• inyourface

Ge mig råd...

Maken och jag har försökt bli gravida i 2 år och snart sju månader. Jag ägglossar inte själv, har pco.  Har gått på pergotime i mer än ett år, och har aldrig ägglossat. Trots det så säger gynekologen varjhe gång vi gör ultraljud "du har fina äggblåsor, det kommer bli äl i dagarna", har aldrig hänt. Ska dit på torsdag nästa vecka, och då ska jag tjata mig till ovitrelle eller pregnyl.  Vi är i kö för ivf, men är relativt lång tid kvar tills det blir aktuellt. Är uttreda, makens sperma är frisk och bra. Alltså är det bara mig det är fel på...

Nu behöver jag lite råd eller solskenshistorier... Jag tultas omkring mellan hopp och förtvivlan.
    Funkade ovitrelle för er? Hur funkar det egentligen? Tog ni sprutan tsm med pergotime eller inför ivf?

The truth hurts, the lie's worse
  • Svar på tråden Ge mig råd...
  • Tvillingar11

Vad frustrerande! För om du får mogna äggblåsor med pergotime och äggen inte lossnar naturligt så borde du få ägglossningsspruta för att ge dem en extra skjuts! Be om det själv, säg att du vill ge det ett försök. Jag fick aldrig mogna äggblåsor av pergotime, de växte aldrig så ägglossningsspruta kom aldrig på tal. Men för dig som verkligen får det så är det jobbigt att inte få ägglossningsspruta för att det kan verkligen fungera. Med andra ord får du aldrig mens? Hur äter du pergotime då? Har du tagit det i över ett år och aldrig ägglossat och ändå vill din läkare att ni fortsätter?

Jag tar ovitrelle efter att jag stimulerat med Gonal F fram en äggblåsa. Sen är det ovitrelle som gäller och det gör att ägget lossnar efter ca 24-36 h. Jag har ingen solskenshistoria att berätta tyvärr mer än att dessa två sprutor i kombination ger mig ägglossning, någon jag aldrig har annars. Har testat det sex gånger och gravida har vi ej blivit

• Lille Gris

Ursäkta om det kanske är en dum fråga, men hur vet du att du inte har haft ägglossning? Eller egentligen menar jag, hur stora brukar blåsorna vara och hur långt efter ultraljudet har du väntat på ägglossning innan du har startat om med Provera e dy (vilket jag gissar att du då har gjort)?
    Anledningen till att jag undrar är att för mig dröjde det alltid runt en vecka längre än läkarens beräkning att få äl, så hade vi gått stenhårt på den bedömningen så hade vi missat den varje gång. Nu blev det ivf ändå av andra anledningar så personligen skulle jag rekommendera er att istället köra på det så snart som möjligt, men det är väl väntetider som hindrar förståss.

Ja, tjata på om äggmognadsspruta! Eller åtminstone att få göra ett-ett par vul till några dagar efter det första för att se om de fortsätter växa eller om de stannar av. För om hon får se att de inte utvecklas vidare så måste hon väl förstå att ni behöver något mer.

Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • inyourface

Hej tack för era svar- Vi tar alltid blodprov efter en kur, och jag har aldrig haft äl enligt blodproverna. Mina blåsor brukar växa till 16-18 men lossnar aldrig... har hört att en blåsa ska vara över 20 för att lossna, så kanske min gyn tycker att en äl spruta inte är lönt då... men jag känner att det iaf är värt ett försök. Vi har aldrig diskuterat en annan behandlingsmetod än pergotime. Börjar bli riktigt trött på att gå på dom, helt utan resultat...

Jag får mens genom primolut

• Lille Gris

Men vilken cykeldag brukar du ta blodprovet? Och vilken dag börjar du om med Primoluten? Har du gjort flera vul under samma cykel någongång för att se hur det utvecklar sig?

Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • inyourface

Tänkte att jag skulle uppdatera lite :) Var hos gyn igår, sa som det var, att jag inte orkade stampa på samma ställe mer och att jag ville börja med en annan behandling. Hon sa att vanliga gynekologer inte längre får ge pergotime tsm med tex ovitrelle. Så hon ska skicka en remiss till MAS, och dom kommer bestämma ifall vi ska börja med sprutor, eller ivf. Känns både skönt och skrämmande.

Svar på tråden Ge mig råd...