser och en liten procent risk för fosterdöd. Om jag minns rätt.

Har fått tid om 8 dagar. Tror jag kommer göra fostervattenprov ändå. Men är rädd.

Tack snälla du! ❤️
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-11-14 01:01:03 följande:
    Tänker på dig och hoppas allt har gått bra ❤️❤️
    Tack, känns fint att höra ❤️ 

I måndags gjorde jag fostervattenprovet. Nu är det bara den eviga väntan på svaret. 

Hur går allt för dig? 😊
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-11-18 11:46:31 följande:
    Skönt att ha det gjort. Håller tummarna och hoppas på bra resultat, väntan är så tuff ❤️

Det går bra för mig, fortfarande svårt att tro att jag kommit såhär långt. Har tänkt en del på vår pojke och var på minneslunden i helgen. Slog mig att jag hade kunnat ha två barn snart om allt hade gått bra den gången.
    Fick svar idag, det visade inte något på fostervattenprovet! 😃  Fick reda på kön också 😊 Har ni tagit reda på om det är en pojke eller flicka?

Vad fint att höra att det går bra! ❤️

Åh jag förstår vad du menar 🥺 Jag har också tänkt mycket på våran pojke. Vi var på minneslunden nyligen också. Blir påmind mer om honom nu när jag är gravid och blir ledsen att han inte fick en chans. 
  • Anonym (Sorgsen)
    Quincey skrev 2025-11-24 21:57:18 följande:
    Åh vad underbart! ❤️❤️❤️ Hoppas du kan slappna av nu och bara vara glad för din graviditet. Kul att få veta kön också. Jag har valt att inte veta, kände mig inte redo efter NIPT eller RUL. Sist tyckte jag det var så spännande att jag skulle få veta efter NIPT men nu kände jag inte det, kanske pga hur det blev då. Hade en stark känsla då att det skulle bli en pojke och känner det nu med, dock inte lika starkt haha. Hade du nån känsla av vad det var innan ni fick veta?

Har varit lite tungt och sorgligt att tänka tillbaka på hur det blev. Kan tex inte minnas gången jag såg det här barnet på KUB, minns bara det första barnet och att det var en av de finaste stunderna i mitt liv. Är RUL nästa steg för er eller blir det fler kontroller?
    Kan slappna av mer nu såklart, men behöver nog få göra RUL också för att minska oron ytterligare och verkligen börja glädjas❤️

Okej, kan verkligen förstå det. För mig blev det istället ett sätt att underlätta anknytningen när jag fick veta kön. Jag hade också en känsla att våran var en pojke förra gången. Och nu hade jag en känsla av att det var en flicka - vilket stämmer! Min sambo tycker nog att jag är larvig som säger att jag känt på mig vad det är 😅

Åh, ja verkligen sorgligt 🥺 Ja KUB-ultraljudet var en helt annan känsla förra gången för mig med. Då var det så fint att få se. Den här gången kände jag mest en oro och påmindes om det som blev förra året. 

Ja RUL blir nästa steg om 1,5 veckor. Längtar verkligen att få d3t gjort! 
Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort