• Hamnkrumelur

Är det okej att skaffa barn om man anser sig vara för sjuk för att kunna jobba?

Enligt just dig. Alltså vad just DU anser i den här frågan.

En graviditet kan ju vara både fysiskt och psykiskt påfrestande och ta hand om barn är inte alltid det lättaste.

Nu syftar jag på dom som inte kan klara av något jobb överhuvudtaget. Som är för sjuka för att jobba helt enkelt.

Själv anser jag att ALLA som vill får skaffa barn så min åsikt är att JA visst är det okej.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att skaffa barn om man anser sig vara för sjuk för att kunna jobba?
  • evolyn

Jag är sjuk och tog mig knappt igenom min första graviditet, första året med sonen var ett helvete min man var pappaledig ett år och jag var sjukskriven skulle jag då inte ha rätt till min son???

Utan barn i mitt liv skulle inte mitt liv vara värt att leva, som tur är så finns det bra perioder har haft en nu på 3 år då jag faktiskt både pluggat och jobbat...

Tycker att alla har rätt att skaffa familj!!!

• MissMurrig
    Milkina cerka skrev 2010-09-19 18:52:54 följande:
    Så bra, min man försörjer vår familj alldeles utmärkt.
    Corpset skrev 2010-09-19 18:29:54 följande:
    Ni som säger att man kan jobba med något om man kan ta hand om _ETT_ barn, kan ni säga vad det är man kan jobba med?
    Jo, det vore intressant att få veta.

Livet hemma med barnen har jag kunnat styra själv, skulle vilja se den arbetsgivare som accepterar att jag väljer att jobba på em. istf på fm. för att jag har för ont - medan barnens och mina aktiviteter oftast kunnat skötas vid de tidpunkter jag haft mindre ont. Skolbussen är det inte långt till(för att lämna o. hämta vid), o. i värsta fall får jag ta bilen dit..
    Oj, kan man välja NÄR på dygnet man ska ta hand om sitt barn? Det visste inte jag, inte min son heller... Han måste jag ta hand om dygnet runt, även när jag har ont eller är lite sjuk. Och ingen rast får man när man har barn, men ibland sover de ju, då brukar jag passa på att äta själv, städa eller diska. PÅ min rast på jobbet får jag sitta och bara vara. Så hur menar du? Kan du välja att mata ditt barn, bära på det när det är ledsen, byta blöja på EM och du har för on på FM?
  • Corpset

Om man är sjukskriven så har den andra föräldern rätt att ta ut föräldraledighet vet du.

• MissMurrig
    Corpset skrev 2010-09-19 19:16:57 följande:
    Om man är sjukskriven så har den andra föräldern rätt att ta ut föräldraledighet vet du.
    Jo klarar man det så, så är det väl bra. Men verkar konstigt att man skulle orka ta hand om ett barn men inte sitta på ett kontor eller så.
  • Corpset

Missmurrig:
    Varför det? Man kan vara sjuk eller funktionshindrad på åtskilliga sätt som inte gör en arbetsförmögen.  Alla är inet sjuka på exakt samma sätt, vet du. 

• Corpset

Som följdfråga:
    Tycker ni man ska tas ifrån sina barn om man blir sjuk/funktionshindrad när man har barn?

Ni som svarat nej ovan måste ju tycka det. Same rules apply. 

• MammaG

Skrämmande att så många röstat nej. Ska man uppnå en viss inkomstklass ocskå för att ha rätt att skaffa barn? Ha ett visst utseende? Tycker det ligger fascistiska tankar bakom dessa nej.
    Så förbannat trött på självgoda borgare.

• MissMurrig
    Corpset skrev 2010-09-19 19:22:35 följande:
    Som följdfråga:
    Tycker ni man ska tas ifrån sina barn om man blir sjuk/funktionshindrad när man har barn?

Ni som svarat nej ovan måste ju tycka det. Same rules apply. 
    Har inte svarat NEJ, tycker alla har rätt att skaffa barn. Man tycker det är konstigt med folk som säger "Jag har för ont för att jobba, men ett barn kan jag ta hand om"... Att ha barn är det jobbigaste jag någonsin gjort, fysiskt och psykiskt.(inte dåligt, men det är JOBBIGT)
  • Milkina cerka
    MissMurrig skrev 2010-09-19 19:14:54 följande:
    Oj, kan man välja NÄR på dygnet man ska ta hand om sitt barn? Det visste inte jag, inte min son heller... Han måste jag ta hand om dygnet runt, även när jag har ont eller är lite sjuk. Och ingen rast får man när man har barn, men ibland sover de ju, då brukar jag passa på att äta själv, städa eller diska. PÅ min rast på jobbet får jag sitta och bara vara. Så hur menar du? Kan du välja att mata ditt barn, bära på det när det är ledsen, byta blöja på EM och du har för on på FM?
    Man kan anpassa sig efter vad man gör och när(läsestund inomhus när man haft ont, ute på lekplats en bättre dag tex.), det har fungerat för oss under tiden som mannen jobbar.
    Mina barn är snart 7 och 8år gamla o.har slutat med både blöjor och äter själva, men j a  det v a r  jobbigt vissa perioder när de var mindre.
    M e n vi kom också på lösningar som fungerade för oss, tex. klättring upp på skötbord, klättring upp i matstol när de var stora nog, likaså löste vi det med barnvagnen. Likaså var min stora dotter ofta till stor hjälp, i vår familoj hjälps man åt .
    Jer Bogu tako omilje svijet da je i sina svojega jedinorodnoga dao, da ni jedan koji vjeruje ne pogine, nego da ima zivot vjecni
  • Niiskuneiti

Ja, om man har stöd så kan man klara det fint tror jag. Däremot är det nog väldigt, väldigt svårt ensam. Men jag skulle aldrig stödja ett sådant förbud oavsett.

Så - ja- det är okej!

Svar på tråden Är det okej att skaffa barn om man anser sig vara för sjuk för att kunna jobba?