Dr Mupp skrev 2010-09-20 12:03:19 följande:
Nej det sa jag heller inte. Men jag sa vad som kan hända om den sjuka är tillräckligt sjuk. NPF kan vara olämpligt och det kan vara ok, beror på hur illa det. Brorsan har Aspbergers och han är hur bra som helst med barn, skulle säkert blir en bra pappan. Lillasyster (halvsyter annan mamma) har autism och kommer behöva bo i gruppboeende. Hon bör inte bli mamma. Min helsyster (som vår mamma försökte ha ihjäl) bör inte bli förälder.
jo det sa du...
Dr Mupp skrev 2010-09-20 11:52:24 följande:
Jag kan berätta vad som händer om en psyksjuk skaffar barn med en frisk.
Så det räcker inte med att det finns en frisk om det handlar om psykiskt sjuka människor. För om den friska inte fixar att ta hela ansvatet hela tiden så kan konsekvenserna bli fruktansvärda.
Sen har vi "problemet" med folk som inte vet om att de kanske har någon psykiatrisk diagnos och kan vara olämpliga. Även jag är resultatet av att växa upp i en familj där det finns psykiskt sjukdom, visserligen odiagnostiserad under min uppväxt men ändå. Det har gått bra fast inte smärtfritt men då pratar vi inte självmordsförsök, självskade eller att se saker som inte finns. Man kan ha en psykiskt diagnos utan att ha dessa saker.
Jag tror att det är viktigt att läkare och mödravården vågar prata om sånthär med patienterna, vet inte om det görs så mycket. Jag berättade för min läkare direkt när jag blev gravid eftersom jag åt medicin som vi var osäkra på var ok eller inte och läkaren lyckönskade oss och ansåg att det troligen skulle gå jättebra.
Samma med barnmorskan hon frågade endel om hur vårat liv ser ut, vad det finns för begränsningar, hur man kan kompensera osv. Hennes kommentar var att vi verkade ha tänkt igenom både en och tio gånger och hon tyckte det kändes som om vi skulle klara av att ta hand om ett barn. Hade hon varit osäker så skulle hon agerat.
Men min erfarenhet från annan vård är att många är så rädda att prata om sånthär med sina patienter.
Vi har fått kontakt med föräldrastödsgruppen där man jobbar med anknytning främst men även i grupper för att träffa andra föräldrar med barn i samma ålder. Nu när barnet väl kommit så fick vi tänka om för de vi trodde vi kanske kunde behöva få stöd med behöver vi inte alls. Utan nu handlar det om att få berarbeta alla upplevelser kring min svåra förlossning.
Så trots en svår förlosssning med många komplikationer så har vi kunnat ta hand om barnet, så vardagen känns rätt så "lätt". Men vi kanske har tur som har ett ganska lungt barn även om han gillar att vara vaken på nätterna och leka. Fast sånt vet man ju inte i förväg.