• Anonym (?)

    Tatuera barn är det förbjudet?

    Just haft en kompis över på besök. Hennes dotter är 4.
    Min kompis jobbar som tatuerare och hon har tatuerat en liten figur på sin dotters hand. Den är jätteliten, men fullt synlig. Visste inte vad jag skulle säga, räknas inte det här som misshandel eller nåt?
    Och innan ni påstår nåt, jag är inget troll utan tyvär helt ärlig.

  • Svar på tråden Tatuera barn är det förbjudet?
  • Majki01

    Ska se om jag kan scanna in tatueringslagarna vi fick när vi startade företaget.. Så jo.. under 18 år är det grovmisshandel att tatuera någon om det blir polisanmält.. kvittar om föräldern går med på det eller inte.
    Rätt ny lag om jag inte minns fel.. men så är det.

    Ska se om jag kan ordna det sen när jag är i studion och slänga upp o länka till :)

  • Anonym (jaha)

    föräldrabalken:
    Socialstyrelsen har i en skrivelse till Statens medicinsk-etiska råd (SMER) uttalat sig när det gäller skönhetsoperationer av minderåriga. Enligt Socialstyrelsen faller även ingrepp som piercing/håltagning och tatuering inom vårdnadshavarens bestämmanderätt enligt 9 kap föräldrabalken. Det innebär att om vårdnadshavaren, vanligen föräldrarna, inte har gett sitt samtycke får ett sådant ingrepp inte göras så länge barnet är omyndigt. Att barnet bedöms vara kompetent att förstå innebörden och konsekvenserna av ingreppet tar inte över vårdnadshavarens yttersta ansvar och skyldighet att bestämma om barnets personliga angelägenheter, ibland även mot barnets vilja.

    brottsbalken:
    Den som utsätter någon annan för smittrisker avsiktligt, genom vårdslöshet eller försummelse kan dömas till straff enligt brottsbalken. Några brott som kan förekomma i samband med smittspridning är misshandel, vållande av kroppsskada eller sjukdom, samt framkallande av fara för annan.

  • Anonym (jaha)

    Det är vad jag kunde hitta efter en snabb googling.

  • 7 små apor
    Majki01 skrev 2010-09-20 14:29:50 följande:
    Ska se om jag kan scanna in tatueringslagarna vi fick när vi startade företaget.. Så jo.. under 18 år är det grovmisshandel att tatuera någon om det blir polisanmält.. kvittar om föräldern går med på det eller inte.
    Rätt ny lag om jag inte minns fel.. men så är det.

    Ska se om jag kan ordna det sen när jag är i studion och slänga upp o länka till :)
    Du behöver inte scanna, bara berätta vad det är för lagar. De finns i sin helhet på nätet.
  • Anonym

    En tatuering i Sverige räknas inte som medveten smittspridning dock.

  • Anonym (Lallansson.)

    Låter ju helt galet måste jag säga. Stackars flicka. Och stackars mamma som inte har bättre omdömme. Kan säga att hade dottern varit 16-17 hade det kanske inte varit så stor grej.
    Men jag skulle nästan vilja se det som ngn typ av övergrepp... Hade ju aldrig varot accepterat att rista in ngt på sitt barns hand som senare resulterade i ett ärr. Det hade klassats som misshandel.. Anser nog att detta är samma sak...

    Ang piercings osv. Visst det är oxå helt fel. Men det är inte olagligt. Sedan kan man ju ha delade åsikter om det oxå såklart.

  • Claris

    men hjälp! Jo,förälder måste ju följa med och godkänna,om barnet är under 18år..
    hmm..
    men vad är det för sjuk människa,4år...

  • Anonym (jaha)
    Anonym skrev 2010-09-20 17:03:50 följande:
    En tatuering i Sverige räknas inte som medveten smittspridning dock.
    Det var det enda jag hittade i brottsbalken om tatueringar.
  • ModestyB

    Det är olagligt och högst oetiskt. Trösten i det hela kanske är om tatueringen sitter på handflatan, då slits den bort med tiden och är att anse som tillfällig. Barnet kanske tjatade väldigt, men det är i sig ingen ursäkt.

  • Anonym (stackare)
    ModestyB skrev 2010-09-20 17:18:11 följande:
    Det är olagligt och högst oetiskt. Trösten i det hela kanske är om tatueringen sitter på handflatan, då slits den bort med tiden och är att anse som tillfällig. Barnet kanske tjatade väldigt, men det är i sig ingen ursäkt.
    Fast den satt uppe på handen väl? Mellan tummen och pekfingret om jag inte minns fel...
    Fruktansvärt dumt gjort av mamman!
Svar på tråden Tatuera barn är det förbjudet?