• Anonym (?)

    Tatuera barn är det förbjudet?

    Just haft en kompis över på besök. Hennes dotter är 4.
    Min kompis jobbar som tatuerare och hon har tatuerat en liten figur på sin dotters hand. Den är jätteliten, men fullt synlig. Visste inte vad jag skulle säga, räknas inte det här som misshandel eller nåt?
    Och innan ni påstår nåt, jag är inget troll utan tyvär helt ärlig.

  • Svar på tråden Tatuera barn är det förbjudet?
  • Majki01

    Ska se om jag kan scanna in tatueringslagarna vi fick när vi startade företaget.. Så jo.. under 18 år är det grovmisshandel att tatuera någon om det blir polisanmält.. kvittar om föräldern går med på det eller inte.
    Rätt ny lag om jag inte minns fel.. men så är det.

    Ska se om jag kan ordna det sen när jag är i studion och slänga upp o länka till :)

  • Anonym (jaha)

    föräldrabalken:
    Socialstyrelsen har i en skrivelse till Statens medicinsk-etiska råd (SMER) uttalat sig när det gäller skönhetsoperationer av minderåriga. Enligt Socialstyrelsen faller även ingrepp som piercing/håltagning och tatuering inom vårdnadshavarens bestämmanderätt enligt 9 kap föräldrabalken. Det innebär att om vårdnadshavaren, vanligen föräldrarna, inte har gett sitt samtycke får ett sådant ingrepp inte göras så länge barnet är omyndigt. Att barnet bedöms vara kompetent att förstå innebörden och konsekvenserna av ingreppet tar inte över vårdnadshavarens yttersta ansvar och skyldighet att bestämma om barnets personliga angelägenheter, ibland även mot barnets vilja.

    brottsbalken:
    Den som utsätter någon annan för smittrisker avsiktligt, genom vårdslöshet eller försummelse kan dömas till straff enligt brottsbalken. Några brott som kan förekomma i samband med smittspridning är misshandel, vållande av kroppsskada eller sjukdom, samt framkallande av fara för annan.

  • Anonym (jaha)

    Det är vad jag kunde hitta efter en snabb googling.

  • 7 små apor
    Majki01 skrev 2010-09-20 14:29:50 följande: