• Hamnkrumelur

Är det okej att skaffa barn om man anser sig vara för sjuk för att kunna jobba?

Enligt just dig. Alltså vad just DU anser i den här frågan.

En graviditet kan ju vara både fysiskt och psykiskt påfrestande och ta hand om barn är inte alltid det lättaste.

Nu syftar jag på dom som inte kan klara av något jobb överhuvudtaget. Som är för sjuka för att jobba helt enkelt.

Själv anser jag att ALLA som vill får skaffa barn så min åsikt är att JA visst är det okej.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att skaffa barn om man anser sig vara för sjuk för att kunna jobba?
  • Linda1976
    Dr Mupp skrev 2010-09-19 01:33:52 följande:
    nej, är man så sjuk att man inte klarar nått jobb på arbetsmarknaden så klarar man heller inte av att ta hand om sitt barn. Man kan nämligen inte bara strunta i att ta hand om barnet om man är för dålig, det måste göras ändå. 
    Håller med.

Att ta hand om ett barn är dett dygnet runt-jobb första tiden, och mycket jobbigare än att jobba. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Fru O Mamma Kokkonen

Jag har väldiga problem med rygg o kropp.. min högsta önskan är barn.. jag är fn helt sjukskriven, men med rehabersättning då jag ska arbetspröva.. o mitt mål är att orka 50%..

Mitt/mina barn kommer ha en pappa med..

Om man inte som sjukskriven med psykiska eller fysiska hinder inte orkar med ett barn... hur orkar man med att städa sitt hem? M.m.

• chrissandra
    Linda1976 skrev 2010-09-19 09:11:45 följande:
    Håller med.

Att ta hand om ett barn är dett dygnet runt-jobb första tiden, och mycket jobbigare än att jobba. 
    Håller med jag också!

Däremot är det inte bara första tiden som är tung med barn.
    Treårstrots, sexårstrots, träningar, läxor, slalom, skjutsa osv. som kan bli väldigt körigt och om man vet sedan innan att man inte är eller kommer bli arbetsför så kan man räkna med att orken  med åren blir sämre och det gör inte saken bättre.
  • t0va
    Linda1976 skrev 2010-09-19 09:11:45 följande:
    Håller med.

fast om man är 2 så kan man hjälpas åt. Om ensamstående får skaffa barn så får även vi det. Min läkare uppmuntrade oss att behålla barnet när jag blev gravid i julas. Det ger något att kämpa för, jag mår dessutom bättre i min sjukdom av att ha varit gravid. 

Men då hade jag ingen arbetsförmåga förut men planen är att jag om ett år ska rehabiliteras så mycket att jag kan börja plugga/jobba lite smått. Så helt utan arbetsförmåga resten av livet tror vi inte att det är för mig.

Jag tror man får känna efter själv och vad det finns för möjligheter till avlastning, om man tex. har bättre och sämre perioder osv. Svårt att ge ett generellt svar.  
  • Trollet Ludenben

Nej, det tycker jag faktiskt inte. Är man inte kapabel till att arbeta öht så är man heller inte kapabel till att ta hand om ett barn. Barn har behov som ska tillfredställas, det måste göras även om man är sjuk.

Älskade ungar
  • MariaElionora

Jag tycker ingen har RÄTT att skaffa barn. Däremot har alla barn rätt till bra föräldrar!

• lövet2

Ja. För det första har barnet 2 föräldrar, där förhoppningsvis 1 är frisk. För det andra så finns det vissa sjukdomar (och t ex skador som diskbråck) som blir bättre vid graviditet, och en del kan t o m bli bättre permanent. Hormoner och naturliga kroppsliga förändringar kan göra underverk!

Frågan om att skaffa barn är ungefär lika befängd som att undra i fall sjukskrivna människor ska ha rätt att gifta sig eller ha kontakt med sina syskon ...

• nevadita
    MariaElionora skrev 2010-09-19 09:27:49 följande:
    Jag tycker ingen har RÄTT att skaffa barn. Däremot har alla barn rätt till bra föräldrar!
    ..?:*¨¨*:?...Krumelura...?:*¨¨*:?..
Svar på tråden Är det okej att skaffa barn om man anser sig vara för sjuk för att kunna jobba?