• vavi

    föräldrapenning när båda barnen är sjuka

    Är det någon som vet vad som gäller egentligen?!
    Jag har tvillingar. Min man är hemma föräldraledig. Båda barnen är sjuka. Jag vab-ar för den ene och min man tar ut föräldrapenning för den andre.
    NIX säger försäkringskassan. Jag fick ingen ersättning.
    Sen fick jag höra av kompis att hon, som är föräldraledig, och hennes man gjort så flera gånger. De har dock inte tvillingar.
    Är det nåt speciellt som gäller när man har tvillingar? Nån som vet vad som gäller?

  • Svar på tråden föräldrapenning när båda barnen är sjuka
  • carola1977

    Nej den andra föräldern ska aldrig få vabba (få tfp) om en är föräldraledig. Kanske att FK missat det när det gällde dina vänner? Eller så har de inte fått någon ersättning fast de trott det.

  • kaveldun

    Nej det är inget särskilt för tvillingar, det är däremot konstigt att din kompis har kunnat göra så. Normalt så kan inte den andra föräldern ta tillfällig föräldrapenning för ett barn om den andra föräldern är föräldraledig med det andra barnet. Ett undantag är om barnet är så sjukt att det är inlagt på sjukhus. Det kan nog finnas andra undantag, men grundregeln är att om man är hemma och föräldraledig så ska man också kunna ta hand om ett sjukt barn.


    Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • Norrskenet

    Jag har inte tvillingar, men flera barn o då dottern fick magsjuka i våras medan min man vad föräldraledig med vårt yngsta barn, så fick jag samma problem! Eller rättare sagt två olika besked: en handläggare sa till mig att det finns INGA undantag, när en förälder är föräldraledig med ett barn, så räknar man med att den personen också kan ta hand om det barnets syskon om de blir sjuka. Medan jag hade hört att flera sagt att när det gäller just magsjuka, så har man rätt att vabba även om det ena föräldern är föräldraledig. Men när jag sen pratade med en annan handläggare sa hon att man alltid kan söka, att det ALLTID bedömer från fall till fall.. Och jag fick betalt för mina två vab-dagar, trots att min man var föräldraledig just de dagarna.

    Men som sagt, vet inte om det finns speciella regler för tvillingföräldrar!

  • kaveldun
    Tinnys skrev 2010-09-24 22:07:46 följande:
    Nä, man kan inte vabba för ett barn som inte går på dagis
    Jo det kan man, om barnet är äldre än 240 dagar. Om den föräldern som är hemma med barnet blir sjuk och inte kan ta hand om barnet så kan den andra föräldern ta ut tillfällig föräldrapenning (vab:a). Har vi gjort när jag var magsjuk och helt däckad.
    Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • kaveldun
    Norrskenet skrev 2010-09-24 22:09:39 följande:
    Jag har inte tvillingar, men flera barn o då dottern fick magsjuka i våras medan min man vad föräldraledig med vårt yngsta barn, så fick jag samma problem! Eller rättare sagt två olika besked: en handläggare sa till mig att det finns INGA undantag, när en förälder är föräldraledig med ett barn, så räknar man med att den personen också kan ta hand om det barnets syskon om de blir sjuka. Medan jag hade hört att flera sagt att när det gäller just magsjuka, så har man rätt att vabba även om det ena föräldern är föräldraledig. Men när jag sen pratade med en annan handläggare sa hon att man alltid kan söka, att det ALLTID bedömer från fall till fall.. Och jag fick betalt för mina två vab-dagar, trots att min man var föräldraledig just de dagarna.

    Men som sagt, vet inte om det finns speciella regler för tvillingföräldrar!
    Jag har också hört det, att de kan göra undantag. Men grundregeln är att inte en förälder kan vara föräldraledig och den andra vab:a
    Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • lia76
    Nissetroll skrev 2010-09-24 22:13:15 följande:
    Jo det kan man, om barnet är äldre än 240 dagar. Om den föräldern som är hemma med barnet blir sjuk och inte kan ta hand om barnet så kan den andra föräldern ta ut tillfällig föräldrapenning (vab:a). Har vi gjort när jag var magsjuk och helt däckad.
    Stämmer bra det.

    Men som andra påpekat i tråden så får den ena föräldern inte vabba om den andra föräldern tagit ut FP för andra barnet.
    Då är en förälder hemma och kan ta hand om det sjuka barnet med.
    Är nog en miss från FK att din vän fått göra det, risken finns att FK upptäcker det och kan kräva tillbaka pengar. 

     Skulle den föräldern som tar ut FP för ena barnet bli sjuk, och sjukskriva sig istället för FP, då kan den andra föräldern vabba
    (=
  • Minxy

    För att du ska kunna ta ut TFP (tillfällig föräldrapenning=VAB) så måste din partner sjukskriva sig om han i vanliga fall uppbär FP (föräldrapenning).


  • delifi2

    jag har gjord det, och vi har inte fuskat med papprerna och jag har pratat med min handläggare på fk om det hela.
    Var hemma med en son och hade fp, andra sonen blev sjuk och min man var hemma och vabbade då.
    För oss fanns det inga speciella skäl eller att barnet låg på sjukhus.

    Vi kollade med fk innan vi gjorde så och den handläggaren jag pratade med sa att det var oki

  • Dr Mupp

    Pappan har vabbat medan jag varit föräldraledig, men endast om nån av barnen ska till läkaren. Det kan man nämligen vabba för trots att man är föräldraleidg för ett annat barn. Annars behöver man ju faktiskt inte vabba om ena föräldern är hemma. 


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • lia76

    Är nog olika regler var man befinner sig i landet kanske.
    En del får vabba när den andre tar ut FP medan andra inte får det.

    Konstigt det där, men så är det tydligen. 


    (=
  • Mars2007

    Enda gången vi har gjort så, då var jag inlagd med sonen (som jag hade fp för) storasyster gick inte på förskola så då fick pappa vara hemma med henne och ta ut tillfällig fp. Trodde inte att det gick annars, men sedan har iofs tanken aldrig fallit mig in att göra så heller..

  • Norrskenet

    Jag tror det är olika beroende på vem som handlägger ärendet... Inte ens personalen säger ju samma saker på FK o man får ha "tur" att hamna hos rätt person för att få det som man vill!

  • mandelblomma

    vi överklagade och fick då rätt och kun de vabba.
    Men grundregeln är att man inte kan det, sen kan de göra undantag...ex för oss då vi hade två rejält magsjuka tvillingar under året.

  • Simvin76

    Om man kan motivera att båda föräldrarna behövs hemma går det alldeles utmärkt att att vabba när den andra föräldern har vanlig föräldrapeng.
    Vi har mindre än 2 år stora tjejen och tvillingarna (en månad tidiga), och stora tjejen var en hel del sjuk när tvillingarna var fem månader och uppåt. Vi skrev att det var för mycket för en person att ta hand om tre småbarn, och det godkändes så länge som vi gjorde det, vilket var ungefär tills tvillingarna var ungefär ett år.

    Känns det som att det inte går att köra alltihop själv så behövs ni båda hemma, och då är det inga problem att skriva ihop ett par rader som förklarar det hela. Min erfarenhet är att det inte är några onda människor på försäkringskassan. Om det har varit kräks och vaket hela natten funkar det inte att även ta hand om ett friskt barn på dagen. Skriv hur det är.

    Om det känns som att det är svårt att motivera är det nog så att man faktiskt kan köra hela rallyt själv.

  • jj81

    Jag frågade 2 olika anställda på försäkringskassan om just det där. Fick 2 olika svar.
    1. Ja så får man göra om barnen är över 1 år.
    2. Ja så får man göra om barnen är under 1 år.


Svar på tråden föräldrapenning när båda barnen är sjuka