Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

Pralintillverkning!

myskatt skrev 2010-11-18 16:49:48 följande:
    Det pratatdes om non-tempchoklad tidigare i tråden. Har fått förklarat för mig att det är en choklad utan kakaosmör utan med tillsatt cocosfett, alltså igen "riktig" choklad.

Den är bra att doppa med och ger fin yta tom på kalla praliner. Används på konditorier till tex dammsugare som skall doppas kalla.
    Hm, det låter ju bra! Kanske borde man prova iallafall Speciellt nu innan jul är det ju så viktigt att pralinerna blir bra, om man tänkt ge bort några. Fast jag kommer nog fortsätta prova med tempereringen också,
    vill så gärna lära mig =)
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-11-18 20:23:51 följande:

Åh herre min gud va goda praliner jag har lyckats med!
    klippte i lite marshmallows sen fyllde jag dom med kola, dvs Leilas kolasås från A piece of cake som fick koka lite längre...

Ååhh så gott det blev, kanske inte så vackra eftersom jag fuskade med tempereringen idag.
    Sen har jag kommit på ett fel jag gör för att få botten bra, jag fyller dom för mycket, men gött blev det

pralin 101118 (2).JPGpralin 101118.JPG

Det låter jättebra! =) Skulle gärna smaka några, har du inte lust att skicka några med expressbud?
  • Shaun the sheep

Mysan och mimer:

De blev jättefina! Vad roligt =) Den där paketformen har jag också funderat på,
    tycker det ser så sött ut att lämna ifrån sig ett paket med paketpraliner!

• Shaun the sheep

Men är det inte lättare att spritsa i chokladen till skalet? Jag skulle nog aldrig orka stå och pensla faktiskt
    Bara en  tanke

• Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-11-21 11:38:40 följande:
    jag gick faktiskt in nyss och kollade på kakburken, och jag bor ju relativt nära, så jag funderar på ett besök där nu snart. De var ju ganska billiga. Jag vill inte gärna köpa dyra formar om detta inte är nåt jag fastnar för. (jag är tyvärr väldigt lättuttröttad på hobbysar, finns så mycket kul att jag gärna vill hinna proiva allt, och ger upp efter en kort period.)
    Shaun the sheep skrev 2010-11-21 11:23:59 följande:
    Men är det inte lättare att spritsa i chokladen till skalet? Jag skulle nog aldrig orka stå och pensla faktiskt
    Bara en  tanke
    Mm, funderade på det, men har ingen så liten tyll, och ja, då kändes det lite trist...
    Fast, jag använder bara en sån där engångspåse med tyll som finns bland plastpåsarna Ett paket kostar runt 20 spänn, och då ingår 10 plastpåsar som är ganska starka, och tre olika tyllar, eller munstycken eller vad det heter Skäms Det funkar ganska bra tycker jag :)
  • Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-11-21 12:18:48 följande:
    Alltså, jag har försökt det men tyckte inte det blev nå bra :-S
    Inte? Vad var fel då? Jag är inte så van vid att använda sprits, så jag vet inget annat, haha. Jag har bara spritsat en gång innan, och då på cupcakes. Men eftersom jag föredrar cupcakes som är lite mer homemade i stilen så brer jag alltid på frosting med kniv och dekorerar. Hur "ska" en sprits vara? (Pinsamt att ens fråga egentligen)
  • Shaun the sheep
    Ängelii skrev 2010-11-21 19:59:43 följande:
    Någon som vet hur länge man kan förvara tryffel i kylen? Och hur förvarar man dem bäst??
    Vinkyl eller sval är bästa temperaturen. Annars har jag hört i burk med tätslutande lock i kylen, eller i rumstemeratur. Vet dock inte hur länge den håller. Det är ju mest grädde, så några dagar kanske.
  • Shaun the sheep
    Blåklockan79 skrev 2010-11-22 08:49:59 följande:
    Chokladfabriken i sthlm som jag tror bara använder riktiga råvaror i sina praliner, inga kons.medel och sånt, alltså som vi gör hemma har en hållbarhet på 2 veckor. Eller de håller ju betydligt längre, men man känner ju på smaken när de är aldeles nya och när de börjar bli lite äldre.
    Jaha, är det sant? Trodde inte det kunde hålla så länge. Grädde brukar ju bli lite äckligt sådär efter ett par dagar.. Men är det i rumstemperatur eller kyl? :)
  • Shaun the sheep
    FannyN skrev 2010-11-22 21:44:38 följande:
    Nu ska jag börja! Jag har beställt massa formar och verktyg från England och ska gå kursen i Nora i December. Det ska bli så kul!
    Vad roligt! =) Jag vill också gå en kurs, mest för att bli bättre på tempereringen. Vi får se hur det blir! =)
  • Shaun the sheep
    Trinity78 skrev 2010-11-23 17:42:33 följande:
    Ska man temperera chokladen till pralinerna? Är det likadant med tryfflar? Vad har man marmorskivan till?
    Man ska väl helst temperera skalen till praliner, för att slippa att de blir gråa och fula i färgen efter några dagar.
    Men själva tryffeln behöver man väl inte temperera eftersom den oftast rullas?

Marmorskivan har man till viss temperering. Man kan antingen använda en sån, eller göra på det lätta sättet:

">

Svar på tråden Pralintillverkning!