• Sephora

Flintastek i ugn

Hade tänkt tillaga en flintastek i ugnen men kan inte hitta kött-termometern... . Står att innertemperaturen skall bli 68 grader vilket bör ta ungefär 20 minuter.... . Hade ni stekt den utan termometer?

• Svar på tråden Flintastek i ugn
  • TheMother

Absolut. Går ju att skära isär den för att kolla om den är helt tillagad.

Mamma till Anton 080920
  • Badfantasten

Gör ett snitt i mitten i köttet efter ca 20 min så ser du hur den verkar. Tror kanske det behövs lite längre tid än 20 min. Smaklig spis

• Sven Justus

Man skall absolut inte skära snitt i kött för att kolla om det är färdigt, om man nu inte jättegärna vill ha ett torrt och trist kött.

• Sephora

En fråga till; Kan jag steka flintasteken på ett aluminiumfolieklätt galler i övre delen av ugnen och samtidigt ha pommesfrites i en ugnsform under? Ja, pommesfritesen skulle jag ju värma mot slutet av stektiden för flintasteken såklart... . .

• Sven Justus
    Sephora skrev 2010-09-23 15:44:36 följande:

En fråga till; Kan jag steka flintasteken på ett aluminiumfolieklätt galler i övre delen av ugnen och samtidigt ha pommesfrites i en ugnsform under? Ja, pommesfritesen skulle jag ju värma mot slutet av stektiden för flintasteken såklart... . .

Ja, varför skulle du inte kunna göra det. Passa också på att ställa beanaise-såsen i ugnen också. Mycket praktiskt.
  • Sephora

Tänkte kanske att pommesfritesen inte skulle bli lika "fina" om jag gjorde så....  Bearnaisesåsen i ugnen?

• Sven Justus
    Sephora skrev 2010-09-23 16:05:25 följande:
    Tänkte kanske att pommesfritesen inte skulle bli lika "fina" om jag gjorde så....  Bearnaisesåsen i ugnen?
    Jag är bara elak. Det låter bara så trist att slänga in en flintastek och ett fat pommes i ugnen och vänta på att det blir klart.

Ta tjockskurna ribs och gnid i dem med lite rub, tillaga dem ugn på svag värme. Klyfta lite större potatisa med skal och ringla över olivolja och salt. In i ugnen med dem tills de är klara. Dock inte samtidigt som köttet. Koka ihop en tomatsås bestående av en burk passerade tomater, en halv deciliter ättika och lite vatten. Låt kok i 10 minuter.

Som ett alternativ vill säga.
Svar på tråden Flintastek i ugn